شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 252997

از یک سال گذشته اعلام‌های اولیه برای عبور مترو از محدوده‌ تاریخی شهرری انجام شده بود و حتی بعد از رایزنی‌های مختلف بالاخره میراث‌فرهنگی موفق شد در یک قدم تاریخی، این بار مسئولان مترو را متقاعد کند، مسیر این خط را تغییر دهند و قرار شد آن «برج طغرل»، «قبرستان»، «ابن‌بابویه»، «دژ رشکان» و «محوطه چشمه‌علی» را دور بزند تا از بروز هرگونه آسیبی به این محوطه‌های تاریخی جلوگیری شود، اما بعد از مدتی خبر رسید، دِبی آب در چشمه‌علی شهرری پایین‌تر می‌رود و حتی یکی دو بار هم آب چشمه خشک شده است.

آب «چشمه علی» کجا رفت؟

سلامت نیوز:از یک سال گذشته اعلام‌های اولیه برای عبور مترو از محدوده‌ تاریخی شهرری انجام شده بود و حتی بعد از رایزنی‌های مختلف بالاخره میراث‌فرهنگی موفق شد در یک قدم تاریخی، این بار مسئولان مترو را متقاعد کند، مسیر این خط را تغییر دهند و قرار شد آن «برج طغرل»، «قبرستان»، «ابن‌بابویه»، «دژ رشکان» و «محوطه چشمه‌علی» را دور بزند تا از بروز هرگونه آسیبی به این محوطه‌های تاریخی جلوگیری شود، اما بعد از مدتی خبر رسید، دِبی آب در چشمه‌علی شهرری پایین‌تر می‌رود و حتی یکی دو بار هم آب چشمه خشک شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ، دلاور بزرگ‌نیا، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران تاکید کرد: تصمیمات آینده باید مبتنی بر خط‌هایی باشد که دیگر گرفتار این طور نابسامانی‌ها ودلخوری‌ها نشویم. یک روز بحث بزرگراه امام علی(ع) در شهرری بود، یک روز بحث شاه‌عبدالعظیم و روزی دیگر وضعیت قبرستان‌های تاریخی این شهر تاریخی مطرح است و امروز در مورد وضعیت چشمه‌علی باید نگران باشیم، این اتفاقات هر روز از جایی در حال تکرار است، ما نیاز داریم تا قدری بیشتر از این اتفاقات درس بگیریم.

ریزش چشمه علی به داخل کانال مترو

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای‌شهر تهران، گفت: آبی که باید به داخل چشمه‌علی برود متأسفانه به داخل کانال‌مترو ریخته می‌شود و ماه‌هاست 20 پمپ، آب کانال‌مترو را به داخل فاضلاب سرخه‌حصار تخلیه می‌کنند. حسن خلیل‌آبادی درباره آخرین اقدامات انجام‌شده برای بازگشت آب به چشمه‌علی واقع در شهرری اظهار داشت: هنوز آب به چشمه‌علی بازنگشته است، چند وقت قبل مقداری آب به داخل چشمه ریخته شد که البته در آن مقطع هم تأکید کردیم این آب قابل‌اعتماد نیست و در حال‌حاضر نیز این چشمه خشک شده است. او با اشاره به اینکه آب چشمه‌علی به دلیل احداث خط 6 مترو در حال ریخته‌شدن در کانال مترو است،‌گفت: چند ماهی است که 20 پمپ آب کانال مترو را تخلیه و در فاضلاب سرخه‌حصار می‌ریزند. خلیل‌آبادی درباره تعلل در بازگشت آب‌چشمه نیز گفت:‌با توجه به اینکه پول پیمانکار داده نشده است، بنابر این پیمانکار نیز آب‌بندی کانال مترو را انجام نداده و آب هنوز به چشمه‌علی بازنگشته و به مترو می‌ریزد. او گفت: در گذشته مدیران‌مترو قول دادند که تا 15 تیرماه آب به چشمه‌علی برمی‌گردد ولی همچنان خشک است. عضو شورای‌شهر تهران خاطرنشان کرد: راهکارهای موجود برای بازگشت آب به چشمه‌علی وجود دارد ولی هنوز در این خصوص اتفاقی نیفتاده است.

از مسئولان مترو شکایت می‌کنیم

رئیس شورای شهرری اعلام کرد که در صورت بازنگشتن آب چشمه‌علی از مسئولان مترو شکایت می‌کنیم. حسن خلیل‌آبادی درباره آخرین وضعیت چشمه‌علی و دلایل بحران کم آبی این چشمه آب، گفت: در ابتدا هفت درصد از آب چشمه‌علی بازگشت که هر روز شاهد کمتر و کمتر شدن آن بودیم. در صورت بازنگشتن آب چشمه‌علی از مسئولان مترو شکایت می‌کنیم. مالکان چشمه‌علی که سند دارند و از آب چشمه‌علی حقابه دارند، به عنوان شاکی خصوصی شکایت خواهند کرد. 400 هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه از طریق آب چشمه‌علی آبیاری می‌شد. او با اشاره به وعده‌های مسئولان مترو گفت: آب‌بندی تونل مترو به صورت کامل و دقیق انجام نشده است و آب هنوز به کانال مترو سرازیر می‌شود. مترو وعده داده است پس از آب‌بندی کامل 60 درصد آب به چشمه‌علی باز می‌گردد. 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه؛ در این باره گفت: هیچ وقت وعده بازگشت 60 درصد از آب چشمه‌علی را نداده‌ایم. نمی‌توان در این خصوص درصد داد چرا که چشمه‌ها از آب زیرزمینی تغذیه می‌شوند و نوسانات آب‌های زیرزمینی هم در همه دنیا رخ می‌دهد. علی امام افزود: هر چشمه ورودی و خروجی دارد و ورودی چشمه‌ها به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها متغیر است. درخصوص خروجی‌ها باید بگویم در منطقه شهرری چاه‌های مجاز و غیر‌مجاز زیادی اقدام به برداشت از چاه می‌کنند و هیچ ارگانی در میزان برداشت آنها نظارت نمی‌کند. باید شرکت آب منطقه‌ای وارد موضوع شود و بر اساس نیاز بعضی از چاه‌ها را مسدود کند تا ذخیره آب سفره‌های زیرزمینی کم نشود. او خاطر نشان کرد: پیش از این گفته بودم پس از عبور دستگاه حفاری مترو از محل و آب‌بندی تونل مترو، آب به چشمه‌علی باز می‌گردد و اتفاقات بعد از آن به هیچ عنوان به مترو مربوط نمی‌شود. آب‌بندی تقریبا کامل شده است و میزان باقی مانده ربطی به دبی‌آب چشمه‌علی ندارد. امام در پاسخ به شایعه‌ای مبنی بر اینکه مترو طی اقدامی با تانکر آب به داخل چشمه ریخته است گفت: «برای پر کردن آب چشمه‌علی هزاران تانکر نیاز است. البته نگهبان میراث‌فرهنگی در آنجا حضور دارد، لذا ریختن آب با تانکر در داخل چشمه‌علی ادعای بی‌مورد و بی‌اساسی است. ذکر این نکته ضروری است که در بین کش‌مکش‌هایی که در رابطه با آب چشمه‌علی بین مسئولان رخ می‌دهد، شاهد هیچ اقدام موثری نیستیم. تنها وعده و وعیدهایی می‌شنویم که به هنگام عمل همه پوچ می‌شوند و ما تنها شاهد خشک شدن آب چشمه‌ای هستیم که در دوازده دوره تاریخی محل اسکان مردمان مختلفی بوده است و در تمام این دوره‌ها، روزی نبوده که این چشمه خشک شده باشد.

آب رفته به چشمه علی بازنگشت

رئیس کمیته میراث شورای شهر تهران گفت: در حال‌حاضر چشمه‌علی خشکِ خشک است و شش درصد آبی که به آن بازگشته بود نیز خشک شد. حسن خلیل آبادی با تاکید خشک‌شدن چشمه علی گفت: مترو به وعده‌های خود برای بازگشت آب به چشمه‌علی عمل نکرد و در بازدیدی که از چشمه‌علی داشتیم مشاهده کردیم که این چشمه دوباره خشک شده است. او ادامه داد: کارگاه مترو در این نقطه تعطیل شده و کانالها بدون آب‌بندی رها شده و برای همین دوباره این مشکل برای چشمه علی ایجاد شده است. خلیل آبادی تاکید کرد: چندین بار این موضوع را در صحن علنی شورای شهر تذکر دادم و مدیران مترو در جلسه‌ای که با حضور رئیس شورای شهر برگزار شد قول دادند ۱۵ تیر ۶۰ درصد آب چشمه علی بازگردد که تنها شش درصد آن بازگشت که آن هم خشک شد. این کم آبی به خاطر مسائل اقلیمی و طبیعی نیست بلکه به خاطر بی توجهی مسئولان مترو به این موضوع است. به گفته خود مسئولان مترو، این چشمه آب داشت آنقدر که دستگاه‌ها و نیروهای انسانی مترو در این نقطه غرق آب شده بودندو آنها ۲۰ موتور قوی استفاده کرده بودند تا آب چشمه علی از این کانال خارج و به آبهای سطحی رودخانه سرخه حصار منتقل شود. پس از فشارهای ما، عبور دستگاه حفاری مترو اقداماتی برای بازگشت آب انجام شد و ساز و دهل زدند که آب به مترو برگشته اما همه آنها نمایش بود. کمی آب برگشته بود که با تعطیل شدن کارگاه‌های خط 6 همان یک مقدار آب نیز از سرچشمه رفت در حالی که باید کانال‌ها آب بندی می‌شد. در حال‌حاضر آب در کانال‌ها به هدر می‌رود و چشمه علی نیز خشک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha