متاسفانه بسیاری سبک زندگی سالم و عادات صحیح غذایی را فدای کاهش وزن می کنند که کاری بسیار اشتباه است. آیا به نظر شما رسیدن به کاهش وزن با رژیم های سریع درست است یا خیر؟ اگر شما باشید ریسک خطرات آن را می پذیرید؟ اگر شما هم دارای اضافه وزن باشید کدام را انتخاب می کنید؟

رسیدن به کاهش وزن با رژیم های سریع،درست یا غلط؟

سلامت نیوز:در این مقاله به بررسی رژیم دانمارکی که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است می پردازیم و در آخر به نتیجه خواهیم رسید که آیا دنبال کردن رژیم غذایی دانمارکی درست است یا خیر. رژیم دانمارکی،  رژیم بسیار کم کالری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی دکتر کرمانی چنین رژیم هایی معمولا در کوتاه مدت سبب کاهش وزن قابل توجهی می شوند اما مسئله مهم بعد از کاهش وزن و تثبیت آن است که افراد با مشکل رو به رو می شوند. 

رژیم غذایی دانمارکی چیست؟

 رژیم دانمارکی را نیز با نام رژیم بیمارستان کپنهاگ می شناسند. رژیم دانمارکی رژیمی به شدت دشوار است که هدف آن کاهش حدود 11 کیلو در کمتر از دو هفته است. ایده اصلی رژیم دانمارکی این بوده است که به مردم کمک کند تا هرچه سریع تر وزن خود را کاهش دهند به خصوص برای آنهایی که چاقی مانع از عمل جراحی شده است.

به همین دلیل است که نام بیمارستان کپنهاگ را برای آن انتخاب کردند. امروزه می دانیم کاهش وزن شدید بسیار خطرناک باشد. رژیم غذایی دانمارکی با اینکه غذاهای سالم دارد اما روشی بسیار دشوار برای کاهش وزن است.

پیروی از این رژیم بسیار سخت است و نتایج کاهش وزن آن بسیار سریع است به خصوص اگر به عکس های قبل و بعد از رژیم نگاه کنید. در حال حاضر به دلیل سختی بیش از حد این رژیم پزشکان شک دارند که چنین رژیمی را برای مراجعین خود تجویز کنند. گاهی نیاز است که فرد خیلی سریع وزن خود را کم کند اما چنین رژیم هایی عوارض جبران ناپذیری دارد.

آیا رژیم های سخت نتیجه می دهند؟

 بله، افرادی که به دنبال رژیم های بسیار سخت مانند رژیم دانمارکی هستند خیلی سریع وزن کم می کنند اما بعد از پایان آن نگه داشتن وزن کم شده تقریبا غیر ممکن است. تقریبا تمام افراد با رژیم های بسیار محدود پس از پایان رژیم به وزنی بالاتر از قبل رسیدند.

به همین دلیل اصلا رژیم های بسیار محدود و سخت توصیه نمی شوند مگر اینکه فرد به دلایل پزشکی و یا جراحی مجبور به کاهش وزن در سریع ترین زمان باشد. رژیم 13 روزه دانمارکی شاید به سرعت وزن فرد را کاهش دهد اما آیا سالم نیز هست؟ متخصصان تغذیه می گویند به هیچ عنوان سالم نیست.

رژیم غذایی دانمارکی چگونه شروع شد؟

چندین دهه پیش این رژیم در کپنهاگ ابداع شد اما اینکه چه کسی آن را ابداع کرده است و یا چه کسانی به آن عمل کردند مشخص نیست. ولی حدس زده می شود ابتدا توسط پزشکی در بیمارستان کپنهاپ تجویز شده باشد. امروزه پزشکان علم بهتری نسبت به گذشته دارند و بدون خطر به کاهش وزن بیماران کمک می کنند. همانطور که می دانید استفاده از ا ین رژیم در ابتدا جهت کاهش وزن های ضروری توصیه شده بود اما بعدها حتی به فروش هم رسید.

رژیم غذایی دانمارکی تنها روی پروتئین بالا تمرکز دارد و هیچ گونه چربی و کربوهیدراتی در برنامه غذایی فرد ندارد. این محدودیت تا جایی پیش می رود که حتی آدامس جویدن نیز در این رژیم غذایی ممنوع است.

آیا رژیم غذایی دانمارکی به افراد گرسنگی می دهد؟

خیر، چون افراد در این برنامه غذایی می توانند غذا بخورند اما مقدار وعده های غذایی شان کنترل می شود. مقدار کالری که در یک روز دریافت می کنید 600 کالری است و این مقدار غذا به هیچ وجه پاسخگوی مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن نیست. همچنین گروه های غذایی نیز حذف می شوند، پس فرد با کمبود مواد مغذی برای بدن رو به رو می شود.

ادعاهای رژیم دانمارکی

رژیم غذایی دانمارکی ادعا می کند فرد در طی 13 روز حدود 11 کیلو وزن کم می کند. لیست غذایی رژیم دانمارکی دارای غذاهایی مانند گوشت گوساله بدون چربی، تخم مرغ، قهوه، کاهو یا اسفناج است. ادعای این رژیم غذایی درباره کاهش وزن در کوتاه مدت حقیقت دارد اما مزایایی برای سلامت به همراه ندارد.

همچنین باید بدانید وقتی در رژیم غذایی کربوهیدرات را به صورت کامل حذف می کنید مقدار زیادی آب بدن را از دست می دهید به همین دلیل است که بعد از 2 هفته شاهد کاهش وزن چشم گیری هستید.

به کار می آید؟

عکس های قبل و بعد از انجام رژیم دانمارکی نشان می دهد برنامه کاهش وزن کار می کند اما اگر در فکر انجام چنین رژیمی هستید باید آن را تنها با دستور دکتر و نظارت او انجام دهید ( برای موارد خاصی که وزن باید سریع کم شود ). عوارض جانبی رژیم غذایی دانمارکی نیز زیاد هستند. محدودیت زیاد غذایی یعنی بدنتان هیچ انرژی ندارد بنابراین ممکن است قند خونتان افت شدیدی داشته باشد.

به همین دلیل است که رژیم دانمارکی تاثیری کوتاه مدت دارد و برای طولانی مدت قابل اجرا نیست. افت شدید قند و محرومیت سنگینی که  رژیم دانمارکی یا رژیم های مشابه آن به افراد می دهند سبب می شود تنها مدت کوتاهی پس از رها کردن رژیم وزن به حالت قبل بازگردد و چه بسا وزن افراد از زمانی که رژیم را شروع کردند نیز بیشتر می شود.

مواد لازم برای رژیم دانمارکی

لیست غذایی رژیم دانمارکی محدودیت های فراوانی دارد و به همین دلیل است که مواد مورد نیاز برای انجام این رژیم بسیار کم هستند. لیست غذایی به گونه ای طراحی شده که خیلی سخت فرد غذا می خورد مثلا برای یک روز مقدار کمی از قهوه، چای، گوشت قرمز بدون چربی و کاهو می خورد. کاهو کالری فوق العاده پایینی دارد و به خوبی سیر کننده نیست و یا انرژی زیادی به بدن منتقل نمی کند.

اگر گیاه خوار باشید باید تنها از سبزیجات برگ دار، چای و قهوه استفاده کنید. همچنین وجود قهوه در رژیمی با این مقدار کالری پایین کمی عجیب است چون قهوه تحریک کننده است و وقتی مقدار زیادی از آن را بدون غذا بخورید مسلما تاثیرات منفی دارد.

این روش ممکن است سبب کاهش وزن شود اما عوارض جانبی فراوان رژیم دانمارکی ارزش آن را از بین می برد.

لیست خرید رژیم دانمارکی

گوشت بدون چربی

کاهو یا اسفناج

تخم مرغ

قهوه یا چای

رژیم غذایی دانمارکی تنها رژیم شدید و محدود کننده نیست و رژیم های مشابه بسیاری وجود دارند. می دانیم که برای کاهش وزن سالم رژیم باید آرام، با احتیاط و همراه با غذاهای متنوع پیش برود. در رژیم دانمارکی به عنوان صبحانه یک تخم مرغ، گوشت قرمز و کاهو به عنوان نهار و دوباره گوشت و کاهو به عنوان شام مصرف می شود.

در میان این وعده ها نیز مقدار زیادی قهوه و آب مصرف می شود. این روند بسیار خسته کننده است و سبب خستگی شدید فرد می شود.

در این رژیم عضلات به جای چربی شروع به تحلیل رفتن می کنند و عملکرد مغز کم می شود. با پیش رفتن در رژیم دانمارکی مواد به کار رفته در آن تغییر می کنند.

با کاهو، تخم مرغ و گوشت قرمز شروع کردید و به مرور دیگر سبزیجات، مقداری نان تست و ماهی اضافه می شود.

 

آیا رژیم دانمارکی مزایایی هم دارد؟

رژیم غذایی دانمارکی می گوید اگر 600 کالری در روز غذا دریافت کنید وزن کم می شود دلیل این نتیجه همانطور که می بینید کمبود مواد غذایی است که وارد بدن می شود. بنابراین با اینکه نتایج رژیم دانمارکی در کوتاه مدت دلگرم کننده است اما در طولانی مدت متوجه می شوید به هیچ وجه ارزشش را ندارد.

ممکن است دچار مشکلات کلیوی، مشکلات معده و بیماری ها و مشکلات دیگری شوید. بسیاری نگران این هستند که اگر رژیم دانمارکی بگیرم حالم بد نمی شود؟ جواب این سوال مشخص است وقتی غذایی به بدن نمی رسد احساس گرسنگی، ضعف و تحریک پذیری پیدا خواهید کرد.

همچنین در طول رژیم دانمارکی ورزش نمی کنید چون انرژی لازم برای این کار را ندارید. اگر هم چنین تلاشی کنید مطمئنا بیهوش و یا بیمار خواهید شد.

عوارض رژیم دانمارکی چیست؟ هر رژیم بسیار کم کالری سبب عوارض جانبی می شود و رژیم غذایی دانمارکی عوارض طولانی مدت و یا حتی دائمی دارد. در ادامه برخی از عوارض جانبی رژیم غذایی دانمارکی را می آوریم:

کمبود انرژی

استرس

سردرد

اضطراب

حالت تهوع

گرفتگی عضلات و درد

انواع کمبود مواد مغذی

گرسنگی

بیماری

مشکلات

کلیوی

مشکلات روده

مشکلات کبدی

 

سخن پایانی وعده های غذایی رژیم هایی مانند رژیم دانمارکی بسیار وسوسه کننده است. همچنین همه علاقه مندند تا  در کوتاه مدت وزن زیادی را کم کنند اما متاسفانه بیشتر وزنی که در 13 روز رژیم دانمارکی کم می کنید وزن آب بدن است و خیلی زود دوباره وزن کم شده بازمی گردد.

به یاد داشته باشید کاهش وزن روند آهسته و پیوسته است که هدف اصلی آن اصلاح عادات بد غذایی و نه فقط کاهش وزن است.

متاسفانه بسیاری سبک زندگی سالم و عادات صحیح غذایی را فدای کاهش وزن می کنند که کاری بسیار اشتباه است.   آیا به نظر شما رسیدن به کاهش وزن با رژیم های سریع درست است یا خیر؟

اگر شما باشید ریسک خطرات آن را می پذیرید؟ اگر شما هم دارای اضافه وزن باشید کدام را انتخاب می کنید؟ رژیم کاهش وزن سریع یا رژیم های اصولی را؟ لطفا نظرات خود را برای ما در کامنت بنویسید. 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha