یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 254819

هر مسأله‌ای را در زمان خودش حل و فصل کنید و پرونده‌اش را ببندید، اصطلاحاً یعنی تسویه حساب کنید.

زود با همسرتان تسویه حساب کنید!

سلامت نیوز: هر مسأله‌ای را در زمان خودش حل و فصل کنید و پرونده‌اش را ببندید، اصطلاحاً یعنی تسویه حساب کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو، در یک خانواده موفق، یکی از مهارت‌هایی که بین اعضای خانواده وجود دارد، مربوط به ارتباط کلامی آن‌هاست.
این مهارت دارای مراحل مختلفی است که هر مرحله، زیر مجموعه‌ای از کنش‌ها و واکنش‌های اعضای خانواده است، مشاوران خانواده بر این باورند که خانواده مانند سیستمی است که اعضای آن بر هم تأثیر می‌گذارند و از هم تأثیر می‌پذیرند.
پس خیلی مهم است که بدانیم هر رفتاری چه تأثیری روی بخش‌های دیگر سیستم می‌گذارد.
یکی از مهارت‌های کلامی، این است که هر مسأله‌ای را در زمان خودش حل و فصل کنید و پرونده‌اش را ببندید، اصطلاحاً یعنی تسویه حساب کنید.
 شوهری را در نظر بگیرید که تمام بعدازظهر ناراحت بوده است. چند بار به همسرش پرخاش کرده و بقیه روز را برخلاف معمول ساکت نشسته و البته همسرش هم از این وضعیت آزرده خاطر شده است. طبیعی است که زن از شوهرش ناخشنود و دل‌شکسته شود.
 به‌هر حال دل‌شکستگی او براساس این فرض است که آزار و رفتار منفی مرد مستقیماً او را نشانه گرفته است.
زن تصمیم می‌گیرد ببیند آیا شوهرش واقعاً از دست او عصبانی یا ناراحت است یا اتفاق دیگری افتاده است.
 او می‌گوید؛ «امشب بداخلاق و عبوس شدی. رفتارت به‌خاطر کاری است که من انجام داده‌ام یا اتفاق دیگری افتاده است؟ حالت خوب است؟»
شوهرش تعریف می‌کند که بودجه پروژه‌ای که بر عهده‌اش بوده تعدیل شده و به همین علت او مجبور شده دوستش را که در آن پروژه همکاری می‌کرده از کار بیکار کند... او اصلاً از دست همسرش ناراحت و عصبانی نبوده است.
اگر زن بدرستی ارتباط برقرار نمی‌کرد و موضوع روشن نمی‌شد، رفتار همسرش را بد تعبیر می‌کرد و ممکن بود طوری واکنش نشان بدهد که شب‌شان را از آنچه بود بدتر کند.
پس پیام‌های مبهمی را که از اعضای خانواده دریافت می‌کنید با این پرسش‌ها شفاف کنید:
«مطمئن نیستم منظورت از این کار چیست؟» یا «من از آنچه می‌گویی یا انجام می‌دهی این طور برداشت می‌کنم. آیا درست است؟»
توصیه ما به مراجعان این است که با همسرشان در مورد چیزی که در ذهنشان علامت سؤال ایجاد کرده، به‌طور واضح و به دور از ذهن خوانی و پیشگویی کردن و با لحنی ملایم صحبت کنند و حدسیات خود را وارد دنیای واقعی ارتباطات خود با همسرشان و اعضای خانواده نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha