ازدواج‌های زیر 13 سال عمدتا با اجبار خانواده است.

چرایی مخالفت کمیسیون قضایی مجلس با طرح افزایش حداقل سن ازدواج

سلامت نیوز:ازدواج‌های زیر 13 سال عمدتا با اجبار خانواده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال که به کودک‌همسری معروف شده طرحی است که برای جلوگیری از ازدواج کودکان از سوی فراکسیون زنان در مجلس تدوین شده است اما به گفته حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون زنان مجلس، این طرح اکنون از سوی کمیسیون حقوقی و قضایی با مخالفت روبرو شده است.

حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رد شدن طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال از سوی کمیسیون حقوقی و قضایی  گفت: طرح افزایش حداقل سن ازدواج بنا به درخواست فراکسیون زنان مجلس در دستور کار کمیسیون قضایی قرار گرفت اما به این دلیل که طرح افزایش حداقل سن ازدواج از نظر شرعی ایراداتی دارد، از سوی اعضای این کمیسیون رد شده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره اقدام این فراکسیون برای بررسی مجدد طرح مذکور گفت: اکنون منتظر هستیم تا گزارش مخالفت کمیسیون قضایی در صحن مطرح شود و اقدامات ما در راستای افزایش حداقل سن ازدواج مجددا آغاز شود.

وی با بیان اینکه ازدواج‌هایی که در سنین زیر 13 سال صورت می‌گیرد عمدتا با اجبار خانواده است، گفت: اینگونه ازدواج‌ها به خواست دختران نیست و اجباری است و آمارها نشان می‌دهد که این دختران از سوی خانواده‌هایشان که عموما یا وضع مالی مناسبی ندارند یا یکی از اعضای خانواده دارای اعتیاد است، مجبور به ازدواج می‌شوند.

زرآبادی گفت: طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی سن ازدواج دختران ۱۳ سال و پسران ۱۵ سال است که در صورت مصلحت طفل، رضایت والدین و اجازه دادگاه به افراد کمتر از این سن هم اجازه ازدواج داده می‌شود اما آمارها نشان می‌دهد ازدواج‌های زیر این سن اجباری است و بر اساس رضایت دختران صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: ما با طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال به دنبال این هستیم که این مشکلات را برطرف کنیم اما کمیسیون قضایی به این موضوع اهمیت نداده‌ است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در این طرح حداقل سن ازدواج برای دختران 16 سال تعیین شده است اما بر اساس نظر فقها و مراجع، بلوغ عقلی و جسمی ملاک تشخیص برای ازدواج است و اعضای کمیسیون قضایی تعیین حداقل سن برای ازدواج را دارای اشکال دانسته‌اند.

مجلس شورای اسلامی روز 4 مهرماه سال جاری یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی را تصویب کرد که در تبصره این طرح حداقل سن ازدواج در دختران را ۱۶ و پسران را ۱۸ سال تعیین کرده بود. در این طرح که بر اساس آن، حداقل سن ازدواج برای دختران، ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال پیش‌بینی شده است اگر به سرانجام برسد ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع خواهد شد. طرح مذکور برای بررسی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی بررسی شده است و به گفته حجت الاسلام نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی این طرح به دلیل کامل نبودن آن رد شده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس همچنین توضیح داده است که براساس نظر فقها و مراجع، بلوغ عقلی و جسمی ملاک تشخیص برای ازدواج است، لذا تعیین سن ۱۶ سال دارای اشکال است. از طرف دیگر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۶ سال است که اگر قرار بر اصلاح این قانون باشد، باید نظر مجمع تشخیص مصلحت هم گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha