علیرغم درخواست های مکرر کارشناسان بیهوشی رشته ای تحت عنوان کارشناسی ارشد بیهوشی در دفترچه کنکور لحاظ نشده است و این در حالی است که باشکل گیری پاراکلینیک ها و کلینیک های تخصصی،همچنین در عرصه آموزش و هیئت های علمی نیاز به حضور کارشناسان ارشد بیهوشی داریم.

برخی از کارشناسان بیهوشی تعطیلی هم ندارند/ سوء استفاده متخصصان بیهوشی از خدمات کارشناسان بیهوشی

سلامت نیوز: علیرغم درخواست های مکرر کارشناسان بیهوشی رشته ای تحت عنوان کارشناسی ارشد بیهوشی در دفترچه کنکور لحاظ نشده است و این در حالی است که باشکل گیری پاراکلینیک ها و کلینیک های تخصصی،همچنین در عرصه آموزش و هیئت های علمی نیاز به حضور کارشناسان ارشد بیهوشی داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، یک کارشناس بیهوشی ضمن بیان این مطلب و با گلایه از مشکلات کارشناسان این رشته اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم لحاظ شدن کارشناسی ارشد بیهوشی در دفترچه های کنکور، کارشناسان این رشته ناچار به ادامه تحصیل در سایر رشته های دانشگاهی هستند. حتی در صورت انتخاب سایر رشته های مرتبط نیز مجبور به گذراندن دروس مربوط به پرستاری هستند که فاصله ی بسیار زیادی از دروس رشته بیهوشی دارد.

وی در ادامه به یکی از مشکلات اصلی کارشناسان بیهوشی اشاره کرد و توضیح داد: یکی از اصلی ترین مشکلات همکاران ما عدم حضور متخصصان بیهوشی در بخش هاست. گاهاً میبینیم که برخی از متخصصان بیهوشی در عرض 6 ماه حتی یک بار هم در بخش حاضر نمی شوند وفقط در زمان اعمال جراحی در اتاق عمل حضور می یابند.

این کارشناس هوشبری ادامه داد: در حالی که در زمان تعویض برخی از پانسمان ها در بخش نیاز به حضور متخصص بیهوشی است اما این کار توسط کارشناس هوشبری انجام شده و مهر متخصص هوشبری بر روی برگه بیمار درج می شود. گاها حتی متخصص مربوطه در خارج از کشور حضور دارد ولی مهر او توسط کارشناس هوشبری در برگه بیماران درج می شود. بدیهتاً این امر کاملا برخلاف قوانین است و ممکن است عواقبی را برای بیمار به همراه داشته باشد اما با وجود اعتراض های فراوان هیچ گونه رسیدگی ای به این موضوع نمی شود.

وی افزود: در این شرایط اگر به هر دلیل کارشناس هوشبری در حین ارائه خدمت مرتکب خطا و اشتباهی شود بیمه مسئولیت حرفه ای هیچ خسارتی را جبران نکرده و حتی گاها شاهدیم که متخصص مربوطه نیز از زیر بار تخلف صورت گرفته شانه خالی می کند.

این کارشناس هوشبری در رابطه با حقوق و مزایای کارشناسان این رشته نیز توضیح داد: تمام این مشکلات در شرایطی است که اضافه کار و کارانه کارشناسان بیهوشی نسبت به سایر پرسنل کمتر است در حالی که بسیاری از همکاران ما به دلیل تعداد کم کارشناسان بیهوشی مجبورند تمام طول ماه را در بیمارستان حاضر شوند و حتی تعطیلی هم ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha