شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 24111

مفدرون یك ماده محرك و روانگردان جدید است كه به طور غیر قانونی در كشور چین ساخته می‌شود و به صورت كیسه‌های نمك یا غذای گیاهی در اینترنت به فروش می‌رسد.

سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات پزشكی قانونی نسبت به ورود یك ماده روانگردان صناعی به كشور كه به طور غیرقانونی كه در چین تولید می‌شود، هشدار داد.

به گزارش  سازمان پزشكی قانونی كشور، جابر قره داغی با بیان این مطلب افزود: مفدرون یك ماده محرك و روانگردان جدید است كه به طور غیر قانونی در كشور چین ساخته می‌شود و به صورت كیسه‌های نمك یا غذای گیاهی در اینترنت به فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان كرد: مفدرون از خانواده آمفتامین‌ها است كه به نام‌های عامیانه‌ای همچون مف(Meph )، نمك، میو میو، حمام نمك و موج عاج در بین افراد شناخته می‌شود.

رئیس مركز تحقیقات پزشكی قانونی با اشاره به عرضه این ماده روانگردان به شكل قرص، كپسول و پودر سفید رنگ یادآور شد: مفدرون به صورت خوراكی، تدخینی و تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثراتی شبیه اكستازی، آمفتامین ها و كوكائین دارد.

قره داغی تصریح كرد: مصرف این ماده موجب یوفوریا، برانگیختگی، بالا رفتن خلق و اثرات مشابه سایر روانگردان‌ها می‌شود؛ همچنین می‌تواند هذیان، توهم، تهوع و استفراغ، مشكلات گردش خون، بثورات پوستی، بی نظمی ضربان قلب، اضطراب، افسردگی، گشادشدن مردمك‌ها و سایش دندان ها را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: هر چند مفدرون در همه كشورهای اتحادیه اروپا غیرقانونی اعلام شده است اما در حال حاضر معضل اصلی این كشورها محسوب می‌شود، به نحوی كه در یك بررسی در انگلیس مشخص شد 20 درصد قرص‌های اكستازی حاوی ماده مفدرون هستند و سهم این ماده در بازار روانگردان‌ها به سرعت در حال افزایش است.

رئیس مركز تحقیقات پزشكی قانونی با هشدار مجدد در مورد چنین موادی افزود: مواردی از خودكشی، مرگ بر اثر حملات قلبی و تشنج ناشی از مصرف ماده روانگردان مفدرون در برخی از كشورها گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha