فرید گلکار روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه این روزها در مورد باروری ابرها سئوال های زیادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطرح شده است، افزود: اگر بنا بود طرحی هم اجرا شود، قرار نبود در وضعیت بحرانی و یا با اخطار وقوع سیل از سوی سازمان هواشناسی یا هر مرجع رسمی اجرا شود.

مرکز تحقیقات باروری ابرها: سیل ایران ربطی به باروری ابرها ندارد

سلامت نیوز: فرید گلکار روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه این روزها در مورد باروری ابرها سئوال های زیادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطرح شده است، افزود: اگر بنا بود طرحی هم اجرا شود، قرار نبود در وضعیت بحرانی و یا با اخطار وقوع سیل از سوی سازمان هواشناسی یا هر مرجع رسمی اجرا شود.

به گزارش سلامت نیوز، فرید گلکار روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه این روزها در مورد باروری ابرها سئوال های زیادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطرح شده است، افزود: اگر بنا بود طرحی هم اجرا شود، قرار نبود در وضعیت بحرانی و یا با اخطار وقوع سیل از سوی سازمان هواشناسی یا هر مرجع رسمی اجرا شود.

وی اظهار داشت: مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها یک واحد علمی با نیروهای آموزش دیده است و از سوی دیگر طرحی بدون مطالعه و پیش بینی های لازم انجام نخواهد داد .

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها ادامه داد: بعضا آسمان ابری و احتمال بارندگی هم پیش بینی می شود، وقتی تشخیص داده شد نیازی به باروری ابر نیست، اجرای پروژه را متوقف می کنیم.

گلکار تصریح کرد: بعضا مردم صدای هواپیمایی را می شنوند، فکر می کنند این صدا مربوط به هواپیمای طرح باروری ابرهاست، این تصور کاملا اشتباه است، این مرکز 2 فروند هواپیما از میان صدها هواپیمایی که از آسمان یزد یا آسمان دیگر استان ها عبور می کنند در اختیار دارد .

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها تاکید کرد: مکان فیزیکی مرکز در یزد قرار دارد، معمولا پروژه ها در خارج استان انجام می شود، زیرا فرصت باروری ابرها در استان های دیگر بیشتر است .

وی یادآورشد: این مرکز در 2 سال گذشته به دلیل نوسازی تجهیزات، پروژه باروری ابرها را اجرا نکرد، آخرین طرح باروری ابرها مربوط به سال 95 است و در سال 96 و 97 هیچ طرحی انجام نشد.

گلکار با اشاره به فیلم منتشره در فضای مجازی که زمان آن مربوط به 25 اسفند پارسال در زمینه باروری ابرهاست، اضافه کرد: این مصاحبه مربوط به آبان سال 97 و قرار بود باروری ابرها انجام شود.

وی ادامه داد: به دلیل برخی مشکلات اداری و ملاحظاتی که بود، قرار شد سال گذشته کارهای آزمایشی و تجهیزات مرکز تکمیل شود که بدین ترتیب طرح باروری ابرها صورت نگرفت.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با اظهار تاسف گفت: برخی شهروندان بر این عقیده هستند، اگر سه روز قبل از بارندگی باروری ابرها انجام شود، آثار آن چند روز یا چند هفته و یا حتی چندماه بعد آشکار خواهد شد در حالیکه چنین نیست.

وی تاکید کرد: در صورتی که پروژه باروری ابرها با روش کلاسیک در جهان انجام می شود، ظرف 2 و حداکثر سه ساعت تاثیر دارد بیشتر از این مقیاس زمانی تاثیری ندارد.

بارندگی های اخیر سبب جاری شدن سیلاب در 25 استان از 31 استان کشور شد و هزاران میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت و به گفته « رامین امینی زارع » یکی از پژوهشگران حوزه مدیریت ریسک و مدرس دانشگاه ، ایران در شمار 10 کشور نخست دنیا از لحاظ بلایای طبیعی قرار دارد که باید به راهکارهای مقابله با آنها توجه کنیم.

به گزارش ایرنا، موج نخست بارندگی ها از 27 اسفند ماه سال 97 در مازندران شروع شد و تا دوم فروردین ماه ادامه داشت، سبب طغیان رودخانه ها در مناطق مرکزی و شرقی این استان شد و به 9 نقطه شهری و بیش از 170 روستا در بخش های مختلف خسارت وارد کرد.

در روزهای آغازین سال جدید هم بارش بیش از 300 میلیمتر باران در 35 ساعت که با آب ناشی از برف ذوب شده قبلی توامان شد، باعث سرریز شدن سدهای گلستان و بوستان و طغیان رودخانه ها شد طوریکه ابتدا شهر گنبد را به زیر آب برد و سپس روانه شهرها و روستاهای شمالی و غربی استان شد.
پنجم فروردین 98 نیز جاری شدن سیلاب در دروازه قرآن شیراز و برخورد خودروها با یکدیگر در محور ورودی شمال این کلانشهر تعدادی کشته و نیز زخمی برجا گذاشت.

از سوی دیگر بارندگی در مناطق بالادست حوضه های کارون، دز و کرخه در 2 هفته اخیر تاکنون سبب آبگرفتگی روستاها و شهرهای حاشیه این رودخانه ها در شهرستان های دشت آزادگان، شوش، حمیدیه، شوشتر، اهواز و کارون شده است.

همزمان با آغاز موج دوم بارش‌های فروردین ماه، بسیاری از شهرهای و روستاهای استان لرستان نیز درگیر سیلاب‌ شدند، شهرهایی مانند پلدختر،‌ دورود، خرم‌آباد،‌ الیگودرز و ... در محاصره سیل قرار گرفت تا جایی که امکان امدادرسانی هوایی به برخی از روستاها وجود نداشت.

به گفته امینی زارع در کشور ما، این نگرانی تا پیش ازسیلاب های اخیر قابل تصور نبود اما اکنون مساله ای کاملا ملموس و قابل درک است و براساس رکوردهای جهانی، در نخستین روز از آوریل 2019 میلادی در خرم آباد در یک شبانه روز 104 میلی متر و در بخش دیگری از حوزه آبگیر کرخه ،یعنی استان همدان 86 میلی متر بارندگی ثبت شد که رویدادی کم نظیر است.

بارندگی ها این دو منطقه را به پر باران ترین نقاط کره زمین و پرباران تر از « چراپونچی» و« آمازون» پر باران تبدیل کرد.
در سیل 98 عامل اصلی ریزش بیش از حد تصور باران در زمانی کوتاه بود به گونه ای که بیش از270 شهر و پنج هزار و 148 روستا تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند.

عامل دیگر رخداد ترسالی پس از خشکسالی شدید و طولانی مدت بود که عامل اصلی گل آلودگی سیلاب در اثر پوشش گیاهی ضعیف است.

میزان بارش های امسال در بیشتر استان ها 2 برابر میانگین نرمال و چهار برابر میانگین بلند مدت است درحالی که پارسال نصف میانگین بلندمدت بارش داشتیم، اینها تاب آوری اقلیم و زمین را در برابر سیل کم می کنند و تخریب سرزمین را موجب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha