رئیس کل سازمان نظام پرستاری به مناسبت روز جهانی پرستارضمن تبریک به پرستاران دنیا گفت: با توجه به ظهور پدیده سالمندی در جهان، سازمان بهداشت جهانی بر سرمایه گذاری بر پرستاری تاکید نموده و پرستاران را بهترین نیرو برای کار تیمی در نظر گرفته است.

سرمایه گذاری بهداشت جهانی بر پرستاری/ پرستاران نیروی حمایتگر در کادر درمان هستند

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پرستاری به مناسبت روز جهانی پرستارضمن تبریک به پرستاران دنیا گفت: با توجه به ظهور پدیده سالمندی در جهان، سازمان بهداشت جهانی بر سرمایه گذاری بر پرستاری تاکید نموده و پرستاران را بهترین نیرو برای کار تیمی در نظر گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر اصغر دالوندی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ضمن تبریک روز جهانی پرستار گفت: با توجه به اینکه 12 می سالروز تولد فلورانس نایتینگل به عنوان روز جهانی پرستار نامگذاری شده است که اولین تئوری پرداز در جامعه پرستاری، پرستاری مدرن و پرستاری مبتنی بر شواهد به شمار می رود که جا دارد این روز را به پرستاران ایران و تمامی دنیا تبریک و تهنیت عرض نمایم .

وی با بیان این که رویکرد ناتینگل بر پرستاری جامعه محور بوده است، اظهار داشت: در سال ۱۹۸۸ که شعار بهداشت جهانی بر پایه سلامتی برای همه بود، سه محور اصلی عدالت، برابری و دسترسی به خدمات سلامتی مد نظر قرار داشت و امسال نیز به سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ بر سلامت برای همه تاکید کرد و دلیل اصلی آن هم این است که بیماری‌های نوظهور عفونی مانند ایدز، ابولا و ... از این دست بیماری ها در حال شیوع هستند و در برخی از کشورها به دلیل شیوع بیماری‌های فلج اطفال و غیره باعث شده که این شعاریکبار دیگر مد نظر قرار گیرد .

دالوندی با بیان این که جمعیت دنیا رو به سالندی نهاده است، خاطر نشان کرد: با توجه به این که پدیده سالمندی، بیماری های مزمن، تغییر در سبک زندگی مردم، شیوع انواع سرطان و همچنین بیماری های قلب و عروقی روز به روز در دنیا در حال گسترش است، نیاز به خدمات پرستاری در منزل به شدت قابل لمس بوده و به این دلیل نگاه سازمان بهداشت جهانی را به سمت جامعه مدار بودن سوق داده است .

وی با اشاره به این که سازمان بهداشت جهانی به دلیل این که پرستاری دارای مهارت های مختلف و چند نگاه بوده، اکنون بر سرمایه گذاری بر پرستاری تاکیده می نماید، تصریح کرد: پرستاران بهترین نیرو برای کار تیمی هستند زیرا اطلاعاتی از تمامی گروه ها در بر دارند و به عنوان یک نیروی حمایتگری که زبان باقی تیم را متوجه می‌شود، به شمار می رود.

 

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با تاکید بر این که سازمان بهداشت جهانی از کمبود حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پرستار در دنیا خبر داده است، یادآور شد: با توجه به این امر، بهداشت جهانی بیش از پیش در حال سرمایه گذاری بر حرفه پرستاری، جذب، حفظ و دفاع از حقوق، آموزش آکادمیک و حرفه ای پرستاران است.

دالوندی با بیان این که سازمان بهداشت جهانی پرستاری را در یک طیف مشاهده می کند، تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما پرستاران در بیمارستانها محصور شده بلکه می بایست به  پرستاران به دید قبل از بیمارستان، در بیمارستان و پس از بیمارستان نگریسته شود  زیرا پرستاران می توانند در زمینه های مختلفی چون خدمات ارتقاء سلامت، تغییر سبک زندگی مردم، مهارت آموزی، آموزش، پیشگیری، غربالگری، حضور در صحنه های تصادفات، ایجاد مراکز مردم نهاد سلامتی که با محوریت پرستاران است، مشارکت داشته باشند و این موج و فاجعه مراجعه بیماران را از سر بیمارستانها کم کند.

وی با بیان این که در بیمارستان ها نیز به پرستاران تخصصی و پیشرفته و مراقبت پیشرفته نیاز داریم و متاسفانه به دلیل عدم حضور پرستاران در فلوشیپ ها و دوره های تخصصی بیرون از کشور و یا عدم برگزاری این دوره ها در داخل کشور، از وجود پرستاران تخصصی برخوردار نیستیم، افزود: پرستاران می توانند در مراکز خدمات پرستاری در منزل، توانبخشی و پیگیری خدمات پرستاری و ... حضور فعال داشته باشند اما متاسفانه با عدم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات، مردم  نمی توانند از خدمات اصیل پرستاری برخوردار شوند و با یک محدودیت های زیادی در این زمینه مواجه هستیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به این که در برنامه ششم بر توجه به پرستاری و سلامت محور کردن نظام سلامت تاکید شده است، گفت: متاسفانه نظام سلامت کشور بیشترین توجه را به درمان معطوف کرده و هیچ جایگاهی را در طرح پزشک خانواده با توجه به 10 هزار کارشناس ارشد و 300 دکترای پرستاری در کشور، برای پرستاران در نظر نگرفته است.

وی با بیان این که در تمام کشورها شاخص پرستار به جمعیت محاسبه می شود، افزود: در کشورما متاسفانه این شاخص رعایت نمی شود و با کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان ها مواجه هستیم .

دالوندی با تاکید بر این که  کشورهای بسیار مترقی از وجود پرستاران در سه سطح مراقبت بهره مند می شوند، یادآور شد:  با توجه به اینکه دنیا به سمت پدیده سالمندی پیش می‌رود و طبق آمار سال ۹۵ ، 7.5 میلیون نفر سالمند وجود داشته که تا چند سال آینده به ۱۰ میلیون افزایش خواهد یافت، با توجه به این تعداد پرستار نمی توانیم خدمات مناسبی را به سالمندان ارائه نماییم .

وی ادامه داد: با گسترش مراکز نگهداری از سالمندان و ارائه مدیریت این مراکز توسط پرستاران می توانیم خدمات پرستاری را در جامعه گسترش دهیم که خوشبختانه سازمان نظام پرستاری برای نخستین بار، استارت آپ مراقبت سالمندی را برگزار خواهد دکرد که از این طریق بتوان ایده ها و طرح های جدیدی را از سوی پرستاران برای کمک به سالمندان جذب نمود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به خواسته جامعه پرستاری از وزیر بهداشت اظهار داشت: به وعده خود در روز پرستار عمل نماید زیرا جذب 10 هزار پرستار در کشور مشکلات کمبود نیرو را برطرف نمی کند اما باز هم می تواند انگیزه ای برای فارغ التحصیلان و پرستاران طرحی باشد و انتظار می رود که وزیر بهداشت به این وعده خود جامه عمل بپوشاند.

وی افزود: همچنین انتظار می رود که وزارت بهداشت در ایجاد کلینیک های تخصصی پرستاری مانند کلینیک مراقبت از زخم، مراقبت های ضد درد،  ضد زخم کمک و ... به جامعه پرستاری کمک نماید و همانند سازمان بهداشت جهانی بر پرستاری سرمایه‌گذاری کند.

دالوندی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به دریافتی پرستاران در سایر کشورها که بین 2 تا 7 هزار دلار متغیر است، اگر زمینه های انگیزشی برای پرستاران در کشور ایجاد نشود، با توجه به کشش بازار جهانی، پرستاران به مهاجرت روی آورده و کشور از وجود پرستاران متخصص تهی خواهد شد و هزینه آموزش کشور به هدر خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha