قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه متاسفانه علی‌رغم کمبود نیروی پرستاری که وجود دارد، بیمارستان‌ها حتی قادر به جذب نیروی طرحی هم نیستند، اعلم کرد: در حال حاضر بسیاری از پرستاران فارغ التحصیل به دلیل ناتوانی بیمارستان‌ها در جذب نیرو بیکار هستند.

بسیاری از پرستاران به دلیل کمبود بودجه بیمارستان‌ها بیکار هستند

سلامت نیوز:قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه متاسفانه علی‌رغم کمبود نیروی پرستاری که وجود دارد، بیمارستان‌ها حتی قادر به جذب نیروی طرحی هم نیستند، اعلم کرد: در حال حاضر بسیاری از پرستاران فارغ التحصیل به دلیل ناتوانی بیمارستان‌ها در جذب نیرو بیکار هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا؛محمدرضا شریفی مقدم با توجه به کمبود پرستار در کشور، گفت: برای تخمین میزان نیروی پرستاری مورد نیاز، روش‌های متعددی به کار می‌رود که از جمله این روش‌ها محاسبه تعداد پرستار نسبت به کل جمعیت کشور است. در این میانگین به ازای هر 1000 نفر جمعیت باید 3 کادر پرستاری وجود داشته باشد تا مردم بتوانند از حداقل خدمات سلامت بهره‌مند شوند.

وی افزود: با توجه به این شاخص، کشور ما با کمبود 100 هزار پرستار مواجه است و باید برای ارائه خدمات مطلوب، این کمبود را برطرف کند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در ادامه محاسبه تعداد پرستار به نسبت تخت‌های بیمارستانی را از دیگر شاخص‌های سنجش دانست و یادآور شد: در این شاخص باید به ازاری هر تخت 1.8 پرستار در بیمارستان حضور داشته باشد یعنی اگر کشوری 1000 تخت بیمارستانی داشته باشد باید 1800 پرستار داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر این شاخص در کشور ما در برخی استان‌ها 1 الی 1.1 و در برخی استان‌های دیگر 0.9 است.

شریفی مقدم در ادامه درباره شاخص دیگر سنجش تعداد نیروی پرستاری مورد نیاز، بیان کرد: در شاخص سوم تعداد پرستار را بر اساس شیفت و تعداد تخت‌های موجود بررسی می‌کنند. برای مثال در نظر گرفته می‌شود در بخش‌های عمومی در شیفت صبح باید به ازاری هر 4 الی 5 تخت یک پرستار و در شیفت عصر به ازای هر 5 تا 6 تخت یک پرستار در بخش حضور داشته باشد.

وی افزود: این شاخص در بخش ICU متفاوت است و باید به ازای هر تخت یک پرستار وجود داشته باشد. در بخش CCU نیز این شاخص متفاوت است به گونه‌ای که در این بخش‌ها باید 2 تخت یک پرستار در بخش حضور داشته باشد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: متاسفانه این شاخص نیز در کشور ما رعایت نمی‌شود و ما به شدت دربخش‌های بیمارستانی به خصوص بخش‌های ICU و CCU دچار کمبود پرستار هستیم.

شریفی مقدم یادآور شد: متاسفانه علیرغم کمبود نیروی پرستاری که وجود دارد، بیمارستان‌ها به دلیل کمبود بودجه حتی قادر به جذب نیروی طرحی نیستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از پرستاران فارغ التحصیل به دلیل ناتوانی بیمارستان‌ها در جذب بیکار هستند، تصریح کرد: متاسفانه اکنون بسیاری از دانشجویان در لیست انتظار پرستاران طرحی قرار دارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha