سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 268121

مهم‌ترین توصیه غذایی در این افراد، مصرف زیاد آب طی شبانه روز است. در اینجا به سوالات شایع در مورد مصرف مایعات می‌پردازیم:

نسخه خوراكی برای سنگ كلیه

سلامت نیوز: مهم‌ترین توصیه غذایی در این افراد، مصرف زیاد آب طی شبانه روز است. در اینجا به سوالات شایع در مورد مصرف مایعات می‌پردازیم:

میزان آب مصرفی مورد نیاز طی شبانه روز چقدر است؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، حجم مورد نیاز مایعات طی شبانه روز وابسته به وزن فرد ومیزان تحرك و تعریق و گرمای هوا است. بهترین معیار، رنگ ادرار است. در صورتی كه ادرار شما زرد رنگ، تیره و دارای بوی تند است، به این معنی است كه آب بدن شما كافی نیست و لازم است آب بیشتری بنوشید. بنابراین میزان مصرفی آب خود را آنقدر بالا ببرید كه رنگ ادرارتان شفاف و شبیه آب باشد.


آیا لازم است آب جوشیده یا تصفیه بخوریم؟
الزامی برای خوردن آب جوشیده یا تصفیه یا آب مقطر به‌منظور كاهش سنگ‌سازی نیست. صرفا كافی است از بهداشت آب مصرفی خود مطلع باشید.


‌چه مایعاتی جایگزین آب است؟
هیچ چیز جایگزین آب نمی‌شود. همچنین نوشیدنی‌هایی چون چای‌های پر‌رنگ و مانده و جوشیده، انواع نوشابه‌های معمول و انرژی زا و كافئین دار و ماءالشعیرها، به‌دلیل غلظت بالای اگزالات، ریسك سنگ‌سازی را بالا می‌برد.
توصیه غذایی دوم، كاهش مصرف نمك و پروتئین است .مصرف فراوان نمك علاوه بر افزایش فشار خون، ریسك سنگ‌سازی را بالا می‌برد. همچنین مصرف پروتئین زیاد طی شبانه روز ریسك ایجاد انواع سنگ‌ها به‌خصوص سنگ‌های اسیداوریكی را زیاد می‌كند. سعی كنید از مصرف گوشت‌های دودی و چیپس و كنسروها پرهیز كنید.


 اشتباه رایج: عدم مصرف لبنیات و غذاهای حاوی كلسیم
عدم مصرف خوراكی‌های حاوی كلسیم نه‌تنها سنگ‌سازی را كم نمی‌كند بلكه خطر آن را بالاتر می‌برد و همچنین در درازمدت، شما را در معرض پوكی استخوان قرار می‌دهد. مصرف روازنه لبنیات كم چرب در حد یك لیوان شیر و یك پیاله ماست و پنیر كم چرب برای همه افراد توصیه می‌شود.
مكمل‌ها: مصرف مكمل‌های خوراكی حاوی سیترات پتاسیم و ویتامین B6 در كاهش سنگ‌سازی موثر است. ولی مصرف بیش از حد مكمل‌های حاوی ویتامینD  و مكمل‌های كلسیمی، خطر سنگ‌سازی را بالا می‌برد.
حرف آخر: چاقی و كم تحركی از مهم‌ترین ریسك فاكتورهای ایجاد سنگ است. در آستانه سال جدید سعی کنید با نگه‌داشتن وزن خود در حد ایده‌آل و تحرك مناسب، خطر سنگ را كاهش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha