چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

باتوجه به شرایط فعلی كشور، دستیابی به تمام اهداف بسیارسخت است ازمهم‌ترین مشكلات حوزه انتخابیه ام، دوبانده كردن جاده صوفیان به سلماس است بدهی های بانكی دولت نهم و دهم باعث فاجعه وبدهکاری دولت شده است

مردم به فقرمطلق رسیده‌اند

سلامت نیوز:باتوجه به شرایط فعلی كشور، دستیابی به تمام اهداف بسیارسخت است ازمهم‌ترین مشكلات حوزه انتخابیه ام، دوبانده كردن جاده صوفیان به سلماس است بدهی های بانكی دولت نهم و دهم باعث فاجعه وبدهکاری دولت شده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ،تازمانی كه بدهی وجوددارد ازكشورنباید انتظار پیشرفت وموفقیت داشت عده ای ازمسئولان منطقه هنوز نپذیرفته‌اندكه یك زن هم می تواند در عرصه سیاسی دركنارآن ها قرار بگیرد درپیگیری‌هایم توجه خاصی به زنان سرپرست خانواده وبدسرپرست دارم سعی کردم با استفاده از تنوع رنگ در پوششم روی فرهنگ زنان منطقه در جهت استفاده از رنگ های شاد تاثیرگذار باشم

زمانی که مردم منطقه یك زن را به عنوان نماینده ومسئول خودشان انتخاب می کنند و به او رای می دهند بی‌شك به دنبال تغییرهستند امام جمعه یک رای است اما مردم تمام رای من را تشكیل می‌دهند معتقدم برای حضور بیشترزنان باید از آن ها به صورت استانی حمایت كرد دراین طرح استانی شدن انتخابات مقررشده درهراستان احزاب 30درصد لیست را به خانم ها اختصاص دهند دركشورعراق 30درصدوپاكستان 55درصد كرسی های را زنان تشكیل می دهند

خوشبختانه شهرستان شبستركمترین نرخ بیكاری دركشور دارد اگردانشجویی توانست تحولی درصنعت ایجادكند باید درهمان واحد صنعتی مشغول به كارشود
اقتصاد كشوربه لبه پرتگاه رسیده است باید درشرایط فعلی قانون ها را تسهیل وجلوی صادرات غیرنفتی را بازگذاشت باید سختگیری‌ها ونظارت‌ها را به كمترین میزان رساندتا بنگاه های كوچك ومتوسط بتوانند بمانند متاسفانه دولت بعداز تحریم های دوراول که در14اردیبهشت اتفاق افتاد، دچار دستپاچگی اقتصادی شد

این‌قدر مشكلات كشورزیاد است كه خودمان دودستی داریم خاكریزهای اجتماعی واقتصادی كشوررا بدون هیچ هزینه ای به دشمن می دهیم فاصله بین نبوغ سیاسی ورشد اقتصادی باعث شده وقتی مسئولان تصمیماتی می گیرند در جامعه تنش ایجادشود هرهفته درشهرستان یادواره شهدا برگزار می شودكه دراین مراسم از مردم عادی دعوت به عمل نمی آیداقداماتی كه درحوزه بهداشت ودرمان دراین سه سال انجام شده برابر10 سال گذشته است

بحران اقتصادی كشور باعث شده استخوان های مردم زیراین فشارها شكسته شود و صدای شکسته شدن آن‌ها را می شنویم یكی از موضوعات مهمی كه دركشور وجود دارد این است كه 900هزار میلیارد یارانه پنهان دركشور داریم بایدتغییراتی درنظام مدیریتی کشور به خصوص در بخش های مالی ،بانكی وتجاری انجام شود درحال حاضر سیستم مدیریتی فعلی کشور جوابگو نیست

كلمه فتنه بارمنفی دارد نباید افکار اذهان عمومی را بابیان این کلمات مشوش کرد برای عبور از بحران‌ها هیچ جناح سیاسی مطرح نیست باید همه مسئولان دریك خط وبه صورت یك لشكرواحد وارد عمل شوند باتوجه به بحران ها ومساله پیش آمده به عملکرد مجلس دهم و کمیسیون اقتصادی مجلس نمره 16 می دهم
بعداز انتخابات 96 هنوز فضای جامعه فضای انتخابات است و جناح های مخالف هنوز در فضای رقابت انتخاباتی مانده است

باتوجه به تمام شرایط به عملکرد آقای روحانی نمره 14 می دهم زمانی كه 50 درصد جامعه را زنان تشكیل می دهند چرا درهیات دولت وزیر زن وجود ندارد
اینکه قشر متوسط جامعه در حال کوچک شدن است بسیارنگران كننده وخطرناك است

امروزه با توجه به تغییرات نسلی وزمانی، جامعه زنان درحال حرکت به سوی حق‌طلبی است و در همین راستا این بخش عظیم جامعه می‌كوشد تا به خواسته‌‌های خود دست پیدا كند. جسارت، رمز موفقیت در هرعرصه‌ای است و مدیرانی رشد وپیشرفت می‌کنند که بتوانند در شرایط سخت وبحرانی با شجاعت تغییرایجاد کنند. معصومه آقاپورعلیشاهی، نماینده مردم شبستر، ازجمله زنان جسور در مجلس دهم شورای اسلامی است که توانسته باتابوشکنی وایجادچالش در حوزه انتخابیه به اهدافش برسد. وی در این راستا با مشكلات و سختی‌های فراوانی نیز روبه‌رو بوده‌است كه بیان آن‌ها ذهن هر شنونده‌ای را مشغول خود می‌كند.

در همین راستا و برای شناخت بیشتر مشكلات حوزه انتخابیه این نماینده‌ زن مجلس، در دفتر روزنامه «قانون» با اوبه گفت وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

زمانی كه كاندیدای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی شدید برای تبلیغات، شعارهایی سرداده واهدافی داشته‌اید دراین مدت چقدربه شعارها عمل كرده و به اهداف‌تان رسیده اید؟

درباره شعارهایی كه در انتخابات داشتم، بیشتر روی مواردی کارکردم که بتوانم آن‌ها راعملیاتی كنم. تخصص وتحصیلات بنده درزمینه اقتصاد است به همین دلیل بیشتر بحث‌ها و شعارهایم روی موضوعات اقتصادی بوده است. موضوع بعدی كه به آن پرداختم، بحث فعالیت‌های زنان درحوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی منطقه بوده است.

امیدوارم باتلاش‌هایی كه تاكنون كردم، مردم درسال آینده نمره خوبی به فعالیت‌هایم بدهند. به این نکته هم اشاره کنم باتوجه به شرایط فعلی كشور دستیابی به تمام اهداف بسیارسخت است اما من تمام تلاشم راكرده‌ام وفكر می‌كنم تاحدودی نیز موفق بوده‌ام. امیدوارم ملت شریف ایران وبه خصوص حوزه انتخابیه‌ام از این نوع اقدامات و فعالیت‌هایی كه داشته‌ام، رضایتمند باشند.

از نظر شما به عنوان یك نماینده چه مشكلاتی درحوزه انتخابیه شهرستان شبستر وجود دارد؟

به نظر من ازمهم‌ترین مشكلات حوزه انتخابیه‌ام، دوبانده كردن جاده صوفیان به سلماس با طول 124كیلومتر است. این پروژه ازسال 84 شروع وتاكنون به دلیل مشكلات موجود فقط 27 درصد پروژه پیشرفت فیزیكی داشته وهنوز به بهره‌برداری نرسیده است. مهم‌ترین دلیل تعویق افتادن این پروژه بدهی‌های معوق پنج ساله به مبلغ 12.5میلیارد باعث عدم پیشرفت جاده شده است.

این جاده سال 84 كد بودجه‌ای گرفته است و قراربوده تا سال 96 به اتمام برسدکه متاسفانه هیچ پیشرفتی نداشته است. به دلیل اهمیت این جاده، مردم منطقه توقع دارنداین جاده زودترتكمیل وبازگشایی شود. نمی‌خواهم عملكرد مسئولان گذشته را زیر سوال ببرم اما كاش درباره پروژه‌های نیمه تمام درمنطقه دچارتزلزل وبدهی نبودیم.این حجم از بدهی یک فاجعه است. در صورتی زمانی که مسئولی پستش را به مدیرجدید تحویل می‌دهد، بایدعلاوه برپیشرفت پروژه‌ها ، بدهی‌های معوقه راهم پرداخت كرده باشد. مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند زمانی كه كاری را شروع می‌كنندتا هرمقطعی كه کار را پیش می‌برند، باید به صورت اصولی باشدتامسئول بعدی دچار چالش ومشكل نشود. متاسفانه این ایراد در بیشتر مدیران، دولتمردان ومسئولان كشور وجود دارد. از مسئولان خواهشمندم زمانی كه كاری راشروع می‌كنید ازصفر تا 100 آن كار یا پروژه را خودتان برعهده بگیرید و اگر نمی‌توانید یا فرصت به پایان رساندن ندارید، هرمقداراز كاری را كه انجام می‌دهید بدون نقص ومرتب انجام دهید تا افرادی که ادامه کار را برعهده می‌گیرند، دچارمشکل نشوند. نباید بدهی‌هارا به آینده موكول کرد. به نظر من ازجمله مشكلاتی که در دولت یازدهم ودوازدهم وجود دارد انتشاراوراق اسنادخزانه اسلامی است كه آن هم بدهی آینده محسوب می‌شود. مجلس تا سال 1400به دولت فرصت داده تا این بدهی‌ها راتسویه کند تا به آینده ودولت بعدی موکول نشود.

علت این همه بدهكاری‌ها دردولت چیست ؟

از اوراق اسناد اسلامی بدهی روی بدهی آمده است که دولت باید باآزادسازی تملك دارایی‌های سرمایه آن بدهی‌ها پرداخت کند. البته فراموش نشود كه در دولت آقای روحانی بدهی‌های بانكی دولت نهم و دهم باعث فاجعه وبدهکاری دولت شده است. البته باید به این نكته نیز اشاره كنم تازمانی كه بدهی وجود دارد ازكشورنباید انتظار پیشرفت وموفقیت داشت.

این بدهی‌ها در حوزه انتخابیه شما نیز مشكل‌ساز شده‌است؟

یكی ازمشكلات اساسی بنده در حوزه انتخابیه بدهی‌ها كه درحوزه‌های بهداشت ودرمان، راه وترابری،آموزش وپرورش، حقوق كاركنان بیمارستان‌ها وجود داشت و باعث عدم در پیشرفت منطقه شده است. زمانی كه پیشرفت‌ها به کندی انجام می‌شود کارکردها هم به چشم نمی‌آید. برای پیشرفت منطقه ابتدا باید نواقص دوره‌های گذشته را جبران كرد بعد به مسائل دیگرپرداخت.

مشكل دیگری در حوزه انتخابیه شما وجود دارد؟

باید اشاره كنم ازجمله مشکلاتی که در حوزه انتخابیه وجود دارد این است که مردم شبستر به یك خانم اعتماد كردند وبه او رای دادند اما عده‌ای از مسئولان منطقه هنوز نپذیرفتندكه یك زن نیز می‌تواند در عرصه سیاسی دركنارآن‌ها قرار بگیرد. پذیرفتن این مسائل برای آن‌ها بسیارسخت ومشكل‌آفرین شده است . شیوه مدیریت زنان با آقایان متفاوت است. از زمانی كه نماینده مردم شبسترشدم همه جای حوزه انتخابیه شهربه شهر وروستا به روستا چندین بار رفته‌ام زیرامعتقدم نبایدمردم برای حل مشكلات‌شان به دفتر كارنماینده مراجعه كنند بلكه باید ما به سراغ مردم برویم ودرجریان امورات آن‌ها قرار بگیریم.

برای حل مشكلات زنان در حوزه انتخابیه فعالیتی داشته‌اید؟

درپیگیرهایم توجه خاصی به زنان سرپرست خانواده وبدسرپرست دارم. درباره بازسازی خانه‌ها ونحوه درآمدهای‌شان تلاش‌های زیادی کردم. سعی کردم با استفاده از تنوع رنگ در پوششم روی فرهنگ زنان منطقه در جهت استفاده از رنگ های شاد تاثیرگذار باشم.

غیر از شما نماینده زن دیگری هم در این منطقه بوده‌است؟

بنده اولین زن ازشهرستان شبسترهستم كه به عنوان نماینده مجلس انتخاب شده ام.

تاثیری بر زنان شبستر داشته‌اید؟

زنان حوزه انتخابیه در پوشش بیشتراز رنگ‌های تیره استفاده می‌كنند. نمی دانم علت این امر چیست شاید به دلیل فرهنگ منطقه باشد. سعی كردم با حفظ كامل حجاب ازرنگ‌های شاد وروشن بیشتر استفاده كنم تا این نوع پوشش درمنطقه به صورت فرهنگ جا بیفتد. خوشبختانه تاكنون موفق بوده‌ام زیرا مشاهدمی‌کنم خانم‌هادرمحافل عمومی باتنوع رنگی ظاهر می‌شوند.

فرهنگ‌سازی‌های دیگری نیز به وجود آمده‌است؟

ازجمله فرهنگ‌سازی‌های دیگری كه دراستان صورت گرفته، این است كه با هماهنگی وزیر کشورکه جا دارد همین‌جا از ایشان تشكر ویژه‌ای داشته باشم، این موضوع بودکه یک خانم را به عنوان مدیرگمرک شهرستان انتخاب کردیم. این عمل یك تابوشكنی درشهرستان محسوب شد. درپی این موضوع چند بخشدار زن ، دو رییس جهادكشاورزی، چند معاونت در اموراداری هم خانم انتخاب شدند. برای اجرای این طرح تلاش‌های زیادی کردم تا بتوانیم زنان منطقه را وارد عرصه مدیریتی كنیم.

گفته‌می‌شود خانم ها در امورمالی پاك‌دست‌تر ازآقایان هستند؛ آیا درحوزه مدیریت سیستم بانكی اززنان استفاده كردید؟

درحوزه بانك، رییس پست بانك شهرستان شبستر را خانم تعیین كردیم. درسطح كلان كشور هم در تلاش هستیم تا بتوانیم زنان را وارد این عرصه کنیم. جالب است بدانید درسطح جهان از52 كشور دربحث فساد اداری وسیستم مالی آمارگرفته شد كه ایران دربخش فساد مالی آقایان 48 درصد وخانم دو درصد بوده است.

توجه به زنان در دوره روحانی را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

دردولت دوازدهم قدم‌های خوبی درباره ورود زنان به حوزه مدیریت کلان کشوربرداشته شده است.

شما در این بازه رشد داشته‌اید؟

دوسال است که من نایب رییس كمیسیون اقتصادی مجلس هستم. قبل ازآن و دردوسال اول مجلس دهم عضوشورای اقتصادكشور بودم كه بایدبگویم که بنده اولین زنی هستم كه دراین شورا حضورداشتم.

باتوجه به اینكه در حوزه انتخابیه تابوشكنی‌های زیادی كرده‌اید، گویا امام جمعه شبستربه شما تذكراتی داده‌اند، دراین زمینه توضیح دهید؟

درمراسمات عزاداری اهل بیت(ع) وقتی دست‌های عزادار از میدان شهر می‌گذشتند، بنده نیز مثل بقیه مسئولان منطقه درگوشه میدان دركنار آن‌ها ایستادم تا ازآن هاتشكركنم وبعد عكسی ازبنده پخش شده که درمسجدی كنارآقایان نشسته‌ام و حواشی ایجاد شد.

این موضوع برای شما مشكل ایجاد كرد؟

درآذربایجان رسم براین است كه درمراسمات ترحیم، آقایان درمسجد وخانم ها در منزل صاحب عزا مجلس برگزار می‌كنند. ازطرف دیگرمردم انتظاردارند مسئولان شهرستان برای عرض تسلیت در مراسمات‌شان شرکت کنند.

ماجرای عكس این بودكه برای عرض تسلیت به در مسجد رفتم صاحب عزا بسیاراصراركردكه به داخل مسجد بروم بنده به پاس احترام، به اندازه یك فاتحه خواندن وارد مسجد شدم و این دو موضوع باعث ناراحتی وتذكر امام جمعه شبسترشد. باید بگویم زمانی كه بنده به عنوان یك خانم باپوشش كامل اسلامی،كه این پوشش موردتایید شورای نگهبان است وبا همان پوشش درمجلس شورای اسلامی حاضر و حتی نزد حضرت آقا می روم، آیا برای رفتن به مراسم ترحیم این نوع پوشش مشكل دارد؟!

زمان‌هایی كه به دیدارمقام معظم رهبری می‌رویم زنان ومردان در یك راستا می نشینند، چرابرخی می‌خواهند جلوتر از رهبری حركت كنند. برخی تفکرات وفرهنگ‌های اشتباه باید تغییرکند. زمانی که مردم منطقه، یك زن را به عنوان نماینده ومسئول خودشان انتخاب می‌کنند و به او رای می دهند، بی‌شك به دنبال تغییرهستند. نكته بعدی این است كه ما باید جوابگوی انتظارات باشیم؛ امام جمعه یک رای دارد اما مردم تمام رای بنده هستند. بنده كارخودم انجام می‌دهم افراد ناراضی دراین بازه به کارهایم عادت كردند و سنگ‌اندازی چندانی نمی‌کنند.

فكر می‌كنید مردم ازكارهای شما رضایت دارند؟

خوشبختانه میزان رضایت مردم از اقدامات بالاست. مسئولان اجرایی منطقه نیز به نحوه ونوع كاركرد بنده عادت كرده‌اند. اززمانی كه امامان جمعه شهرستان علیه من، برنامه‌ها وكارهایم به مخالفت پرداخته وازتریبون نماز جمعه علیه بنده صحبت می‌کنند، گرایش ازسوی مردم به من بیشترشده‌است و اقداماتم راتایید می‌كنند. درواقع امامان جمعه منطقه به صورت ناخواسته درحال تبلیغ كردن برای بنده هستند.

شما متولد شبسترهستید ودرآنجا بزرگ شده اید؟

خیر بنده متولد تهران هستم. پدرم وخانواده پدریم ازسرشناسان وخیرین شبسترهستند. وقتی كاندیدا شدم درمنطقه شناخته شده نبودم و به واسطه شهرت پدروخانواده پدرم و به لطف خدا وحمایت مردم توانستم بارای خوبی وارد مجلس شوم.

درحال حاضر شاهد حضورزنان در حوزه‌های مختلف مدیریتی هستیم، به نظر شما چه اقداماتی باید انجام شود تا این حضورها بیشترشود؟

معتقدم برای حضور بیشترزنان باید از آن‌ها به صورت استانی حمایت كرد. طرح انتخابات استانی به مجلس پیشنهادشده که قرار است بعد از تصویب كلیات به صورت علنی وارد صحن شود.

دراین طرح مقررشده درهر استان احزاب 30 درصد لیست را به خانم‌ها اختصاص دهند. درواقع می‌خواهیم همان كاری كه درشهرهای بزرگ انجام شد را دراستان‌ها پیاده کنیم.

ازطرف دیگر به دنبال این هستیم كه تعداد نمایندگان زن مجلس را از 6 درصد به 30 درصدافزایش دهیم که نزدیک به 85 نماینده زن درمجلس می‌شود. اگراین طرح اجرا شود بی‌شك تاثیرگذاری زنان درمجلس بیشترخواهد بود.

همچنین پیشنهاد شده دولت هم 30 درصد ازكابینه را به زنان اختصاص دهد كه باتوجه به اجرای آن 6 وزیر خانم خواهیم داشت . نمی‌دانم چرا تعداد زنان درمجلس ایران اینقدر پایین است درصورتی كه دركشورعراق 30 درصد و پاكستان 55 درصد كرسی‌های مجلس را زنان تشكیل می‌دهند.

زنان درانجام كارها ازظرافت ودقت بیشتری برخودارهستند، همین امر باعث حق طلبی و شفافیت درامورات خواهد شد. باتوجه به اثبات پاك دست بودن زنان، شاهد خروج سیستم از فساد خواهیم بود. اگر این طرح اجراشود، شاهد اجرای حقوق شهروندی به معنای واقعی خواهیم بود. خداوند درآفرینش زنان ومردان را به صورت مساوی و50 درصدآفریده است ولی نمی دانم چرا نمی خواهیم این موضوع را بپذیریم.

درحوزه اشتغال اوضاع شهرستان شبسترچگونه است؟

خوشبختانه در شهرستان شبستركم‌ترین نرخ بیكاری دركشور دارد زیرا 9 شهرك صنعتی درمنطقه وجود دارد كه بیشترتولیدات‌شان دربخش صنایع غذایی است. متاسفانه بیشترین آمار بیكاری درمنطقه كه مشكل‌ساز هم شده، عدم اشتغال افرادتحصیل‌كرده است این افراد بیشتردارای مدارك تحصیلی فوق لیسانس ودكتری هستند كه دربرزخ اشتغال گیركرده و بلاتكلیف مانده‌اند.

برای حل این مشكل تاكنون اقدامی صورت گرفته است؟

باصندوق نوآوری وشكوفایی صحبت کردیم و قرارشده مراكزدانش بنیان را فعال كنند. ازطرف دیگرطرح دوستی بین صنعت ودانشگاه را ایجادكردیم بااتاق بازرگانی واصناف چندین جلسه بادانشگاه برگزارشده، نتیجه این جلسات این شدكه كارآموزی دانشجویان مقاطع لیسانس وفوق لیسانس درواحدهای صنعتی انجام شود.

هماهنگی‌های لازم با واحدهای صنعتی صورت گرفته ومقرر شده اگردانشجویی توانست تحولی درصنعت ایجادكند، درهمان واحد صنعتی مشغول به‌كارشود. درحوزه اشتغال زنان به‌ویژه مشاغل خانگی برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است.

ازصندوق تعاون روستایی برای توسعه اشتغال دربخش مشاغل خانگی قرارشده وام‌ها درجهت ایجاد واحدهای تولیدی كوچكی داده شود. متاسفانه واحدهای تولیدی درشرایطی هستند كه نه تنها جذب نیرو ندارند بلكه درحال تسویه حساب با افراد شاغل درواحدهای‌شان هستند. این موضوع بسیارخطرناك وهشداردهنده است زیرا نشان می‌دهد اقتصاد كشوربه لبه پرتگاه رسیده است. اگر به شهرك‌های صنعتی کم‌توجهی شود بی‌شك با سونامی ورشكستگی وسونامی بیكاری دركشورمواجه خواهیم شدكه این دو بی‌شك بحران اجتماعی به دنبال خواهند داشت.

به نظر شما باتوجه به اوضاع بد اقتصادی كشور آیا درسونامی اقتصادی به سرنمی بریم؟

خیر، هنوزبه مرزهای بسیارخطرناك نرسیده‌ایم ولی بنده احساس خطرمی‌كنم. باید درشرایط فعلی قانون‌ها را تسهیل وجلوی صادرات غیرنفتی را بازگذاشت. باید سختگیری‌ها ونظارت‌ها را به كم‌ترین حد رساندتا بنگاه‌های كوچك ومتوسط بتوانند سرپا بمانند. وضعیت کشور به گونه‌ای است كه اگر درجایی قانونی رعایت نشد، بایدملاحظه كرد وسخت‌گیری‌ها را کنارگذاشت تا آن واحدتولیدی بتواند ادامه کار دهد. مچ‌گیری‌ها واجرای قانون قبلی فقط سدمعبری برای واحدهای تولید کوچک هستند. به نظر من باید قانون‌ها را تسهیل كرد. خوشبختانه با دستور مقام معظم رهبری ازشهریور امسال وطی جلساتی كه سران سه قوه دربخش اقتصاد داشتند بسیاری ازقوانین تسهیل شده است.

دراین جلسات اعضای كمیسیون اقتصادی مجلس نیز شركت می‌كند؟

فقط رییس كمیسیون دراین جلسات شركت می‌كند که وی قبل ازشركت درجلسه نكته نظرات اعضا را می‌گیرند ومنتقل می‌كنند.

درباره این قوانین توضیحی ارائه می‌دهید؟

ازقوانینی که تسهیل شده می‌توان بخشنامه بانك مركزی درتسهیل محدودیت‌های نقل وانتقال پول به صورت كارتی را نام برد. از طرفی در همین اواخر بحرانی در وزارت صنعت ومعدن وتجارت در باب صادرات رب وگونی به وجود آمده بود که قوانین قبلی لغو و قانون‌های جدیدی صادرشده است. متاسفانه دولت بعداز تحریم‌های دور اول که در14اردیبهشت اتفاق افتاد، دچار دستپاچگی اقتصادی شد. این امرعاملی برای سوءاستفاده كاسبان تحریم شد که نتیجه آن افزایش بحران‌ها درکشوربوده است.پس ازدستورسران سه قوه، شرایط بسیار بهترشده وقانون‌ها بسیارتسهیل شده اند.

به بهبود وضعیت امید دارید؟

درحال عبورازبحران‌های اقتصادی هستیم. نرخ ارز درحال ثابت شدن است و همچنین منتظر تثبیت قیمت کالا وخدمات دربازار هستیم. اگردست بنگاه‌های اقتصادی را بازگذاشته شود زودتر ازاین بحران‌ها خارج خواهیم شد. باید سعی كنیم درهمین جایگاهی كه هستیم ثابت بمانیم زیرا هرروز تحریم‌ها درحال تشدیدشدن است كه برای مقابله با این تشدیدها فقط باید بتوانیم جایگاه‌مان حفظ كنیم تا سونامی اتفاق نیافتد.

اگرسونامی اتفاق بیفتد كشور ازلحاظ اقتصادی سقوط خواهد كرد؟

اگر به مشكلات توجه نكنیم سقوط نمی كنیم بلكه دچاره بحران‌های زیاد اقتصادی واجتماعی خواهیم شد و درواقع سوریه دوم شكل خواهدگرفت.

به نظر شما كه به عنوان یك مسئول در كشور فعالیت می‌كنید و باتوجه به تهدیدات آمریكا و دشمنان، اگرجنگ شودعاقبت كشور چه خواهد شد؟

مشكلات كشور به حدی زیاد است كه خودمان دودستی داریم خاكریزهای اجتماعی واقتصادی كشوررا بدون هیچ هزینه‌ای به دشمن می دهیم.یك روز تلگرام را فیلتر می‌كنند، روز بعد می‌گویند با فیلتركردن آن فضارا به دشمن داده ایم تا آن‌ها آزادنه بتوانند دركشور فعالیت كنند. تمام این تصمیم گیری حاصل دستپاچگی است.

شاید عده كمی ازمسئولان باشندكه افكار وعقایدشان با كل جامعه همخوانی نداشته باشد امااین افراد قدرت تصمیم گیری بالا وموثری دارند و مردم از تصمیمات این افرادراضی نیستند. نظر شما در این زمینه چیست؟

متاسفانه مسئولانی که صاحب تریبون وصدای بلندی هستند، نمی‌خواهند بپذیرندكه مردم طی این 40سال به نبوغ سیاسی رسیده‌اند که متاسفتانه این نبوغ بارشد اقتصادی كشورهمخوانی ندارد.فاصله بین نبوغ سیاسی ورشد اقتصادی باعث شده وقتی مسئولان تصمیماتی می‌گیرند كه در جامعه تنش ایجادشود. همیشه معتقدم دست خدا دردست مردم است باید اول حرف مردم را گوش داد و طبق خواسته آن‌ها تصمیم گرفت. مردم هیچ زمان درتصمیم گیرهای‌شان اشتباه نمی‌كنند. هروقت برخلاف میل و نیت مردم حركت یاتصمیمی گرفته شده آن كاربا شكست مواجه شده است.

تجربه مناسبی از اعتماد به مردم دارید؟

یك ماه پیش باهماهنگی وزیر ارشاد و صندوق بازنشستگی جشنی برای بازنشستگان حوزه انتخابیه برگزاركردیم. برای برگزاری این جشن یك ریال ازمردم هزینه گرفته نشد. خیرین منطقه هزینه جشن را برعهده گرفتند. محدودیت برای ورود افراد به مراسم هم برداشتیم واعلام کردیم هربازنشسته می‌تواند هرچند نفررا كه می خواهد باخودش به جشن بیاورد. حدوددو هزارنفرشركت كردند و پذیرایی مختصری هم آماده شده بود. در این مراسم به مردم و به ویژه افراد سن بالا بسیار خوش گذشته بود؛ به گونه‌ای كه بعد ازمراسم دورما جمع شده بودند وحتی عده ای از خوشحالی اشک گوشه چشم‌شان جمع شده بود.

این مراسم هزینه دیگری برای شما نداشت؟

زمان این مراسم پنج‌شنبه‌شب بودكه فردای آن روز نمازجمعه برگزار می شد. هرسه امام جمعه شهرستان ازپشت تریبون نماز جمعه به بنده فحش دادند وگفتند این خانم نمی فهمد به جای جشن به فكرحقوق،معیشت ،افسردگی بازنشستگان باشد. درصورتی هیچ هزینه ای از بیت المال صرف این جشن نشده بوداماهرهفته درشهرستان یادواره شهدا برگزار می شودكه دراین مراسم از مردم عادی دعوت به عمل نمی‌آید و همیشه تعدادی محدود وثابت شرکت‌کنندگان این مراسم هستند و هزینه های زیادی از بیت المال صرف این مراسم غیرمردمی می شود.

كنسرت در شبستر برگزار می‌شود؟

بعد از 40سال ازانقلاب اسلامی اردیبهشت گذشته كنسرتی درشهرستان شبستر برگزارشد. حواشی این مراسم به حدی زیاد بود كه حتی شبکه های خبری بی‌بی‌سی، من وتو دراین باره صحبت كردند. مسئولان حوزه علمیه نیز اعلام کردند اگراین كنسرت برگزارشود با كفن به میدان خواهیم آمد. از طرف دیگر عده ای جلوی درِ فرمانداری تحصن كردند و حتی یگان ویژه درشبستر مستقر كردند ولی باتمام این مخالفت ها كنسرت برگزارشد.

محل اجرا مناسب بود؟

محل برگزاری دراستادیوم ورزشی شهربود. درآن زمان 850 بلیط فروخته شده بود و زمانی كه همه آمدند بابنده تماس گرفتند كه عده ای زیادی پشت درها هستند. ما نیز درها را باز كردیم و نزدیک سه هزارنفر وارد مجموعه شدند ودرمراسم شركت كردند.به نظر من زمانی كه به یك موضوع حساسیت بیش ازحدی نشان داده می شود، مردم به آن گرایشی بیشتری پیدا می کنند.بعد ازاین برنامه تهمت های زیادی به من زده شد و گفتند این فرد کافر است ومی‌خواهد مردم را به سمت جهنم هدایت كند.

تاكنون شما را تهدید كرده اند؟

بارها من را تهدید كردند و به نظر من راه موفقیت طرف مقابل ترسی است كه جریان‌ها از آن‌ها دارند. مرگ یك‌بار سراغ انسان می آید اما هرانسانی می‌تواند دراین فرصتی که دارد هزاران كار انجام دهد و من برای رسیدن به اهداف تلاش می‌كنم و در این مسیر با چالش‌هایی روبه‌رو هستم ولی از آن‌ها واهمه‌ای ندارم.

برای مجلس یازدهم كاندیدا خواهیدشد؟

اكنون درحال انجام دادن دوتاكارمهم وماندگار برای شبستر هستم و اگر آن هابه سرانجام رسیده بود، بی‌شك دردور بعدی شركت نمی كردم. یكی ازآن كارها انتقال آب از رود ارس است. بابت این موضوع من وآقای پزشكیان بسیارتلاش كرده ایم زیرا این انتقال با حجم 145میلیون مترمعكب از رودخانه ارس است كه باعث نجات استان از كم آبی خواهد شد.

همچنین این انتقال، آب آشامیدنی تبریز را تامین می کند. تبریز به دلیل گسلی كه در زرین‌رود ایجاد شده دیگر نمی تواند آب آشامیدنی خود را تامین كند.همچنین بخش های صنعت وكشاورزی شهرستان های مرند،شبستروخوی وتبریز از بحران آبی خارج خواهندشد.برای این پروژه 855میلیون یورو اعتباردرنظرگرفته شده، سرمایه گذار خارجی دارد و اقدامات اولیه انجام شده است .

درآینده نزدیك این پروژه به مرحله اجرا خواهدرسید.كاردومی كه باید انجام دهم این است كه نیروگاه برق صوفیان را با اعتبار 700میلیون یورو به مرحله اجرایی برسانم. اجرای این طرح می تواند برق 20سال آینده شبستر راتامین كند. این نیروگاه وارد شورای اقتصادو سرمایه‌گذار خارجی آن مشخص شده كه امیدوارم به زودی وارد مراحل اجرا شود.

وضعیت حوزه انتخابیه شما در زمینه بهداشت ودرمان چگونه است؟

تاكنون اقدامات خوبی دراین حوزه صورت گرفته است؛ دراین دوسال پنج مركز درمانی از صفرتا 100ساخته شده، 6 آمبولانس به مراکز اضافه شده است و باند هلی‌كوپتر امداد را ساختیم. تجهیزات بیمارستان را كامل کردیم و برای رفاه حال مردم درمانگاه تامین اجتماعی را دوشیفت كرده كه این درمانگاه درحال پلی كلینیك شدن است.اقداماتی كه درحوزه بهداشت ودرمان دراین سه سال انجام شده برابر10 سال گذشته است.

برخی از سیاسیون به جای دفاع از منافع ملی به دنبال منافع خودشان هستند، نظر شما درباره این افراد چیست؟

به نظر من این افراد دین ندارند؛ كسانی كه اجازه نمی دهند برنامه‌های كشور به سرانجام برسد یا نمی‌گذارند كارها بین بانكی صورت بگیرد، درواقع به دنبال این هستند كه كشور درفقر باشد و باید پرسید آن ها چه فرقی با كافر دارند.

بسته های حمایتی دولت چه كمكی می‌تواند به روند زندگی مردم بكند؟

این بسته كمك چندانی نمی‌كند.بحران اقتصادی كشور باعث شده استخوان های مردم زیرین فشارها شكسته شود و صدای شکسته شدن آن‌ها را می‌شنویم. زمانی نرخ ارز بالا رفت وباتوجه به اینكه دولت متضرر شد امااین افزایش باعث درآمدی برای دولت بود، به همین دلیل در مجلس تصمیم گرفته شد تا برای قشر آسیب پذیرجامعه بسته‌های حمایتی درنظرگرفته شود.

متاسفانه مردم از فقر به فقرمطلق رسیده اند.بنده دردیدارهای مردمی كه درشهرستان دارم باچشم خودم فقر مطلق مردم رامی بینم و احساس می کنم. به جرات می توانم بگویم هرروستایی راسه بارسرزده ام واز نزدیک مشکلات مردم را لمس کرده‌ام، مردم به نان شب محتاج هستند. دردو سال گذشته بیشتر مراجعات مردم برای گرفتن وام بود اما دراین 6 ماه اخیر مراجعه‌كنندگان برای دریافت پول جهت خرید نان یا خرید دارو آمدند.این مسائل دردآور است یعنی مردم به فقرمطلق رسیده اند.

خانمی در دیدار مردمی به بنده گفت، 100هزارتومان به نانوایی محل زندگی‌ام بدهكارم وتا بدهی را ندهیم، دیگر به من نان نمی‌دهد. این نشان می دهد آن زن به قوت لایموت خود محتاج است. ازآن زن پرسیدم پول یارانه را چه‌كار می کنی، گفت با آن قبض آب وبرق را پرداخت می‌کنم. این زندگی در شأن ملتی که بسیار ثروت مند است، نیست .

كوه ،معادن ،حتی لجن زیر دریا،نفت وگاز همه این‌ها ثروت است حتی خاك كشوركه درحال صادرشدن است هم ثروت است .چرا باید این همه فقیردركشوروجودداشته باشد.می‌دانیم این بسته های حمایتی حتی یك سهم از 100سهم تورم كشور نیست.فقط در جهت حال آسیب دیدگان درنظر گرفته شده است. برای سال آینده ودربودجه 98 درنظرگرفته شده كه پنج كالای اساسی باحمایت دولت به دست خانوارها برسدتا مردم محتاج نان شب نباشند. نباید فراموش كرد اینکه قشر متوسط جامعه در حال کوچک شدن است، بسیارنگران كننده وخطرناك است.

اوضاع اقتصادی كشور را درآینده چگونه ارزیابی می كنید؟

بایدتصمیمات اساسی برای حل بحران كشورگرفته شود.البته چندگام موثردربودجه 98 تعبیه شده است. اعتقادم براین است كه اگر بتوانیم خوب مدیریت كنیم و نقش مردم را درتصمیم‌گیری‌هاوتصمیم سازی‌هاپررنگ كنیم همچنین گوش شنوایی برای شنیدن صدای مردم داشته باشیم وازطرف دیگردست ازشعارزدگی برداریم وهمه عملگرا باشیم، می‌توانیم موفق باشیم. باید تمام نقشه ها وبرنامه ریزی ها در جهت بهبود وضعیت اقتصادی خانواده هاباشد.

مشكلات موجود در اقتصاد كشور چیست؟

یكی از موضوعات مهمی كه دركشور وجوددارد این است كه 900هزار میلیارد یارانه پنهان دركشور داریم كه این مبلغ دوبرابر بودجه کل كشوراست.امسال بودجه را با 447هزارمیلیارد تومان بستیم. یارانه پنهان شامل پول آب وبرق ،حامل های انرژی، طرح سلامت وخدماتی مختلفی است و باید برای ساماندهی آن فكر اساسی شود. شناسایی قشر آسیب‌پذیر جامعه کار سختی نیست؛ باید یارانه‌ها را درجهت رفاه حال مردم درنظرگرفت وبرنامه‌ریزی کرد.

نظر شما درباره اعدام افرادی مثل سلطان سکه چیست؟آیا اجرای حكم اعدام بازدارنده است؟ آیا درقانون حكمی برای خرید وفروش وجود دارد؟

به نظرم باید با هر روشی جلوی تخلف را گرفت ولی این مدل برخوردها واشاعه آن برازنده جمهوری اسلامی ایران نیست. مساله بعدی این است كه باید ریشه‌یابی‌كرد كه چه اقداماتی انجام شده كه سلطان سكه به وجود آمده است.زمانی كه نام نظام جمهوری اسلامی را یدك می كشیم آیا چنین فسادی برازنده این نظام اسلامی است ؟

معتقدم بایدیك بازنگری درساختار مدیریتی كشور صورت بگیرد و این بازنگری نه برای ترمیم بلكه برای تغییرنظام مدیریتی در بخش های مالی ،بانكی وتجاری باید انجام شود.درحال حاضر سیستم مدیریتی فعلی کشور جوابگو نیست زیرا اگر آن ها درست کار کرده بودند تا این حد فساد دركشور وجود نداشت. باید به سمت خصوصی‌سازی مناسب برویم و دولت فقط نقش نظارتی خود را داشته باشد.

برخی از علما نسبت به ربوی بودن بانك‌ها اعتراض دارند،آیامجلس برای درست شدن ساختار بانكی كشور اقدامی كرده است؟

كمیسیون اقتصادی مجلس دراین باره تحقیقات زیادی كرده است. باید ابتدا تغییراتی درساختار بانك مركزی كشورایجاد شودكه این تغییرات باید جدا از بخش اجرایی كشورباشد. در بیشتر كشورهای دنیا سیستم بانك مركزی از بخش اجرای كشورشان جداست.دراین زمینه كمیسیون اقتصادی مجلس قدم‌های محكمی برداشته و تغییرات قانونی صورت گرفته که قراراست بعداز جمع بندی بودجه سال 98 وارد صحن علنی مجلس شود.

نظر شما درباره بودجه سال 98چیست ؟ آیا این بودجه ریاضتی است؟

درمجموعه اگربخواهیم به بودجه سال 98 نگاه كنیم، درآن دوسناریو تعریف شده است.درسناریوی اول 407هزارمیلیارد ودردومی 447هزارمیلیاردآمده است. به نظرم این بودجه می تواند شكارچی فرصت‌های صادرات غیرنفتی باشد. اگر به این بودجه اهتمام داشته باشیم، ریاضتی نخواهد بود.

باتوجه به مشکلات کشور و تخریب‌های صورت گرفته آیا اصلاح طلبان می‌توانند درانتخابات آینده رای بیاورند؟

درباره احزاب وانتخابات آینده یكی از كارهای مهم مجلس دهم این است كه انتخابات رااستانی برگزاركند. كلیات این طرح با رای بسیاربالا به تصویب رسیده است.در هفته های آتی این طرح درمجلس بررسی خواهد شد. بعد ازآن باید شورای نگهبان را متقاعدكنیم تا انتخابات به صورت استانی برگزار شود.اگر چنین طرح تصویب واجرا شود، احزاب برای شكل گیری واحیا فرصت كمی خواهند داشت. آقای زیباكلام حرف زیبای زدند،گفتند:

«اگر اصلاحات به صورت ما پنجول هم بزند، مطمئن باشید جامعه همچنان به سمت اصلاحات اساسی قدم برخواهد داشت، زیرا تندروی درجامعه دیگرجایگاهی ندارند». البته بایددربدنه اصلاحات تغییراتی انجام شود. درتصمیمات مصمم تر رفتار كرده، وحدت ویكپارچی‌های بیشتر دربین خودشان ایجاد كنند و باگروه اصولگرایان درتصمیم گیرهای سیاسی فاصله داشته باشند. دوجناح باید بدانندزمانی كه اهداف اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی مردم درمیان است باید وحدت وتمام اختلافات سیاسی كنارگذاشته شود تا هزینه این اختلافات را مردم نپردازند.

تخریب چهره های نزدیك به اصلاحات با چه هدفی صورت می گیرد؟

به این دلیل است كه جریان اصلاحات به حاشیه برود. مطمئن باشند ما درجاده اصلی همچنان به حركت خودمان ادامه خواهیم داد.

آیابحث فتنه 98 درراستای حذف كاندیداهای نزدیك به اصلاحات درانتخابات آینده است؟

متاسفانه برداشت سوء ازصحبت های مقام معظم رهبری شده است. بی‌شك دشمن به دنبال ترفندهای جدیدبرای ضربه زدن است، پس باید مدیریت خوبی برای هزینه ها ودرآمدهای كشوروجود داشته باشید. اقشارآسیب پذیرجامعه 11میلیون خانوار هستند بایدبرای آن ها برنامه ریزی مناسبی انجام شود تا کمتر آسیب ببینند.

متاسفانه عده ای برداشت کردند که قراراست فتنه صورت گیرد.كلمه فتنه بارمنفی دارد نباید افکار اذهان عمومی را با بیان این کلمات مشوش کرد. باید دراین برهه زمانی سعی كنیم تا بحران های اقتصادی تبدیل به بحران های اجتماعی نشود. باید به فكر اشتغال بود تا باسونامی بیكاری مواجه نشویم و در دره ورشكستگی واحدهای تولیدی نیفتیم.

برای عبور از بحران‌ها هیچ جناح سیاسی مطرح نیست، باید همه مسئولان دریك خط و به صورت یك لشگرواحد وارد عمل شوند. نباید با دستان خودمان وارد جنگ رسانه ای وتبلیغاتی شویم.معقتدم افرادی كه ازاین كلمات استفاده می‌كنند درواقع افرادی هستندكه درظاهر دوست اما درباطن دشمن مردم کشور هستند.

نظرشما درباره عملكرد آقای عارف به عنوان رییس فراكسیون امید چیست؟

آقای عارف زحمات زیادی می كشند و همچنین تاملات خوبی را بین فراكسیون ها ایجاد كرده‌اند اما توصیه كه به آقای عارف دارم وچندین بارهم باایشان دراین باره صحبت كردم، این است كه درتصمیمات، نظرات نمایندگان شهرستان ها را كمی پررنگ‌تر ببینند زیرا مسائل و مشكلات نمایندگان شهرستان‌ها اصلا قابل قیاس با نمایندگان تهران نیست؛

زیرا نمایندگان تهران فقط درجناح سیاسی كارمی‌كنند ومسئولیت دیگری ندارند اما مطالبات مردم شهرستان بسیار زیاد بوده و فضای كار نمایندگان شهرستان ها بسیار فراترازنمایندگان تهران است.بنده سه سال پیش از آقای عارف خواستم كمیته رسیدگی به امورومسائل نمایندگان شهرستان‌ها رادرفراكسیون امید تشكیل دهیم كه هنوز این اتفاق نیفتاده است.ما همیشه باایشان ودولت همراهی كرده ایم اما هیچ كدام ازانتظارات‌مان تا كنون برآورده نشده است.

نظرشما در رابطه با تغییر نظام سیاسی كشور از ریاستی به پارلمانی چیست؟

بعید می دانم این كار صورت بگیرد. دوست داشتیم مجلس دهم به دو قسمت مجلس سنا و مجلس پارلمانی تقسیم کنیم و مجلس سنا فقط برای قانون‌گذاری باشد ومجلس پارلمانی برای رسیدگی به مسائل استانی و اجرایی كشور تشكیل شود ولی بعید می دانم این اتفاق درمجلس دهم بیفتد.

نظرشمادرباره عملكرد مجلس دهم چیست؟

باتوجه به بحران ها ومساله پیش آمده به عملکرد مجلس دهم و کمیسیون اقتصادی مجلس نمره 16 می دهم. سه قانون خوب و اثرگذار درحال به تصویب رسیدن است.یكی از‌آن ها قانون صندوق مكانیزه فروش است كه این قانون برای اولین بار با 28ماده تصویب رسیده است.

قانون بعدی، قانون مالیات برارزش افزوده و قانون اصلاح ساختار بانك مركزی دردستوركاراست كه هركدام ازاین قوانین می‌تواند اثرهای ماندگاری دركشورداشته و نقش مجلس دهم را پررنگ تر از دیگر مجالس كند.

متاسفانه مجلس دهم مصادف باپیشرفت تكنولوژی در بخش رسانه وتبلیغات شده كه ما درمجلس سلاح لازم برای مقابله باآن هارا نداشتیم. فضای مجازی در جهت تخریب مجلس بسیار اثرگذار بود .جنگ رسانه ای وتبلیغ كمتربه نقاط قوت مجلس پرداخت؛ بیشترروی نقاط ضعف تاكید داشت. حتی صداوسیما هم بااین جنگ رسانه همراهی كرد و زحمات وتلاش های نمایندگان این دوره ازمجلس را بسیار غبارآلود ومبهم به مردم نشان داد.

عملكرد فراكسیون زنان مجلس را چگونه تحلیل می‌كنید؟

بنده نایب رییس فراكسیون زنان هستم و معتقدم درمجلس دهم فراكسیون زنان بسیار قوی عمل كرد.باید اشاره كنم كه قانونی را تصویب كردیم و هنوز رسانه ای نشده؛ حتی این قانون در هیات دولت هم به تصویب نهایی رسیده است.مصوبات این است كودكانی كه مادرایرانی وپدرغیرایرانی دارند، به آنان شناسنامه ایرانی داده شود.این قانون برای اولین بار درتاریخ ایران به تصویب رسیده است.

برای این اقدام مهم تلاش های زیادی انجام دادیم با علما صحبت كردیم، فضای رسانه ای ایجادكردیم تا توانستیم این قانون را مصوب کنیم. همچنین باتوجه به مخالفت‌هایی كه درتصویب قانون كودك همسری وجود داشت، در این زمینه هم قدم‌های محكمی برداشته شده است. سومین قانونی كه با تلاش‌های کمیسیون زنان به تصویب رسیده است، قانون عدم اجازه شوهر برای خروج زنان نخبه ،ورزشكار یا افرادی که فرصت مطالعاتی دارند، ازکشوراست.

زنان مجلس تلاش های زیادی را برای تصویب قانون حمایت ازكودكان كردند همچنین روی قانون اسید پاشی درحال مطالعه وبرنامه ریزی هستیم ولی فراموش نكنیم كه اگر حضور زنان درمجلس به 30 درصد برسد بی‌شك نقش پررنگ تری خواهند داشت.

درجایی گفته بودیدكسانی كه رای ندادند حق حرف زدن ندارند واگر حرفی بزنند،خفه‌شان می كنم، توضیحاتی دراین زمینه به ما می دهید؟

این موضوع به زمان انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری برمی گردد. كاش این فیلم كامل ضبط می شد وتمام صحنه ها دراختیارمردم قرار می گرفت.درمسجد شهر تسوج به عنوان نماینده وحامی دولت سخنرانی می‌كردم، شخصی بلند شد و گفت به دلیل شرایط كشور ما رای نمی دهیم و درانتخابات شركت نخواهیم كرد.

این كار فضای جلسه را متشنج كرد و به دنبال این بود تا مردم را از رای داده منصرف كند. معتقدم با هركسی باید طبق شرایطی كه دارد، صحبت كرد و من نیز در جواب این فرد گفتم كسانی كه در رای‌گیری شركت نمی‌كنند و اگر چالشی در كشور پیش آید حق اعتراض نخواهند داشت. فراموش نشود ازاهداف مسؤلان كشوراین است كه علاوه بر اینكه باید دركنارمردم باشند، باید آن ها را درتصمیم گیرهای حساس و مهم كشور سهیم بدانند زیرا مردم پشتوانه اصلی نظام هستند ولی آن شخص مرتب می‌گفت رای نمی دهم، به دفترت می آیم، هرچی كه بخواهم ازشما خواهم گرفت. من هم درجواب این فرد گفتم اگربه دفترم بیایی، خفه ات می كنم.

مشاركت مردم در تصمیم‌گیری‌های مهم مثل انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت برخوردار است و باید سعی كنیم تمام اقشارمردم راهمیشه در صحنه داشته باشیم. شهرستان شبستر اولین رتبه از21شهراستان آذربایجان شرقی در مشاركت مردمی دارد.بعد از انقلاب مشارکت مردم همیشه 91درصدبوده است. دموكراسی یعنی حضور پرشور مردم درعرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی.

عملكرد دولت روحانی را چگونه ارزیابی می كنید؟

زمانی كه قرار است دولتی را نقد كنیم ابتدا باید تمام مسائل ومشكلات آن دوره را در ارزیابی درنظر بگیریم. اینكه دولت چه پتانسیل های دراختیارداشته و چگونه ازآن ها استفاده كرده باید را دركنارهم قرارداد و بعد قضاوت كرد باتوجه به شرایط فعلی واینكه دولت آقای روحانی در چنین شرایطی چگونه عمل كرده است.

باید بگویم ازاردیبهشت سال 97 و زمانی كه مرحله دوم تحریم هاشروع شد، دولت دچار دستپاچگی درتصمیمات کشور شد. ازطرف دیگر بعداز انتخابات 96 هنوز فضای جامعه فضای انتخابات است؛ جناح های مخالف هنوز در فضای رقابت انتخاباتی مانده اند، درصورتی كه نتیجه با قطعیت اعلام شده است ولی باتوجه به تمام شرایط به عملکرد آقای روحانی نمره 14 می دهم.

روحانی دست‌كم باید دو وزیر زن انتخاب می‌كرد و بنده از آقای روحانی این انتظار را داشتم و درتذكردو دقیقه هم به آن موضوع اشاره كردم و گفتم زمانی كه 50 درصد جامعه را زنان تشكیل می دهند، چرا درهیات دولت وزیر زن وجود ندارد.آقای روحانی در جواب بنده گفتند:«خواستیم ونشد» ولی به نظرم این جواب 50 درصدازکل جامعه نیست باید دراین زمینه تلاش‌های بیشتری صورت می‌گرفت.

ایشان به وزرا دستوردادندكه 30درصد از مدیریت هارا درسطح معاونان ومدیران كل رابه خانم ها اختصاص دهند و دراین یك سال ونیم شاهد مدیریت‌ها دررده‌های عالی و میانی كشوربودیم.

متاسفانه هنوز دردولت آقای روحانی وهیات دولت زنان درتصمیم‌گیری‌ها وتصمیم سازی‌ها عالی هیچ نقشی ندارند.این فاصله بین جامعه زنان ودولت تدبیروامید وجوداردکه قابل قبول نیست.به خاطر داریم كه زمانی دولت گفت برای وزارت ،زن توانمند سراغ نداریم به آن ها پیشنهاد دادیم از17 نفرنماینده زن دونفر حاضرهستند به عنوان وزیرفعالیت كنند كه متاسفانه این اتفاق نیز نیفتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha