معاون کل وزارت بهداشت گفت: برنامه‌های گفتگو محور در صدا و سیما با برخی پزشکان، دلیلی بر برجسته بودن آن پزشک نیست و گاهی جنبه تبلیغی دارد.

گفتگوهای سفارشی برخی پزشکان در تلویزیون / تبلیغ اغراق‌آمیز یک محصول تقویت مو

سلامت نیوز:معاون کل وزارت بهداشت گفت: برنامه‌های گفتگو محور در صدا و سیما با برخی پزشکان، دلیلی بر برجسته بودن آن پزشک نیست و گاهی جنبه تبلیغی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در خصوص تبلیغات خارج از عرف پزشکان در فضای مجازی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر تبلیغاتی که در امور پزشکی و دارویی در فضای مجازی انجام می شوند، غیر قانونی هستند، گفت: طبق ماده ۷ آیین نامه بند ب ماده ۳ قانون نظام پزشکی، تبلیغ دارو و ذکر خواص درمانی در رسانه‌های عمومی که مخاطب آنها عموم مردم هستند، ممنوع است.

وی در ادامه افزود: بطور مثال، وزارت بهداشت مجوزی را به محصول تقویت مو می‌دهد، اما ذینفعان آن محصول به طور اغراق آمیز و غیر واقعی اثربخشی آن محصول را با ذکر داشتن مجوز وزارت بهداشت تبلیغ می‌کنند؛ در حالی که وزارت بهداشت مجوز را برای تقویت موهای موجود داده است و نه بیشتر.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه طبق ماده ۸ همان آیین نامه، تبلیغاتی که ادعایی مبنی بر اثرات درمانی، تشخیصی، پیشگیری و بازتوانی دارند حتما باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، افزود: عمده تبلیغات پزشکی باید با نظارت سازمان پزشکی باشد و پیشنهاد ما این است که مدعی العموم وارد شود؛ چرا که طبق آیین نامه مذکور نشان دادن قسمتی از بدن بیمار حتی با رضایت خودش، ممنوع است؛ چه رسد به مواردی که خلاف اخلاق نیز هستند. اطلاق این آیین نامه کلی است و حتی در کشورهای اروپایی نیز چنین تبلیغاتی موجود نیست و انجام نمی‌شود.

حریرچی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، تبلیغات در حوزه پزشکی را تحث تاثیر تقاضای القایی و تقسیم منابع بین گروه‌های مختلف ذکر کرد و گفت: گاهی تبلیغات در قالب برنامه‌های گفتگو محور در روزنامه‌ها و صدا و سیما منتشر می‌شوند که جنبه رپرتاژ داشته و اثر تبلیغی دارند؛ چرا که برخی مردم تصور می‌کنند حتما پزشکی که در رسانه ملی در خصوص موضوع پزشکی صحبت می‌کند، قطعا پزشک حاذق و برجسته‌ای است و بر مبنای همین تصور مراجعات بیماران به مطب پزشک مذکور به شدت افزایش پیدا می‌کند؛ در حالیکه اکثر پزشکانی که در برنامه‌های صدا و سیما حضور پیدا می‌کنند در سطح متوسط هستند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha