وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی خطاب به مدیران و کارشناسان مالاریا در دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کرد: قدم های آخر برای حذف بیماری مالاریا را باید با قوت بیشتر برداریم چرا که می دانم این قدم ها بسیار سخت تر از گام های قبلی است.

قدم های آخر برای حذف مالاریا را با قوت بر می داریم

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی خطاب به مدیران و کارشناسان مالاریا در دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کرد: قدم های آخر برای حذف بیماری مالاریا را باید با قوت بیشتر برداریم چرا که می دانم این قدم ها بسیار سخت تر از گام های قبلی است.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا در پیام «حسن هاشمی» که توسط «محمدمهدی گویا»رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر در مراسم روز جهانی مالاریا خوانده شد، همچنین تاکید کرد مدیران و کارشناسان، کمک به برنامه حذف مالاریا در راه دسترسی به موقع به گواهی حذف را به عنوان یک اولویت در صدر برنامه هایشان قرار دهند.


وی گفت: حتی اگر مالاربا در همه جای کشور حذف شده باشد نباید از خطر بازگشت آن در دو سوم سرزمینمان غافل شویم.
هاشمی افزود: خوشبختانه مردم کشورمان در نتیجه تلاش های دهه ها ی گذشته دیگر نگران ابتلا به مالاریا نیستند اما نباید فراموش کرد که هنوز همسایه های شرقی ما، یعنی افغانستان و پاکستان درگیر مالاریا هستند به گونه ای که ٩٠درصد موارد مالاریا کشور در حال حاضر از این دو همسایه شرقی وارد ایران می شود.


وزیر بهداشت در پیام خود خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ،افغانستان در سال قبل حدود ٤٠ هزار بیمار مبتلا به مالاریا داشت.
وی ادامه داد: بر اساس این گزارش در پاکستان موارد مالاریا نه تنها کاهش نداشته که در دهه قبل به تخمین سازمان جهانی بهداشت افزایش داشته است.
حسن هاشمی گفت: پاکستان هم اکنون با بیش از ٢ میلیون بیمار در سال ،پس از سودان بیشترین موارد مالاریا در منطقه مدیترانه شرقی را دارد.
هاشمی یاد آور شد: این در حالی است که ما حدود هزار کیلومتر مرز مشترک زمینی و دریایی با پاکستان داریم و چهار استان شرقی ما در مرزهای مشتر ک با افغانستان قرار گرفته اند.


وزیر بهداشت حذف مالاریا را از بعد اقتصادی نیز ارزشمند دانست و به ٦٠ سال قبل ایران اشاره کرد که خانه های ٤ میلیون نفر تحت پوشش، عملیات سمپاشی می شد.
وی ادامه داد: این در حالی است که هم اکنون حدود ٢٠٠ هزار نفر، خانه های شان تحت سمپاشی قرار می گیرد.
وی همچنین به ٦ دهه قبل کشور اشا ره کرد و گفت: از پنج میلیون بیمار مبتلا به مالاریا در سال، به کمتر از ١٠٠ بیمار در ٢٠١٧ رسیده ایم.
وی اظهار داشت: هم اکنون شمار مرگ ناشی از مالاریا در سال در این دوره زمانی از ٢٠٠ هزار مورد به صفر رسیده است.
و ی تاکید کرد: نجات جان این شمار بیمار در سال به تنهایی کافی است ثابت کنیم راهی که رفته ایم و آنچه به ست آورده ایم ارزش تلاش داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha