دبیر اجرایی پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان با اشاره به دلایلی که منجر به تعویض مفصل زانو می‌شود، گفت: به دلیل شیوع بالای پوکی استخوان در زنان، این افراد بیش از مردان دچار ساییدگی مفصل زانو و آرتروز می‌شوند.

زنان بیش از مردان دچار ساییدگی مفصل زانو و آرتروز می‌شوند

سلامت نیوز:دبیر اجرایی پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان با اشاره به دلایلی که منجر به تعویض مفصل زانو می‌شود، گفت: به دلیل شیوع بالای پوکی استخوان در زنان، این افراد بیش از مردان دچار ساییدگی مفصل زانو و آرتروز می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، اسرافیل زنجانی در آستانه برگزاری پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان، اظهار کرد: این کنگره ۲۷ تا ۲۹ تیرماه در تبریز با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته در حوزه ارتوپدی برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه آرتروپلاستی زانو، شانه و آرنج، هیپ و همچنین موضوعات شکستگی اندام‌های فوقانی و تحتانی و ارتوپدی اطفال مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه منظور از منطقه شمال ایران استان‌های مشهد، کرج، قزوین، تهران، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و شهرهای مربوطه است، افزود: این کنگره برای شرکت کنندگان دارای امتیاز بازآموزی بوده و برگزاری آن نتایج موثری در حوزه ارتوپدی به همراه دارد.

دبیر اجرایی پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان در ارتباط با موضوع آرتروپلاستی، اظهار کرد: آرتروپلاستی در واقع بازسازی مفصل با استفاده از ایجاد یک مفصل مصنوعی بوده و زمانی که مفصل ساییده شده و از بین می‌رود می‌توان از مفصل مصنوعی برای بیمار استفاده کرد.

زنجانی بیان کرد: از دلایلی که منجر به تعویض مفاصل می‌شود آرتروز پیش رفته و شکستگی‌های چند قطعه‌ای و تومورهای استخوانی را می‌توان نام برد. در افراد بالای 65 سال علاوه بر موارد ذکر شده شکستگی‌های ناحیه گردن ران نیز منجر به تعویض سر فمور می‌شود.

دبیر اجرایی پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان گفت: شیوع آرتروپلاستی در مفاصل زانو و ران بیش از شانه‌ و آرنج است. آرتروپلاستی زانو در ایران نسبت به خارج از کشور بیشتر است.

وی یادآور شد: استفاده بیش از حد از پله و همچنین چاقی از عوامل مستعد کننده آرتروز زانو و مفصل ران است اما در شانه و آرنج بیشتر به علت تومورهای استخوانی و شکستگی‌های چند قطعه‌ای داخل مفصلی منجر به مفصل مصنوعی می‌شود.

زنجانی با اشاره به اینکه مفصل‌های مصنوعی نوع خارجی و هم ایرانی دارد، گفت: عمل جراحی استفاده از مفصل مصنوعی در بدن بیمار در ایران موفقیت آمیز بوده و تقریبا اکثر بیماران از انجام این عمل ابراز رضایت دارند.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه به دلیل شیوع بالای پوکی استخوان در زنان این افراد، بیش از مردان دچار ساییدگی مفصل زانو و آرتروز می‌شوند، گفت: به همین علت آمار جراحی استفاده از مفصل مصنوعی در زنان بیش از مردان است.

زنجانی در پایان گفت: پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان 27 لغایت 29 تیر در هتل پارس تبریز برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha