یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵

«ما جامعه‌ای هستیم که به کمبود خواب دچار شده‌ایم. میانگین خواب شبانه در ۳۵ سال گذشته به ۹ ساعت در شب می‌رسید. حالا این عدد به کمتر از ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه رسیده است. مردم چنان به این عدد عادت کرده‌اند که احتمالا نمی‌دانند دچار کمبود خواب هستند.»

۷ نشانه کمبود خواب که احتمالا نمی‌شناسید

سلامت نیوز: «ما جامعه‌ای هستیم که به کمبود خواب دچار شده‌ایم. میانگین خواب شبانه در ۳۵ سال گذشته به ۹ ساعت در شب می‌رسید. حالا این عدد به کمتر از ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه رسیده است. مردم چنان به این عدد عادت کرده‌اند که احتمالا نمی‌دانند دچار کمبود خواب هستند.»

به گزارش سلامت نیوز، «چطور» نوشت: «به‌ نظر می‌رسد که با افزایش سن، داشتن یک خواب خوب در شب سخت‌تر از قبل می‌شود. حتی روزهایی که درگیر مشغله‌های کار و زندگی روزانه بوده‌ایم و بیش‌ از حد خسته‌ایم، داشتن یک خواب کامل امکان‌پذیر نیست. اگر چه ساعت کافی برای خواب از هر شخص به شخص دیگر متفاوت است، گاهی حداقل ساعت خواب هم کافی به‌ نظر نمی‌رسد.

بنا به گفته‌ دکتر جاکوب تایتلباوم، متخصص نامدار در زمینه‌ خواب و نویسنده‌ کتاب «از خستگی تا شگرفی» کمبود خواب بسیار شایع است (حتی اگر به خیال خودتان به‌ اندازه کافی می‌خوابید). او گفت: «ما جامعه‌ای هستیم که به کمبود خواب دچار شده‌ایم. میانگین خواب شبانه در ۳۵ سال گذشته به ۹ ساعت در شب می‌رسید. حالا این عدد به کمتر از ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه رسیده است. مردم چنان به این عدد عادت کرده‌اند که احتمالا نمی‌دانند دچار کمبود خواب هستند.»

از آنجایی‌ که همه‌ نشانه‌ها همیشه تشخیص‌پذیر نیستند، با معرفی این ۷ نشانه به شما کمک می‌کنیم تا متوجه نیاز به خواب بیشتر در برنامه‌ خود شوید.

۱. به‌ راحتی به‌خواب می‌روید

آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که هنوز سرشان به بالشت نرسیده به‌خواب می‌روند؟ ممکن است برای برخی مردم به‌ خواب‌ رفتن در هر زمان و مکانی استعدادی پنهان به‌ حساب بیاید اما طبق گفته‌ دکتر دان دور-استایتس این موضوع دال بر کمبود خواب در بدن انسان است.

او گفت: «احتمالا یکی از واضح‌ترین نشانه‌های کمبود خواب این است که شخص به‌ راحتی به‌ خواب می‌رود. آیا شما در ماشین، در جلسه‌ای کسل‌کننده یا هنگام تماشای تلویزیون خواب‌تان می‌برد؟ اگر در طول روز شانس چرتی کوتاه را داشته باشید و به‌ راحتی به‌ خواب بروید، نشانه‌ این است که به زمان بیشتری برای خواب شبانه در برنامه‌ کنونی خود احتیاج دارید.»

۲. بیشتر از حد معمول می‌خوابید

دکتر دور-استایتس خاطرنشان کرد که خوابیدن در ساعت‌های غیر معمول نیز یکی دیگر از نشانه‌های کمبود خواب در بدن محسوب می‌شود. او گفت: «اگر بیش‌ از حد معمول می‌خوابید، نشانه‌ این است که دچار کمبود خواب هستید. مثلا، اگر در یک هفته‌ کاری شبی ۶ ساعت بخوابید، احتمالا در آخر هفته بیش‌ از حد می‌خوابید. بنابراین اگر متوجه شدید که در آخر هفته خواب طولانی‌تری دارید و در طی روز احساس خستگی می‌کنید، نشانه‌ وجود خواب ناکافی در بدن شماست.»

۳. برای کاهش وزن یا کنترل عادت‌های غذایی دچار مشکل هستید

ممکن است این موضوع (ایجاد مشکل در کاهش وزن) به برنامه‌ خواب شما مربوط باشد. اگر تمرین‌های ورزشی شما مؤثر نیست و عادت‌های غذایی‌تان کنترل‌نشدنی است، باید به میزان خواب خود توجه بیشتری کنید.

دکتر لیزا دیویس (Lisa Davis) می‌گوید: «کم‌خوابی منجر به ایجاد اختلال در کنترل هورمون‌های گرلین و لپتین (هورمون‌های اشتها) می‌شود و در نتیجه موجب افزایش گرسنگی خواهد شد. این اختلال در ترکیب با خستگی ذهنی و فیزیکی ناشی از کمبود خواب، بسیار تحمل‌ناپذیر می‌شود.»

۴. توجه و تمرکز شما دچار مشکل شده است

جای تعجب نیست که خواب بر این مسئله تأثیرگذار است. آیا تا به‌ حال این احساس را داشته‌اید که با وجود مهلت مشخص برای به پایان رساندن کار مورد نظرتان، انجام دادن آن برایتان غیر ممکن شده؟ دلیل این حس می‌تواند به نداشتن خواب کافی شما مرتبط باشد.

دکتر استیون ایی. دیویس گفت: «حتی اگر مهلت انجام پروژه‌ شما نزدیک باشد، شما قادر به تمرکز و توجه کافی برای انجام آن کار نخواهید بود. اگر به‌اندازه‌ کافی نمی‌خوابید، هوشیاری و تمرکز کمی سخت به‌ نظر می‌رسد. وجود چنین مسئله‌ای بر توانایی شما در انجام کاری که دلایل منطقی برای به‌ پایان رساندن آن دارید، تأثیرگذار خواهد بود.»

۵. انرژی‌تان پایین است

حتی اگر فکر می‌کنید در طول هفته به‌ اندازه‌ کافی می‌خوابید، کمبود انرژی برای ورزش کردن یا انجام وظایف روزانه می‌تواند دلیلی بر نامناسب بودن میزان خواب شما باشد. دکتر دیویس می‌گوید: «وقتی به کمبود خواب دچار شده‌اید، تمایلی به شرکت در کلاس‌های ورزشی خود ندارید؛ حتی اگر مجبور به پرداخت هزینه‌ اضافی برای آن باشید. همچنین اشتیاق و علاقه‌ شما به کارهایی که معمولا انجام می‌دهید پایین می‌آید. کارهایی مثل بازی کردن با بچه‌ها که زمانی برای‌تان لذت‌بخش بوده، به کاری سخت و طاقت‌فرسا تبدیل می‌شود.

ممکن است استفاده از نوشیدنی‌های کافیئن‌دار این مشکل را به‌ صورت موقت حل کند، اما هیچ‌ چیز مثل خواب کافی به‌ سبک قدیمی‌اش کارساز نیست.

۶. میل جنسی شما کاهش یافته است

عادت خواب شما در بروز این مسئله دخیل است. طبق گفته‌ دکتر دیویس، اگر برای داشتن رابطه با شریک‌تان اشتیاق کافی ندارید، احتمالا دلیل آن کمبود خواب شما است. دکتر دیویس گفت: «کمبود خواب باعث کاهش سطح تستوسترون می‌شود که اثری منفی بر میل جنسی خواهد داشت.»

اگر خواب شما در این رابطه اثرگذار نبوده، با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

۷. در بدن خود احساس درد دارید

ممکن است بدن شما خسته باشد. داشتن درد در بدن می‌تواند به سخت کار کردن یا بیماری مرتبط باشد، اما دکتر تایتلباوم معتقد است که کمبود خواب نیز منجر به بروز چنین مشکلی خواهد شد.

او گفت: «وقتی خواب هستیم، بدن ما شروع به ساخت هورمون‌های جدید و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده می‌کند. خواب ناکافی گاهی اوقات در بدن برخی مردم باعث ایجاد درد می‌شود.»

سخن پایانی

خواب کافی از نیازهای اساسی بدن برای حفظ سلامتی، انرژی و نشاط است. کمبود خواب باعث به‌ وجود آمدن مشکلات بسیاری از جمله خستگی، کمبود توجه‌ و تمرکز و اختلال در تغذیه و تناسب اندام خواهد شد. نگاهی به برنامه‌ خواب‌تان بیندازید و مطمئن شوید که هر شب به میزان کافی و مناسب می‌خوابید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha