زمان آن فرا رسیده است تا جهانی عاری از پلاستیک را بسازیم؛ بیاییم از خودمان شروع کنیم آن هم با حذف تنها هفته ای یک کیسه پلاستیکی.

هفته ای یک کیسه پلاستیکی کمتر استفاده کنیم

سلامت نیوز: زمان آن فرا رسیده است تا جهانی عاری از پلاستیک را بسازیم؛ بیاییم از خودمان شروع کنیم آن هم با حذف تنها هفته ای یک کیسه پلاستیکی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، روز جهانی عاری از کیسه های پلاستیکی یک فرصت منحصر به فرد برای انتشار  جمله ای است که «جهان بدون پلاستیک » امکان پذیر است و این جمله می‌تواند صدای تک تک افراد در جهان باشد تا محیط زیستی بدون کیسه های پلاستیکی در دسترس داشته باشیم.

هر ساله در 3 ژوئیه، سازمان های شرکت کننده IPEN از سراسر جهان در "روز بدون کیسه پلاستیکی" در کنفرانسی شرکت می کنند که نشان دهنده نیاز به حذف کیسه های پلاستیکی و ترویج کیسه های قابل استفاده مجدد است.

کیسه های پلاستیکی که می تواند برای صدها سال دیگر محیط زیست تخریب کننده باشد . انتشار ذرات کوچک مواد شیمیایی سمی به خاک و آب، آلودگی محیط زیست و آسیب رساندن به بسیاری از موجودات زنده، مانند محیط زیست دریایی از آسیب هایی است که به دلیل مصرف کیسه های پلاستیکی برجای می ماند و جای جبرانی نیزندارد.

چه اتفاقی می افتاد اگر پلاستیک اختراع نمی شد؟

اختراعی که باعث شدتا اقیانوسها را پر کنیم از پلاستیک ها و وال ها و نهنگ ها ،پرندگان و لاک پست ها را ازبین ببریم.آیا تابه حال به این فکرکرده ایم که چقدر پلاستیک در اطرافمان تولید کرده ایم؟

از دهه  1950حدود  6.3 میلیارد تن پلاستیک ساخته ایم که  9٪ از آن بازیافت شده  و 12٪ دیگر سوزانده شده است و درحال حاضر باقی آنها  را نگه داری می کنیم. پلاستیک ها حدود 10 درصد از کل ضایعات ما تولید می کند.

 اگر بتوانیم همه این پلاستیک ها را در یک مکان جمع کنیم، این کوه پلاستیکی بزرگتر از کوه اورست  خواهد بود. متاسفانه حدود 90 درصد از تمام زباله هایی که در سطح اقیانوس وجود دارد را پلاستیک ها تشکیل می دهند.

 160000 کیسه پلاستیکی در هر ثانیه در سراسر جهان استفاده می شود. 5 تریلیون کیسه پلاستیکی هر ساله ایجاد می شود. کیسه های پلاستیکی که با استفاده از نفت، گاز طبیعی و سایر مواد شیمیایی تولید می شوند و تنها پس از 700 سال شروع به تجزیه می کنند و بعداز  1000 سال به طور کامل از بین خواهند رفت ؛این یعنی تمام پلاستیک های تولید شده توسط انسان ها پیشین هنوز در مرحله شروع تجزیه هستند.

 بسیاری از زباله ها نیز در دریا و اقیانوس ها هستند و آبزیان به جای غذا ازآنها استفاده می کنند و ازبین می روند .اگر پلاستیک را از زندگیمان حذف کنیم، صدها گونه دریایی را از درهم آمیختگی و خوردن پلاستیک ومرگ حتمی حفظ خواهیم کرد.

همچنین از سوی دیگر برخی از ترکیبات و مواد شیمیایی موجود در پلاستیک، مانند BPA روی هورمون های انسانی نیز تاثیر منفی می گذارد پس بیاییم پلاستیک را از زندگی مان حذف کنیم.

متاسفانه طبق آمارهای رسمی ایران در میان 10 كشور پرمصرف موادپلاستیكی و نایلون ها قرار دارد و هر شهروند تهرانی به صورت متوسط روزانه سه كیسه پلاستیكی مصرف می كند. اما اگر هر خانواده در همین تهران فقط یك كیسه نایلونی كمتر در هفته مصرف كند در سال از مصرف 816 میلیون نایلون پلاستیكی جلوگیری خواهد شد.

درست است که در بسیاری از وسایلی که استفاده می کنیم پلاستیک وجود دارد و ناگزیر مجبور به استفاده هستیم اما با نگرفتن همان کیسه های پلاستیکی که برای خرید استفاده می کنیم می توانیم سهم و نقش خودمان را ایفا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha