زمین‌لرزه حدود ساعت 21:48 شب 22 آبان‌ماه 96 رخ داد، مرکز این زلزله در ازگله شهری کوچک در استان کرمانشاه و در چهار کیلومتری مرز و 20 کیلومتر با شهر حلبچه عراق بود، مرکز زلزله در این شهر بود اما شعاع تخریب بیشتر از 75 کیلومتر بود که سرپل ذهاب نیز دچار آسیب شد. بیشترین خسارت ناشی از این زلزله در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، ازگله، سرپل ذهاب و جوانرود بود.

اسکان دائم12 هزار خانوار زلزله‌زده کرمانشاه

سلامت نیوز:زمین‌لرزه حدود ساعت 21:48 شب 22 آبان‌ماه 96 رخ داد، مرکز این زلزله در ازگله شهری کوچک در استان کرمانشاه و در چهار کیلومتری مرز و 20 کیلومتر با شهر حلبچه عراق بود، مرکز زلزله در این شهر بود اما شعاع تخریب بیشتر از 75 کیلومتر بود که سرپل ذهاب نیز دچار آسیب شد. بیشترین خسارت ناشی از این زلزله در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، ازگله، سرپل ذهاب و جوانرود بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، تعداد جان‌باختگان زمین‌لرزه استان کرمانشاه به ۳۲۸ نفر رسید. تیم‌های پزشکی قانونی در شهرستان‌های استان کرمانشاه مستقر و در حال معاینه اجساد زلزله هستند. براساس آمار تفکیکی جان‌باختگان زمین‌لرزه استان کرمانشاه، این کشته‌ها شامل کرمانشاه 10 نفر، اسلام آباد 22 نفر، کرند 14 نفر، سرپل ذهاب 236 نفر، قصر شیرین 28 نفر، ثلاث 15 نفر و جوانرود 3 نفر اعلام شده است.

اسکان موقت
آقای هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه روز سه شنبه، ۱۹ دی‌ماه۱۳۹۶ از شرایط اسکان مردم در این منطقه به «صبح‌نو» این‌طور گفت: «ما 94 هزار چادر در روستاها و شهرها و بیشتر به کسانی که آسیب دیدند، توزیع کردیم و قرار بود  اینها در این چادرها تحت عنوان اسکان اضطراری مستقر شوند و بعد از اسکان اضطراری به اسکان موقت بروند.

از اول برنامه‌ای برای اسکان موقت در کانکس نداشتیم و می‌خواستیم از مصالح بنایی واحدهای کوچکی بسازیم که این افراد در آن به‌صورت موقت ساکن شوند.»او ادامه داد: «اما پس‌لرزه‌ها به ما اجازه این کار را ندادند و آنقدر شدت پس‌لرزه‌ها زیاد بود که هیچ آدمی جرأت نمی‌کرد زیر سقفی که مصالح داشت، بماند. 1560 مورد پس‌لرزه تا هفته گذشته در این منطقه ثبت شده که فکر می‌کنم تا امروز به 1800 مورد رسیده باشد. هیچ زلزله‌ای نبوده که این همه پس‌لرزه داشته باشد؛ پس‌لرزه‌هایی به قدرت 1/5و 1/6 که خود زلزله‌ای بزرگ محسوب می‌شوند.»


پایان دی‌ماه پایان اسکان موقت
استاندار کرمانشاه با اشاره به اسکان دائم مردم این منطقه گفته بود: «اسکان دائم مردم شروع شده و مردم در حال ساخت‌وساز هستند. بنیاد مستضعفان
به شدت در حال معرفی مردم به بانک‌ها هستند، بانک‌ها هم وام‌های مردم را پرداخت می‌کنند.» او درباره اسکان در شهرها نیز اضافه کرد: «اسکان موقت در شهرها با روستاها فرق دارد. در روستاها اسکان موقت در حیاط منازل قرار داده شد، هرچند تفاوتی بین کانکس‌های مردمی و دولتی هست ولی مردم در این موضوع 


سنگ تمام گذاشتند که هوشمندانه پای کار آمدند. در شهر ما اصلاً محلی برای قرار دادن کانکس در خانه‌های مردم نداشتیم و باید جایی را برای این موضوع در نظر می‌گرفتیم.» بازوند ادامه داد: «بعضی‌ها که نزدیک به خانه‌هایشان جا بود کانکس به آ‌نها داده‌ایم، برخی که آپارتمانی بودند باید تجمعی برای آنها کانکس درست کنیم و برخی هم به جای کانکس پول می‌خواستند، به عنوان مثال از 4500 کانکسی که باید در شهرها گذاشته شود 2500 مورد درخواست پول کرده‌اند که خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند. الان یک هزار و پنج میلیون تومان از بنیاد به این افراد پرداخت شده است. برای مابقی هم در حال گذاشتن کانکس هستیم.»


او با اشاره به باقی مانده اسکان‌های موقت، تأکید کرده بود: «در روستاها 95 و در شهرها حدود 65 درصد اسکان موقت انجام شده و به نظر می‌رسد تا پایان دی‌ماه عملیات اسکان موقت به اتمام برسد.»

اسکان دائم با 12 هزار واحد مسکونی 
حالا اما بازوند با اشاره به آخرین وضعیت اسکان زلزله زدگان کرمانشاه به یکی از خبرگزاری‌ها گفته است: «تا پایان شهریورماه 12 هزار واحد مسکونی روستاها به بهره‌برداری می‌رسد» او با بیان اینکه نزدیک به 40 هزار واحد تعمیراتی نیز در این مناطق تحویل داده می‌شود, افزود: «حدود 7500 واحد مسکونی نیز در مناطق شهری در حال ساخت است.

هموطنان مستأجری که خانه‌هایشان تخریب شده در صورت داشتن زمین می‌توانند قطعات خود را برای ساخت معرفی کنند؛ در غیر این صورت زمینی از سوی وزارت راه و شهرسازی به آنان معرفی می‌شود تا خانه‌هایی به صورت بلوکی ساخته شوند.»


بازوند درباره وام‌های پرداختی به زلزله‌زدگان نیز گفته است: «کمک بلاعوضی که به زلزله زدگان بابت وسایلی همچون کولر و یخچال پرداخت شده حدود 64 میلیارد تومان است. ضمن اینکه 32 هزار خانوار از این وام استفاده کرده و حدود 1500 نفر نیز اعتراض کرده‌اند که این وام به آنها نرسیده و در حال بررسی این موضوع هستیم. تاکنون 2 هزار و 700 میلیارد تومان وام مسکن نیز به مناطق زلزله زده اختصاص یافته است.»

اسکان دائم ، مهم‌ترین نیاز 
کرمانشاه یکی از پر قدرت‌ترین زلزله‌های دنیا را تجربه کرد، این زلزله خسارات زیادی را به بار آورد و مردم زیادی را داغدار کرد اما شاید موضوع مهم‌تر مدیریت بحرانی‌ای بود که همه مردم انتظار داشتند تا در کم‌ترین زمان بیشترین خدمات را ارائه کند، با وجود کمک‌های مردمی، ارتش و سپاه و... هنوز هم مشکلات این منطقه حل نشده است.

اسکان دائم یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم این منطقه است که به نظر نمی‌رسد با توجه به منابعی که در اختیار سازمان‌های خیریه، استانداری و وزارت کشور وجود دارد، این کار خیلی سخت باشد.

در مدتی که از این رویداد گذشته ساخت 12 هزار مسکن در مقابل 40 هزار مسکن تخریب شده شاید آمار خوبی باشد اما قابل قبول نیست. در همان روزهای ابتدایی زمانی‌که صدای انتقادها بلند شد مسوولان گفتند که به زودی مشکلات را برطرف می‌کنند ولی همین شعارها با گذشت زمان ناامیدکننده شدند.

مردم کرمانشاه هم مانند مردم خرمشهر سال‌ها رنج و درد را تحمل کرده و در مقابل بدترین حوادث ایستادگی کرده تا کشور سرپا باشد، اینکه امروز به درد این مردم رسیدگی نشود یا در اولویت کاری مسوولان قرار نگیرند ظلم بزرگی است. این مردم به اندازه کافی سختی کشیده‌اند و زمان آن رسیده که طعم آرامش را بچشند. گفتنی است خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» برای مصاحبه با نماینده‌های کرمانشاه تلاش کرد اما هیچ یک از این نماینده‌ها پاسخگوی تلفن همراه خود
 نبودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha