رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست به رغم همه تردیدهایی که درباره محصولات تراریخته وجود دارد، برای چندمین بار از تولید این محصولات دفاع کرد.

انکار آسیب تراریخته ها به تنوع زیستی از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست!

سلامت نیوز: رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست به رغم همه تردیدهایی که درباره محصولات تراریخته وجود دارد، برای چندمین بار از تولید این محصولات دفاع کرد.

به گزارش سلامت نیوز، عیسی کلانتری (رییس سازمان حفاظت محیط زیست) در گفت‌وگو با ایلنا درباره محصولات تراریخته گفت: محصولات تراریخته در واقع از یک ژن وحشی ایجاد نمی‌شود، بلکه تراریخته از یک ژن شناخته شده است؛ یعنی ژنی که دیگر وحشی تلقی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: درحقیقت در بحث تراریخته ژن شناخته‌ شده‌ای را به یک موجود دیگری منتقل می‌کنند و این موضوع هیچ ارتباطی به تنوع زیستی ندارد و ما نیز در سازمان حفاظت محیط زیست بر تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی نظارت می‌کنیم.

گفتنی است؛ سپاتریک دبویسر (مشاور کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا) در گفت‌وگویی با ایلنا اظهار کرده بود، تاکنون ۶۶ درصد از محصولات تراریخته توانسته‌اند، تایید اتحادیه اروپا را به دست آورند و مصرف‌کنندگان اروپایی اصلا به سراغ این محصولات نمی‌روند، از همین رو فروشگاه‌ها هم علاقه‌ای به خرید آنها نشان نمی‌دهند.

مشاور کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با اشاره به شکایت آمریکا از کشورهایی که محصولات تراریخته مصرف نمی‌کنند گفته بود: در خلال سال‌های 1998 تا 2004 اروپا هیچ محصول تراریخته‌ای را از آمریکا وارد نکرد و به همین دلیل واشنگتن از اروپا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

دبویسر همچنین درباره خطرهای احتمالی محصولات تراریخته گفته بود؛ در این فرآیند ما خطرهای احتمالی این محصولات را برای انسان، حیوان و محیط‌زیست در نظر می‌گیریم. اگر برآیند این فرآیند از نظر سازمان سلامت غذایی اروپا (افسا) مثبت باشد، اعضای اتحادیه می‌توانند درباره استفاده از این محصولات رایزنی کنند. برای انجام این امر نیاز به توافق اکثریت اعضای اتحادیه اروپا است.

کلانتری همچنین با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر محیط زیست ایران گفت: معتقدم بزرگترین خطر تحریم‌ها برای منابع آبی کشور است، چراکه تقاضا برای منابع آبی جدید قطعا بیشتر خواهد شد و به بهانه اینکه تحریم هستیم و نمی‌توانیم واردات داشته باشیم، منابع آبی باقی‌مانده را نیز برای تولید بیشتر مصرف می‌کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در حقیقت تحریم‌ها باعث افزایش تولید داخل خواهد شد به طور مثال ممکن است؛ فروش نفت تحت تاثیر تحریم قرار بگیرد و درآمدهای ارز‌ی‌ محدود شود و از آن طرف سیاست‌‌ها مبتنی بر تولید بیشتر باشد. بنابراین مصرف بیشتر منابع آبی می‌تواند، مهمترین تاثیر تحریم‌ها بر کشور باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha