مدیر گروه آموزش سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با انتقاد از حذف رشته طب سالمندی، گفت: این رشته امسال حذف شده است در حالی که با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور باید توجه بیشتری به این رشته می شد.

رشته طب سالمندی از دانشگاه های علوم پزشکی حذف شد

سلامت نیوز: مدیر گروه آموزش سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با انتقاد از حذف رشته طب سالمندی، گفت: این رشته امسال حذف شده است در حالی که با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور باید توجه بیشتری به این رشته می شد.

به گزارش سلامت نیوز، رضا فدای وطن روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به وضعیت کشور و افزایش تعداد سالمندان می توانست تصمیم های بهتری در زمینه رشته طب سالمندی گرفته شود به طور مثال انتظار می رفت که ظرفیت پذیرش در این رشته یا تعداد دانشگاه های برگزار کننده آن بیشتر شود.
وی اضافه کرد: همان گونه که در رشته پزشکی تخصص های متعددی مانند طب اطفال وجود دارد، متخصص طب سالمندی نیز مهارت هایی در این زمینه کسب می کند و این موضوع در اغلب کشورها جا افتاده است.


فدای وطن که دکترای طب سالمندی دارد، افزود: امیدوارم با توجه وزیر بهداشت در پذیرش دانشجو برای رشته طب سالمندی بازنگری شود؛ پیش از این دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران برای جذب دانشجو در این رشته طی دو سال در آزمون ورودی رزیدنتی پذیرش داشتند اما امسال این ظرفیت صفر اعلام شد.
مدیر گروه آموزش سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: با توجه به گسترش رو به رشد جمعیت سالمندی کشوری لازم است به نیازهای این قشر به ویژه در بخش بهداشت و درمان توجه بیشتری شود.


فدای وطن افزود: با اینکه رشته های تخصصی و فوق تخصصی زیادی در پزشکی وجود دارد اما هنوز خدمات خاص سالمندی در بیمارستان های کشور تعریف نشده است.
وی تصریح کرد: البته در دو بیمارستان به طور خودجوش برای سالمندان کارهایی انجام می دهند اما در کشورهای پیشرفته در اغلب بیمارستان ها در کنار بخش اطفال، داخلی، جراحی و زنان، بخشی نیز برای ارائه خدمات به سالمندان وجود دارد.
مدیر گروه آموزش سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: هر چند که بیمارستان ها به سالمندان خدمات ارائه می دهند و از سوی دیگر بخش قابل توجهی از مراجعان بیمارستان های کشور را سالمندان تشکیل می دهند اما لازم است تیم های خاصی که آموزش و مهارت های لازم را در این زمینه دارند، به ارائه خدمات بپردازند.


فدای وطن تاکید کرد: طب سالمندی به اندازه طب اطفال یا رشته ای مانند ارتوپدی اهمیت دارد و وجود آن لازم است.
وی مه به بیماری های خاص سالمندان اشاره کرد و گفت: بیماری های خاص سالمندان به دو گروه بیماری های جسمی و روحی و روانی تقسیم بندی می شود؛ بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های اسکلتی و عضلانی و افزایش قند و چربی از شایع ترین بیماری های جسمی سالمندان به شمار می رود.


وی یادآور شد: از جنبه روحی و روانی، حس افسردگی و انزوا در سالمندان مشاهده می شود که با آموزش به فرد و خانواده قابل پیشگیری است.

در حال حاضر، 9.28 درصد جمعیت کشور معادل هفت میلیون و 450 هزار نفر سالمند هستند. بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، افراد بیشتر از 60 سال، سالمند محسوب می شوند.
رشته تخصص طب سالمندی در سال 96 با چهار نفر ظرفیت در دانشگاه های علوم پزشکی ایران و تهران بعد از رشته طب هوافضا با دو نفر پذیرش کمترین ظرفیت پذیرش رشته های تخصصی پزشکی را داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha