شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 270504

سویا یکی از نادر ترین غذاهای گیاهی است که حاوی تمام اسید آمینه های ضروری است. پروتئین سویا بالاست که حاوی کلسترول و تنها سطح پایین چربی اشباع است. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) پروتئین سویا را در لیستی از غذاهایی که می تواند کلسترول را کاهش دهد، قرار می دهد.

آیا پروتئین سویا کلسترول بد را کاهش می دهد؟

سلامت نیوز: سویا یکی از نادر ترین غذاهای گیاهی است که حاوی تمام اسید آمینه های ضروری است. پروتئین سویا بالاست که حاوی کلسترول و تنها سطح پایین چربی اشباع است. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) پروتئین سویا را در لیستی از غذاهایی که می تواند کلسترول را کاهش دهد، قرار می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، به طور کلی کلسترول بد نامیده می شود.

کلسترول LDL زمانی که در شریان ها ایجاد می شود، خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی را افزایش می دهد و به همبن دلیل کلسترول بد نامیده می شود،. بنا بر این مصرف هر خوراکی که بتواند این خطر را کاهش دهد، بسیار مهم و حیاتی است.

پروتئین سویا باعث کاهش کلسترول LDL در حدود ۳-۴ درصد در بزرگسالان می شود. اگر چه اندازه اثر کوچک است، اما نتایج قابل توجهی دارد و در دنیای واقعی این اثر ممکن است قویتر باشد. چرا که وقتی پروتئین سویا به رژیم غذایی اضافه می شود، در اغلب موارد، دیگر منابع پروتئینی که سطح کلسترول LDL بالا داردند مانند گوشت و لبنیات حذف خواهند شد.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰  منتشرشد محققان به این نتیجه رسیدند که با کاهش مستقیم LDL از پروتئین سویا، کلسترول LDL به میزان ۳٫۶-۶٫۰٪ کاهش می یابد.

در مطالعات انجام شده توسط دانشمندان تنها از ۲،۶۰۷ شرکت کننده استفاده شد؛ از اینها، تنها ۳۷ درصد مردان بودند. همچنین اکثر زنان که در این تحقیق شرکت داشتند، یائسگی داشتند. به عبارت دیگر، جمعیت شناسی مطالعات با جمعیت شناسی عموم مردم منطبق نبود. با این حال، این تحقیق به سادگی نتیجه می گیرد که داده های موجود و تجزیه و تحلیل آن ها نشان می دهند که پروتئین سویا به سلامت قلب کمک می کند.

منبع: www.medicalnewstoday.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha