دبیر شورای عالی بیمه سلامت گفت: مبنای تعیین تعرفه های پزشکی رشد بودجه سازمان های بیمه گر است که بعد از تأیید و تصویب نهایی قانون بودجه کشور مشخص می شود.

تعرفه های پزشکی سال 98 بعد از تصویب بودجه مشخص می شود

سلامت نیوز: دبیر شورای عالی بیمه سلامت گفت: مبنای تعیین تعرفه های پزشکی رشد بودجه سازمان های بیمه گر است که بعد از تأیید و تصویب نهایی قانون بودجه کشور مشخص می شود.

به گزارش سلامت نیوز، علیرضا اولیایی منش روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره تعرفه های پزشکی سال 98 افزود: مباحثی مانند تورم اعلامی مراکز رسمی کشور و قیمت تمام شده خدمات، شرایط اقتصادی کشور و میزان بودجه تایید و تصویب شده برای سازمان های بیمه گر در مشخص شدن تعرفه های پزشکی اثرگذار است.
وی گفت: میزان بودجه سازمان های بیمه گر و رشد حقوق و دستمزد در لایحه بودجه بعد از ارجاع به دولت و نهایی شدن در مجلس مشخص می شود؛ زیرا مبنای رشد درآمد سازمان های بیمه گر میزان رشد بودجه های دولتی و رشد حقوق و دستمزد کارگری و کارمندی است که بر این اساس می توان تعرفه های پزشکی را مشخص کرد.
وی ادامه داد: تاکنون هیچ کدام از این موارد نهایی نشده و حتی تورم سال نیز تا پایان سال شفاف می شود؛ در نتیجه نمی توان میزان رشد تعرفه های پزشکی برای سال 98 را فعلا مشخص کرد.
اولیایی منش اظهار داشت: شیوه کار درباره مشخص شدن تعرفه های پزشکی به این شکل است که ابتدا شورای عالی بیمه سلامت، رقمی را مشخص کرده و سپس این رقم به سازمان برنامه و بودجه می رود و هر عددی که در آن سازمان تعیین شود برای تصویب به هیئت دولت می رود. بر اساس قانون، تعرفه های پزشکی و درمانی کشور پس از تصویب در شورای عالی بیمه و تایید سازمان برنامه و بودجه برای تایید نهایی به دولت ارجاع داده می شود تا تصویب و ابلاغ شود که این موضوع وابسته به تورم و میزان حقوق و دستمزد و بودجه سازمان های بیمه گر است.
به گزارش ایرنا، اولیایی منش پیش از این در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره تعرفه های پزشکی گفته بود: وقتی قیمت تمام شده خدمات سلامت مشخص شده و تعرفه بر اساس آن تعیین شود، منابع آن باید از طرف دولت تامین شود. یعنی نباید ابتدا بودجه مصوب شود و سپس تعرفه را بر اساس آن تعیین کرد. در این صورت، همانند سال های گذشته، حوزه سلامت ضرر خواهد کرد.
وی گفت: تلاش شورای عالی بیمه این است که قبل از تصویب بودجه، تعرفه های پزشکی را مصوب و به دولت پیشنهاد کنیم تا دولت هزینه های مربوط به این تعرفه را در بودجه سازمان های بیمه گر در نظر بگیرد. در این صورت سازمان های بیمه گر دچار کسری نخواهند شد. به هر حال حوزه سلامت نیازمند کمک و نگاه ویژه دولت است.
طی روزهای اخیر انتقادهایی از بودجه در نظر گرفته شده برای نظام سلامت و سازمان های بیمه گر از طرف مسئولان وزارت بهداشت و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شده است و حالا همه نگاه ها به مجلس است تا بودجه نهایی نظام سلامت برای سال 98 مشخص شده و به دنبال آن تعرفه های پزشکی در مسیر تعیین شدن قرار بگیرند.
تعرفه های پزشکی امسال (سال 97) با حدود 5 درصد رشد متوسط اعلام و ابلاغ شد اما چندی پیش معاون سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که همین مقدار رشد تعرفه ها نیز اجرا نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha