شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 269404

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به موضوع حفظ کرامت مادران باردار گفت: تدوین بسته حمایتی ترویج زایمان طبیعی در آخرین مراحل قرار گرفته است.

روند رو به رشد "سزارین" در کشور متوقف شده است

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به موضوع حفظ کرامت مادران باردار گفت: تدوین بسته حمایتی ترویج زایمان طبیعی در آخرین مراحل قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر قاسم جان‌بابایی در همایش روز جهانی ماما ضمن تشکر و قدردانی از خدمات جامعه مامایی ایران اظهار داشت: در مناطق سیل‌زده بسیاری از مادران باردار توسط متخصصین بهداشت و ماماها شناسایی و ساماندهی شدند. خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته در هیچ یک از مناطق سیل‌زده برای مادران باردار مشکلی به وجود نیامد.

 معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه آموزشی و مراقبتی که در حوزه بهداشت وجود دارد، آموزش را از هفته بیستم به مادران باردار ارائه می‌دهد. این خدمات در تمام نقاط کشور به مادران باردار ارائه می‌شود.

جان‌بابایی افزود: موضوع حفظ کرامت مادران باردار یکی از اصلی‌ترین بحث‌ها بود که با پیگیری‌های انجام شده به ۱۰۰ درصد رسیده است و زیر ساخت‌های این موضوع فراهم است.

وی افزود: بحث رایگان کردن زایمان طبیعی توانست کمک زیادی کند، اما برای تحقق کامل زایمان طبیعی نیازمند مولفه‌های دیگری هستیم. اما توجه داشته باشیم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، روند رو به افزایش سزارین متوقف شده است.

وی گفت: روند رو به رشد انجام زایمان طبیعی در یک سال اخیر آغاز شده است گفت:  توجه به مادر باردار به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای خدمت اگر بیشتر شود، سرعت زایمان طبیعی نیز افزایش خواهد یافت.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: موضوع زایمان بدون درد در یک سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است و اگر بخواهیم زایمان طبیعی بدون مشکل داشته باشیم باید به بحث متولد شدن نوزاد سالم فکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه زایمان با درد و رنج، تجربه‌ای تلخ برای مادران باردار است، افزود: زایمان بدون درد که به شکل‌های مختلف قابل انجام است، مورد توجه قرار گرفته و متخصصان بیهوشی نیز در این خصوص کمک زیادی می‌کنند و بسته ترویج زایمان طبیعی روزهای پایانی خود را می‌گذراند.

 وی گفت: پس از ورود به دانشگاه‌های دیگر باید استفاده کنیم. به دلیل اینکه تجربه‌های موفق در محیط رخ می‌دهد و باید از این تجربه استفاده کرد.

در ادامه این مراسم دکتر ساره محمدی - مشاور وزیر بهداشت در امور زنان نیز گفت: یکی از اساسی‌ترین حقوقی که خداوند به زنان عنایت کرده، حق فرزندآوری و مادر شدن است که مادر حق دارد، باروری سالم نیز داشته باشد. زایمان یک پدیده فیزیولوژی است که امیدواریم به همین روند طبیعی طی شود و شاهد افزایش آمار این دست زایمان‌ها باشیم.

وی گفت: ماماها نیز باید از ظرفیت چند وجهی خود استفاده کنند مانند اقدامات شایسته‌ای که در مناطق سیل‌زده انجام دادند. همچنین یکی از دغدغه‌های جدی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، جلوگیری از پیری جامعه است که این مهم میسر نمی‌شود مگر با کمک ماماها. در کنار انتظاراتی که از ماماها می‌رود باید در نظر گرفت که ماماها نیز خواستار برخورداری از حقوقی هستند که امیدواریم به آن توجه شود.

نام مراقب سلامت از کنار نام ماما حذف شود

در ادامه ناهید خداکرمی - رئیس انجمن مامایی و رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز ضمن تشکر از اقدامات وزیر بهداشت در حوزه زنان گفت: امیدواریم با نگاه ویژه وزیر بهداشت، نام مراقب سلامت از کنار نام ماما حذف شود تا مادران اعتماد بیشتری به شبکه سلامت کشور داشته باشند و دیگر پس از معاینه توسط ماما به پزشک متخصص دیگری مراجعه نکنند.

وی افزود: اگر ماماها کار خود را مانند پزشکان انجام دهند و درگیر مسائل مهر و نظام پزشکی نباشند، اتلاف وقت و هزینه برای مادران صورت نمی‌گیرد. جامعه مامایی در طرح تحول سلامت ثابت کرد که می‌تواند حتی جلوتر از وزارت بهداشت قدم بردارد و پس از این طرح ۷۰ هزار ماما شروع به کار کردند. مهم‌ترین مطالبه ما ارج نهادن به استقلال‌حرفه‌ای جامعه مامایی است و امیدواریم وزارت بهداشت بتواند از تمام پتانسیل نیروهای تربیت شده‌اش استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha