سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 24718

روانشناسان در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند که زنان بیشتر از مردان توانایی آن را دارند که افکار خود را از یک واقعه بد و ناگوار خلاص کرده و دیگران را عفو کنند.

سلامت نیوز :روانشناسان در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند که زنان بیشتر از مردان توانایی آن را دارند که افکار خود را از یک واقعه بد و ناگوار خلاص کرده و دیگران را عفو کنند.

 گروهی از متخصصان روانشناسی در اسپانیا با بررسی تفاوت‌های میان دو جنس در نسل‌های مختلف در مورد موضوع بخشش نشان دادند که زنان آسان‌تر و بهتر از مردان می‌توانند دیگران را ببخشند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این متخصصان معتقدند که والدین آسان‌تر از فرزندان می‌توانند بار یک مصیبت را از روی شانه‌های خود بردارند و در میان بزرگسالان، زنان بهتر از مردان می‌توانند با آسیب‌های روحی کنار بیایند و کسانی را که این مصیبت را بر ایشان وارد کرده‌اند، ببخشند.

بخشش یک صفت عالی و حتی یک توانایی شخصیتی است که در همه افراد به یک اندازه وجود ندارد و موضوع تربیت از سوی خانواده نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. مهمترین عامل برای بخشیدن، حس همدردی است. زنان بیش از مردان حس همدردی دارند و بنابراین از توانایی بالاتری در تشخیص افکار و احساسات دیگران برخوردار هستند و در این گونه موارد واکنش مناسب‌تری از خود نشان می‌دهند.

نتایج این تحقیقات بر اساس سنجش توانایی بخشیدن دیگران نشان می‌دهد که عبور از احساسات منفی از قبیل نفرین کردن، خشم، عصبانیت و تنفر مستلزم یک عمل داوطلبانه است که باید به انسان آموخته شود و اولین و موثرترین آموزگار در این زمینه والدین و مناسب‌ترین محل یاد گرفتن این صفت مثبت خانواده است.

در این بررسی‌ها، روانشناسان اسپانیایی روی 140 نفر شامل والدین بین 45 تا 60 ساله و فرزندان آنها تحقیق و آزمایش انجام دادند.

دانش روانشناسی در سال‌های اخیر به دنبال شناسایی روش‌هایی موثر برای یادگیری بخشش و توجه به آن به عنوان اصلی مهم در زندگی مثل خوردن غذای سالم و مراقبت از خود بوده است.

این روانشناسان موفق شدند دریابند که محیط های خانوادگی نقش مهمی را در انتقال ارزش‌های اخلاقی ایفا می‌کنند. همچنین فرزندان می‌توانند این ارزش‌های آموخته شده در خانواده را در مدرسه نیز به دیگران بیاموزند.

این متخصصان همچنین فاکتورهایی را شناسایی کردند كه می‌توانند بخشیدن را آسان‌تر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha