استفاده از ذرت های وارداتی تراریختی با استاندار‌های خوراک دام در تولید پفک بدترین اتفاقی است که در زمینه تجارت محصولات تراریخته رخ می‌دهد چرا که بازار هدف آن‌ها کودکان و خردسالان هستند.

استفاده از ذرت تراریخته در تنقلاتی که بیشترین مصرف کننده آن کودکان هستند

سلامت نیوز: استفاده از ذرت های وارداتی تراریختی با استاندار‌های خوراک دام در تولید پفک بدترین اتفاقی است که در زمینه تجارت محصولات تراریخته رخ می‌دهد چرا که بازار هدف آن‌ها کودکان و خردسالان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت؛ اخیراً به نقل از جهاد کشاورزی اعلام شده است که دو تولیدکننده‌ی متخلف پفک، از ذرت های وارداتی تراریختی برای تهیه‌ محصولاتشان استفاده می‌کنند، که با استانداردهای خوراک دام وارد کشور شده است. این بدترین اتفاقی است که در زمینه تجارت و استفاده از محصولات تراریخته ممکن است رخ دهد. یعنی برای دسترسی به سود سرشار، با دور زدن مراکز نظارتی، از مواد اولیه‌ی پرریسک دامی در تهیه‌ محصولاتی استفاده شود که بازار هدف آن، کودکان و خردسالان هستند.

تولیدکننده مواد غذایی حق استفاده از محصولات تراریخته را ندارند

محمد حسین قربانی  در گفت وگو با خانه ملت، در رابطه با تولید پفک با ذرت های وارداتی تراریختی بااستاندارد خوراک دام توسط دو برند معروف کشور گفت: نفس این کار خلاف قانون بوده و تولید کننده مواد غذایی به هیچ عنوان حق استفاده از محصولات تراریخته و خوراک دامی را ندارند و باید با آنها به شدت برخورد شود. پفک محصولی است که کودکان و نوجوانان زیر 15 سال بیشترین مصرف کننده آن  محسوب می‌شوند، بی تردید استفاده از مواد اولیه غیرمجاز سلامت گروه‌های هدف را به خطر می‌اندازد.

آیا مسئولان فنی کارخانه‌ها  تحت تاثیر پرداختی‌های کارفرمایان قرار گرفته اند

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: مسئول فنی همه کارخانه‌ها بر کیفیت تولید نهایی محصولات نظارت دارند، این افراد می‌توانند به عنوان ضابط و رابطه دستگاه دولتی و قضایی عمل کنند، اما متاسفانه تمام مسئولان فنی حقوق خود را از کارفرمایان دریافت  می‌کنند و به نوعی وام دار آنها می‌شوند در نتیجه قاطعیت خود را در اجرای قانون از دست می‌دهد. هر چند که ناظران سازمان غذا و دارو نیز باید به وظایف نظارتی خودشان عمل می‌کردند. 

عملکرد ضعیف سازمان ملی استاندار در حوزه نظارت

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سازمان استاندارد هم در این زمینه عملکرد خوبی نداشته است، برای نظارت دقیق باید محصولات مواد غذایی را به صورت رندوم از بازار جمع آوری و کیفیت محصولات را در آزمایشگاه‌های مرجع خودش بررسی کنند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه در حوزه نظارت بر محصولات سلامت محور و محصولات غذایی بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

استفاده از محصولات تراریخته در مواد خوراکی تخلف آشکار است

علی ابراهیمی نیز، در این رابطه گفت: گزارشی در این رابطه به کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس ارائه نشده است اما به صورت کلی استفاده مستقیم از محصولات تراریخته برای انسان بسیار خطرناک بوده و یک تخلف آشکار محسوب می‌شود.

 نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محصولات تراریخته از طریق دستکاری ژنتیکی به دست ‌می‌آیند و با محصولات اصلاح نژادی و ژن برتر متفاوت است. زمانی که به دنبال ژن برتر هستیم ژنی با تولید بالاتر و شاخصه مناسبتر را انتخاب می‌کنید اما طبیعت محصولات را دست‌کاری نمی‌کنیم. مصرف محصولات ژن برتر خطری برای انسان ندارد. اما زمانی که دستکاری ژنتیکی انجام شود بی تردید اثرات مخربی بر سلامتی انسان می‌گذارد.

بی خطری محصولات تراریخته در هیج جای دنیا اثبات نشده است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بی خطری محصولات تراریخته در هیج جای دنیا اثبات نشده است. بنابر گزارشاتی ذرت و سویا‌هایی که به منظور خوراک دام و طیور وارد کشور می‌شوند تراریخته بوده و انسان مصرف کننده دوم آن  محسوب می‌شود، که بسیاری از خطرات احتمالی مصرف محصولات تراخته را کاهش می‌دهد. 

 سازمان محیط زیست و جهاد کشاورزی بر تولید و واردات محصولات تراریخته نظارت کنند

در بازار جهانی محصولات تغییر یافته‌ی ژنتیکی به‌دلیل ریسکهای فراوان، بین 30 تا 40 درصد ارزانتر از محصولات سالم و طلبیعی است. این فاصله‌ی قیمت، موجب شده تجارت این محصولات، یکی از سودآورترین روش سوداگری در کشاورزی باشد. اندیشمندان و نخبگان دلسوز کشور، بارها در مورد سود سرشار سوداگری محصولات تراریخت و احتمال بروز تخلف در حوزه‌ غذای مردم هشدار داده اند

 عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: آسیب رسان بودن محصولات تراریخته نیازمند یک مطالعه دراز مدت است و باید اثراتش در نسل‌های مختلف بررسی شود به همین منظور احتیاط در مصرف آن‌ها ضروری است، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت جهاد کشارزی باید نظارت جدی‌تری بر تولید و واردات محصولات تراریخته داشته باشند.

در بازار جهانی محصولات تغییر یافته‌ی ژنتیکی به‌دلیل ریسکهای فراوان، بین 30 تا 40 درصد ارزانتر از محصولات سالم و طبیعی است. این فاصله‌ی قیمت، موجب شده تجارت این محصولات، یکی از سودآورترین روش سوداگری در کشاورزی باشد. اندیشمندان و نخبگان دلسوز کشور، بارها در مورد سود سرشار سوداگری محصولات تراریخت و احتمال بروز تخلف در حوزه‌ غذای مردم هشدار داده اند.

توقف تولید در انتظار دو برند تولید پفک /مردم باید بدانند چه چیزی مصرف می‌کنند

جهانبخش کیانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در واکنش ماجرای استفاده دو برند تولید پفک از ذرت تراریخته وارداتی، می‌گوید: تخلف دو شرکت غذایی در استفاده از ذرت دامی محرز است، همچنین مسئول فنی و مدیرعامل این شرکت ها متخلف شناخته شده و پرونده آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه خط تولید این دو شرکت فعلا متوقف شده است، افزود: پرونده تخلف این شرکت در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر نیاز باشد، به مراجع قضائی ارسال می شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: موضوع صرفا خطرناک‌بودن یک خوراکی نیست، مهم این است که مصرف‌کننده باید بداند چه چیزی می‌خورد، اگر به او بگوییم این محصول با مواد اولیه خوراک دام تهیه شده، باز هم اقدام به خرید و خوردن آن می‌کند؟ موضوع اول سلامتی مردم و خطرناک نبودن مواد اولیه‌ای است که در تولید خوراکی‌ها استفاده می‌شود، اما ما به همین هم بسنده نمی‌کنیم، مخصوصا در مورد خوراکی‌هایی که مخاطب اصلی آنها کودکان هستند.

تامین امنیت غذایی جامعه دغدغه اصلی همه مسئولان کشور باشد

یعقوب شیویاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای نیز در این رابطه گفت: امنیت و سلامت غذایی در جامعه بسیار مهم بوده و اگر نتوانیم به خوبی در جامعه ایجاد کنیم با مشکلات مختلفی رو برو خواهیم شد، متاسفانه برخی از محصولات تراریخته بدون مجوز قانونی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و در صنایع قضایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محصولات تراریخته از عوامل اصلی شیوع سرطان گوارش

وی در رابطه با استفاده دو کارخانه از محصولات تراریخته در تولید پفک گفت: استفاده از محصولات تراریخته در مواد غذایی مشکلات بسیار زیادی را برای جامعه و مردم ایجاد خواهد کرد، سرطان گوارش یکی از بیماری‌های شایع در مصرف محصولات تراریخته است.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: کارخانه‌ها باید به صورت مرتب تحت نظارت و کنترل وزارت بهداشت و درمان قرار بگیرند، همچنین باید سازمان تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه نیز وارد عمل شوند تا محصولات خطرناک در اختیار مردم قرار نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha