عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از برداشت های بی رویه از چاه های غیرمجاز، گفت: مهم ترین علت انسانی تغییراقلیم درایران عدم مدیریت مصرف آب است.

آیا اجرای موافقت نامه پاریس به نفع محیط زیست ایران است؟

سلامت نیوز: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از برداشت های بی رویه از چاه های غیرمجاز، گفت: مهم ترین علت انسانی تغییراقلیم درایران عدم مدیریت مصرف آب است.

به گزارش سلامت نیوز، علی اکبری درگفت وگو با خانه ملت، درخصوص هشدارهای رییس سازمان هواشناسی مبنی براینکه گزارش زنگ خطر تغییراقلیم و افزایش دما در کشوربه روسای قوا ارسال شده است، گفت: تغییر اقلیم در دنیا واقعیتی انکارناپذیر است، به ویژه در ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، آثار خود را روز به روز بیشتر نشان می دهد؛ متاسفانه تنش هایی که بیشتر در حوزه آب وجود داشته و افزایش حاشیه نشینی از پیامدهایی تغییر اقلیم است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در مصرف میزان آب فعلی کشور باید مدیریت انجام شود، افزود: اگر مدیریت های لازم در حوزه مصرف آب صورت گیرد، می توان بخش بسیاری از مشکلات را درحوزه اقلیم حل کرد؛ تغییر اقلیم و افزایش دما و تولید دی اکسید کربن از سوی ایران واقعیتی است که باید پذیرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم و خشکسالی درایران موضوعی کلان و مرتبط با منافع ملی است، تصریح کرد: بخشی از تغییر اقلیم ها خارج از اراده انسان بوده و اکتسابی مانند عدم بارش باران است، البته می توان با بارور کردن ابرها و استفاده از روش های علمی بخشی ازمشکلات را حل کرد؛ متاسفانه در مصرف میزان آب موجود در کشورمدیریت به درستی صورت نگرفته و صرفه جویی به عمل نمی آید.

اکبری با اشاره به اینکه نقش برداشت بی رویه ازچاه های غیرمجاز، کشت زراعت با مصرف آب بالا و عدم توجه به توصیه های کارشناسی از دلایل مهم دربحث تغییراقلیم است، گفت:  سال گذشته در استان فارس مقرر شد از کاشت برنج جلوگیری شود، اما متاسفانه این رویه کاشت برنج همچنان وجود دارد؛ بنابراین یک بی اعتمادی میان تصمیم گیرندگان و ذی نفعان وجود دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه موافقت نامه پاریس نقش موثری درحل این مشکلات دارد، افزود: بخشی ازموافقت نامه های بین المللی مرتبط با آب های مرزی است که خوشبختانه دراین بخش منابع قابل قبولی ازصندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کرده است، ضمن اینکه باید بتوان آب موردنیاز را از کشورهای دیگرمنتقل کرد که این مسئله به میزان مراودات بین المللی بستگی دارد؛ همچنین در رویه های مصرف آب باید تجدیدنظرکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha