كودكان بازمانده از تحصیل واقعیتی خاموش در جامعه هستند؛ واقعیتی كه شاید در بسیاری از اوقات به چشم‌ می‌آیند، اما همواره راحت از آن چشم‌پوشی می‌شود.

نکاتی درباره كودكان بازمانده از تحصیل

سلامت نیوز:كودكان بازمانده از تحصیل واقعیتی خاموش در جامعه هستند؛ واقعیتی كه شاید در بسیاری از اوقات به چشم‌ می‌آیند، اما همواره راحت از آن چشم‌پوشی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ، مدرسه در مناطق محروم و مرزی بهترین كانون شناسایی بازماندگان از تحصیل است. البته كمبود واقعی معلم به این معنی است كه ما به چه میزان معلم مرتبط با دوره ابتدایی و آموزش‌دیده در كلاس‌های درس نیاز داریم.

در حال حاضر بیش از ۶۰درصد جمعیت دانش‌آموزی در دوره ابتدایی در كلاس‌هایی با تراكم بالای ۲۶درصد تحصیل می‌كنند، در حالی كه طبق مصوبه شورای آموزش و پرورش، تعداد دانش‌آموزان در كلاس‌های درس تحت هیچ شرایطی نباید بیش از حد مجاز تشكیل شود.

معلمان مناطق عشایری با توجه به شرایط دانش‌آموزان، از بین افراد عشایر و متخصص انتخاب می‌شوند، برای جذب معلم در مناطق عشایری سعی می‌كنیم سهیمه خاص را برای عشایران اختصاص دهیم تا نیرو از بین عشایران تامین و استفاده از سرباز معلمی محدود شود. نرخ پوشش پیش‌دبستانی در كشور از 38درصد به 71درصد رسیده است، نرخ پوشش دوره پیش‌دبستانی در آذربایجان‌شرقی، 86درصد است.

كودكی كه هنگام تولد شناسنامه‌اش از یكی از شهرستان‌های استان صادر شده اما به دلایلی به خارج از استان مهاجرت كرده، جزو بازماندگان این استان محسوب می‌شود كه باید توسط شركای آموزش و پرورش از جمله ثبت‌احوال و دهیاران آمار واقعی اعلام شود.

کودکانی که دوره پیش‌دبستانی را سپری نمی‌کنند و دارای محیط غنی نیستند وقتی به مقطع دبستان وارد می‌شوند دچار بیشترین اختلالات یادگیری می‌شوند در حالی این مسائل را تحقیقات به اثبات رسانده است. بضاعت مالی خانواده‌های ساکن مناطق محروم و حاشیه‌نشین در پرداخت شهریه را عامل اصلی افت تحصیلی و بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی و دبستان است.

برای اینکه دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی در روستاهایی که کمتر از پنج دانش‌آموز دارند با افزایش پایه تحصیلی در مدارس روستایی، آنها را نیز باید تحت پوشش قرار گیرند. علت عمده بازماندگی از تحصیل كودكان بی‌سرپرست‌بودن، بدسرپرستی خانواده‌های در شرف طلاق و زندانی‌بودن پدر كودك است: گاهی اوقات نیز ترس والدین بدهكار به‌خاطر چك برگشتی از افشای محل سكونت‌شان مانع ثبت‌نام فرزند در مدرسه می‌شود.

كودكان كار را نیز یكی دیگر از علل بازماندگی از تحصیل است. زمینه‌های ترك تحصیل را اگر كنترل نكنیم امكان بازگشت وجود دارد كه در این زمینه آموزش و پرورش، عملیات شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت دانش‌آموز را انجام می‌دهد.

یكی دیگر از علل بازماندگی از تحصیل را طی‌نكردن دوره پیش‌دبستانی برخی كودكان به‌خاطر مشكلات مالی و فقر فرهنگی خانواده‌هاست. طبق قانون؛ تحصیل اجباری در ایران شامل هشت‌سال دوره‌های ابتدایی و راهنمایی است و والدینی كه بچه‌های 6 تا ۱۴سال خود را به مدرسه نفرستند مجرم هستند و باید جریمه شوند، اما این قانون ضمانت اجرایی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha