دانشکده محیط‌زیست کرج از سال تحصیلی آینده دانشجو نمی‌‌گیرد. به همین راحتی! چون مهم نیست چه بر سر دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشکده می‌‌آید یا نیروهای زیست‌محیطی از فضای علمی به روز دنیا عقب می‌‌مانند. فقط باید این دانشکده به مرکز کوچکی برای آموزش محیط ‌بانان تبدیل شود، تصمیمی که معلوم نیست عیار آن با چه سنگ محکی سنجیده شده است.

کلانتری به دنبال انحلال سازمان محیط‌زیست؟

سلامت نیوز: دانشکده محیط‌زیست کرج از سال تحصیلی آینده دانشجو نمی‌‌گیرد. به همین راحتی! چون مهم نیست چه بر سر دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشکده می‌‌آید یا نیروهای زیست‌محیطی از فضای علمی به روز دنیا عقب می‌‌مانند. فقط باید این دانشکده به مرکز کوچکی برای آموزش محیط ‌بانان تبدیل شود، تصمیمی که معلوم نیست عیار آن با چه سنگ محکی سنجیده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان، انحلال دانشکده محیط‌زیست کرج درست در واپسین جلسات باقی مانده از ترم جاری! شدت ماجرا از هفته گذشته نمایان شد و عمق نگرانی های دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشکده با اعتراضاتشان به منصه ظهور نشست. آن چنان که با یک حساب سرانگشتی می ‌توان دریافت که نارضایتی هایشان از وضع موجود تا چه حدی بجا و منطقی است. به بیان دیگر بهتر است کمی خود را جای آنها بگذاریم و تصور کنیم که در دانشکده‌ای مشغول به تحصیل هستیم که با تعطیلی آن قطعا از اعتبار مدرکمان کاسته می‌ شود یا در حال تدریس در دانشکده‌ای هستیم که که تا چند ماه دیگر اثری از آن نخواهد بود. آنگاه است که می توانیم دریابیم معترضان چه حالی دارند. وصف حالی غمگین و تاسف بار! معترضانی درمانده که گویا صدایشان به جایی نمی رسد و تجمعاتشان بی‌‌‌نتیجه مانده است، چرا که در عین ناباوری دانشکده محیط‌زیست کرج سراشیبی انحلال را به سرعت می ‌پیماید؛ دریغ از آنکه کسی در این بین جلودارش باشد. با این حال اگر تعطیلی دانشکده محیط‌زیست کرج به منظور آموزش محیط‌ بانان است، باید گفت که می توان توامان تحصیل دانشجویان و آموزش محیط بانان را در این دانشکده به نتیجه رساند، چرا که هیچ‌کدام مانع رشد دیگری نخواهند بود.

کمااینکه این رویکرد در دستور کار این دانشکده نیز قرار دارد. این در حالی است که اگر دانشکده محیط‌زیست کرج منحل شود و دیگر پذیرای دانشجویان نباشد، بی‌‌‌شک ضربه به حوزه علمی محیط‌زیست وارد می کند،‌ مساله‌ای که از مدت‌ها پیش بحث آن به میان آمده و همچنان آه از نهاد منتقدان و معترضان بلند می کند، با وجود این، چندی پیش رئیس دانشکده محیط‌زیست کرج به دانشجویان گفت: نگران نباشید، چرا که ما موظفیم تا آخرین روز و به آخرین نفر از شما که در این دانشگاه هستید خدمات آموزشی شامل کلاس، استاد، اردو، درس و … ارائه کنیم. به گزارش مهر، امید بزرگ حداد بیان کرد که همچنین برای پایان ‌نامه هم استاد دیگر برایتان انتخاب می ‌کنیم. حال با تمام این تفاسیر آیا می‌توان گفت که اظهارنظرات رئیس این دانشکده دانشجویان را توجیه خواهد کرد؟ دانشجویانی که مدرک بی‌‌‌اعتبار به کارشان نمی آید و با چنگ و دندان می خواهند که دانشکده خود را از گزند حوادث دور نگه دارند.

نابودی محیط‌زیست با تصمیمات ناگهانی

دانشکده محیط‌زیست کرج یکی از دانشکده های قدیمی کشور است که در حوزه محیط‌زیست سابقه‌ای نزدیک به نیم قرن دارد. این دانشکده وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در دوره‌ های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد از طریق کنکور سراسری و کنکور علمی-کاربردی دانشجو می‌ پذیرد. این در حالی است که عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، رئیس هیات امنای دانشکده محیط‌زیست کرج نیز است. گرچه هنوز مرجع رسمی تصمیم تبدیل دانشکده محیط‌زیست کرج به مرکز آموزش محیط بانان معلوم نیست، اما به‌طور قطع عیسی کلانتری از آن بی‌‌‌خبر نیست. چه بسا که از جانب او چنین تصمیمی اتخاذ شده است و عده‌ای هم او را مسبب چنین جریانی می ‌دانند. با این حال وضعیت محیط‌زیست به حدی بحرانی است که هر تصمیم نا بجایی می تواند مشکل ساز باشد و آینده زیست‌محیطی کشور را به ورطه نابودی بکشاند. از این رو ضرورت دارد که هر چه زودتر به این وضعیت رسیدگی شود.

تبدیل دانشکده «محیط‌زیست» به دانشکده «محیط‌بان»

دی سال گذشته یک عضو هیات علمی دانشگاه تبدیل دانشکده محیط‌زیست به دانشکده محیط ‌بان را اشتباه فاحشی دانست و گفت که نمی ‌توان از ظرفیت‌ های مختلف دانشکده محیط‌زیست تنها به ظرفیت آموزش محیط‌بانی بسنده کرد. آذر سال گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری با تاکید بر ضرورت ترویج پژوهش ‌های محیط‌زیستی با بیان اینکه باید از ظرفیت دانشکده محیط‌زیست برای آموزش محیط‌ بانان استفاده شود، ایده تبدیل دانشکده محیط‌زیست به دانشکده محیط ‌بان را مطرح کرد و گفت: «محیط ‌بانان، مروجان محیط‌زیست هستند و باید در حوزه آموزش تقویت شوند و در همین راستا برنامه داریم دانشکده محیط‌زیست به دانشکده محیط‌ بان تغییر پیدا کند.» بهزاد سعیدپور، عضو هیات علمی دانشکده محیط‌زیست اظهار کرد: به‌نظر من این ایده نشان می‌ دهد که آقای کلانتری مشاوران خوبی در این زمینه ندارد، چراکه آموزش محیط‌ بانی تنها یکی از ظرفیت‌های دانشکده محیط‌زیست است و نمی ‌توانیم تنها به یکی از ظرفیت‌ های دانشکده بسنده کنیم.

این کارشناس حوزه محیط‌زیست ادامه داد: پیش از این هم محمدی ‌زاده، رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد انحلال دانشکده محیط‌زیست و تبدیل آن به پژوهشکده محیط‌زیست سخن گفته بود، اما اساتید دانشکده محیط‌زیست در آن مقطع از محمدی‌ زاده برای حضور در دانشکده محیط‌زیست و شنیدن صحبت‌ها و استدلال کارشناسان و استادان دانشکده دعوت کردند که موثر واقع شد و حتی رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط‌زیست مصوبه تبدیل دانشکده محیط‌زیست به دانشگاه محیط‌زیست را به تصویب رساند، چون متقاعد شد که دانشکده محیط‌زیست می‌ تواند این مسیر را در راستای ارتقای دانش محیط‌زیستی کشور طی کند. به گزارش ایسنا، او در مورد آموزش محیط‌ بانان در دانشکده محیط‌زیست با تاکید بر اینکه این تکلیف هیچ‌مغایرتی با شرح وظایف دانشکده ندارد، گفت: اگر در شرایط فعلی هم دانشکده به وظیفه خود درباره آموزش حین خدمت و بلندمدت محیط‌‌بان، کارشناسان و مدیران محیط‌زیست عمل نمی‌ کند به این دلیل است که سازمان محیط‌زیست نخواسته است.

وظیفه کلانتری انحلال سازمان محیط‌زیست است

«وظیفه دانشکده محیط‌زیست کرج آموزش پرسنلی بود که از محیط‌زیست و طبیعت دفاع می‌کردند، اما به تدریج این دانشکده گسترش پیدا کرد و علاوه بر آموزش‌های محیط‌بانی تصمیم گرفت دانشجویانی را هم در حوزه‌های مختلف گرایش محیط‌زیستی تربیت کند.» اینها را محمد درویش، کارشناس محیط‌زیست به «آرمان» می‌گوید. به‌گفته او در زمان دولت آقای آحمدی‌نژاد اتفاق بدی افتاد و آن هم این بود که آموزش محیط‌بانان عملا کم رنگ شد و حتی در مقاطعی از بین رفت. درویش ادامه می‌دهد: این دانشکده مانند بقیه دانشکده‌ها دانشجو گرفت، حتی دانشجویانی در رشته‌های غیرمرتبط با محیط‌زیست و منابع طبیعی. در واقع با چنین افراط‌کاری‌هایی الان عده‌ای به جای ترمیم مرامنامه، آموزه‌ها و آرمان‌های این دانشکده صورت مساله را پاک کرده و اصولا دانشکده محیط‌زیست در آستانه تعطیلی است. به عبارت دیگر قرار است فقط وظیفه‌اش همان آموزش محیط‌بانان باشد، در حالی که تجربه‌های این آموزشکده و دانشکده در طول چهار دهه گذشته می‌تواند خیلی به سازمان محیط‌زیست کمک کند و الگوی علمی این سازمان باشد. این کارشناس محیط‌زیست اظهار می‌کند: برخی پذیرفته‌شدگان در مقاطع کارشناسی ارشد این دانشکده جزو رتبه‌های تک‌رقمی کنکور هستند. بنابراین این مساله کیفیت این دانشکده را نشان می‌دهد. درست نیست چنین مجموعه بزرگ و ارزشمند علمی در حوزه محیط‌زیست را به دست خودمان نابود کنیم. کاری که اکنون آقای کلانتری به‌عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست انجام می‌دهد. این در حالی است که باید ایشان وظیفه احیای آموزشکده محیط‌بانی را در دستور کار قرار می‌داد، کاری که عملا انجام نشده است.

او یادآور می‌شود: از مدتی که آقای کلانتری ریاست سازمان را بر عهده گرفتند، حتی یک محیط‌بان در دانشکده محیط‌زیست آموزش ندیده است. به جای چنین کار اثربخشی آقای کلانتری دارد تمام اعضای هیات علمی را اخراج می‌کند.

همچنین ایشان روحیه دانشجویان را خراب کرده و گفته آخرین ترم شماست. در دنیا بازوی علمی یک سازمان را این گونه نابود نمی‌کنند. این کارشناس محیط‌زیست بیان می‌کند: من حدس می‌زنم که آقای کلانتری با شرح وظیفه‌ای وارد سازمان شده و آن انحلال سازمان محیط‌زیست است و برای اینکه وظیفه خود را عملیاتی کند، یکی از گام‌هایی که برداشته انحلال دانشکده محیط‌زیست کرج است.

از او در مورد تبعات تعطیلی دانشکده محیط‌زیست می‌پرسیم که می‌گوید: پیامد آن روی دانشجویان بسیار غم‌انگیز و تاسف‌آور است، اما من در مورد مشکلات جدی‌تر در حوزه محیط‌زیست می‌خواهم حرف بزنم. او اظهار می‌کند: به هر حال نابودی یک شبه مجموعه‌ای که با خون دل‌های فراوان و تجربه‌های کارشناسی زیاد بر پا شده نابخردی است. ما با این کار به دانشجویان یک پیام می‌دهیم و آن اینکه اصولا محیط‌زیست پر اهمیت نیست و ارزش ندارد و شما وقتتان را بی‌‌‌خودی تلف نکنید، چون ممکن است که یک شبه به هوا بروید. این مساله خیلی می‌تواند خطرناک باشد.

درویش اضافه می‌کند: سازمان محیط‌زیست هم‌اکنون با این هجمه و ابهام رو‌به‌روست که چرا نیروهای به روز علمی ندارد. آن وقت در چنین شرایطی دانشکده‌ای که از هر دانشکده دیگری به این رویکرد نزدیک‌تر و در حال تربیت نیروهای به روز علمی است، به بهانه کمبود بودجه و اعتبار در آستانه تعطیلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha