قرص‌های ویاگرا انقلابی در درمان اختلالات نعوظ مردان ایجاد کرده است؛ با این حال مصرف خودسرانه این دارو در افراد جوان منجر به نعوظ طول کشیده شده که ظرف مدت چند ساعت موجب از دست دادن آلت تناسلی در این افراد می‌شود.

مصرف خودسرانه قرص‌های ویاگرا می‌تواند منجر به از دست دادن آلت تناسلی شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، ویاگرا دارویی است که برای درمان اختلال نعوظ (ED) تایید شده است. با ED، شما نمی توانید نعوظ داشته باشید یا نعوظ خود را حفظ کنید. ویاگرا برای این استفاده در مردان 18 سال و بالاتر تایید شده است.

ویاگرا حاوی داروی سیلدنافیل است. این دارو به دسته ای از داروها به نام مهارکننده های فسفودی استراز نوع 5 (PDE5) تعلق دارد. (یک دسته از داروها گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل می کنند.) ویاگرا با افزایش جریان خون در آلت تناسلی شما عمل می کند که به شما کمک می کند نعوظ داشته باشید و آن را حفظ کنید. اما این دارو فقط در صورتی کار می کند که شما از نظر جنسی تحریک شده باشید.

ویاگرا به صورت قرصی خوراکی است. در بیشتر موارد، باید حدود یک ساعت قبل از فعالیت جنسی مصرف شود، اما می توان آن را 30 دقیقه تا 4 ساعت قبل از آن مصرف کرد. ویاگرا در سه شکل موجود است: 25 میلی گرم، 50 میلی گرم و 100 میلی گرم.

آیا ویاگرا برای درمان ED موثر است؟

بله، این کار را می کند. در چندین مطالعه بالینی ، ویاگرا در درمان ED موثر بود. در این مطالعات، مردانی که از این دارو استفاده می‌کردند، توانایی بهبود یافته برای داشتن و حفظ نعوظ‌هایی داشتند که امکان برقراری رابطه جنسی موفق را فراهم می‌کرد.

در سراسر مطالعات، بین 43 تا 83 درصد از مردانی که ویاگرا مصرف کردند، نعوظ بهبود یافته بود. این میزان ها بسته به علت ED و دوز مصرفی ویاگرا متفاوت است.

مدت زمان ماندگاری ویاگرا

ممکن است تعجب کنید که وقتی ویاگرا برای درمان اختلال نعوظ (ED) استفاده می شود چه مدت کار می کند . در زیر به سوالات مربوط به مدت زمان کارکرد ویاگرا در بدن شما پاسخ می دهیم.

چه مدت طول می کشد تا ویاگرا اثر کند؟

ویاگرا معمولا بین 30 تا 60 دقیقه پس از مصرف یک دوز دارو شروع به کار می کند. اما خود ویاگرا به شما نعوظ نمی دهد. درعوض، شما باید از نظر جنسی برانگیخته شوید تا دارو اثر کند.

ویاگرا تا 5 ساعت در بدن شما کار می کند. این بدان معناست که اگر شما برانگیخته هستید، باید بتوانید تا 4 ساعت پس از مصرف یک دوز ویاگرا به نعوظ برسید.

حتی اگر ویاگرا برای چندین ساعت در بدن شما کار می کند، نعوظ شما نباید این مدت طول بکشد. در واقع، به ندرت، ویاگرا می تواند باعث پریاپیسم شود که در این وضعیت، نعوظ طولانی مدت و گاهی دردناکی دارید.

پریاپیسم یک اورژانس پزشکی است که نیاز به درمان فوری دارد. اگر درمان نشود، این بیماری می تواند به بافت های آلت تناسلی شما آسیب برساند و باعث اختلال نعوظ غیرقابل برگشت (ED) شود.

اگر نعوظی دارید که بیش از 4 ساعت طول کشید، به نزدیکترین اورژانس بروید یا با 115 تماس بگیرید.

عوارض جانبی ویاگرا

ویاگرا می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست های زیر حاوی برخی از عوارض جانبی کلیدی است که ممکن است در هنگام مصرف ویاگرا رخ دهد.

عوارض جانبی خفیف

عوارض جانبی خفیف ویاگرا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • گرگرفتگی
  • سوء هاضمه
  • تغییرات خفیف و موقت بینایی، مانند ته رنگ آبی در دید، تاری دید و حساسیت به نور
  • گرفتگی بینی
  • کمر درد
  • درد عضلانی
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • کهیر

بیشتر این عوارض جانبی ممکن است در عرض چند روز یا چند هفته از بین بروند. اما اگر شدیدتر شدند یا از بین نرفتند، با پزشک صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی

عوارض جانبی جدی ویاگرا رایج نیستند، اما ممکن است رخ دهند. اگر عوارض جانبی جدی داشتید فوراً با پزشک تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید با 115تماس بگیرید.

عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نوروپاتی ایسکمیک بینایی قدامی غیر شریانی (NAION)، که یک بیماری چشمی است که باعث آسیب به عصب بینایی شما می شود . علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • کاهش ناگهانی بینایی در یک یا هر دو چشم
  • از دست دادن ناگهانی بینایی در یک یا هر دو چشم
  • کاهش یا از دست دادن ناگهانی شنوایی. این وضعیت ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد، مانند: وزوز گوش (زنگ یا وزوز در گوش شما) سرگیجه

سایر عوارض جانبی جدی عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک
  • پریاپیسم (نعوظ طولانی مدت و گاهی دردناک)
  • فشار خون پایین ، اگر ویاگرا همراه با برخی از داروهای دیگر مصرف شود
  • مشکلات قلبی عروقی، مانند حمله قلبی ، ضربان قلب نامنظم ، یا سکته مغزی ، که همگی عمدتا در افراد مبتلا به بیماری قلبی رخ می دهند

واکنش آلرژیک

مانند بسیاری از داروها، برخی از افراد ممکن است پس از مصرف ویاگرا واکنش آلرژیک داشته باشند. در مطالعات بالینی ، کمتر از 2 درصد از افرادی که ویاگرا مصرف کردند، واکنش آلرژیک داشتند.

علائم واکنش آلرژیک خفیف

  • بثورات پوستی
  • خارش
  • گرگرفتگی (گرمی و قرمزی در پوست شما)

علائم واکنش آلرژیک شدید

  • تورم زیر پوست، به طور معمول در پلک ها، لب ها، دست ها یا پاها
  • تورم زبان، دهان یا گلو
  • مشکل در تنفس

اگر واکنش آلرژیک شدید به ویاگرا دارید، فوراً با پزشک تماس بگیرید. اما اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید با 115تماس بگیرید.

پریاپیسم

به ندرت، ویاگرا می تواند باعث پریاپیسم شود که یک نعوظ طولانی مدت و گاهی دردناک است. اما مشخص نیست که چند بار پریاپیسم در مردانی که ویاگرا مصرف می کنند رخ می دهد.پریاپیسم یک اورژانس پزشکی است که نیاز به درمان فوری دارد. اگر درمان نشود، این بیماری می تواند به بافت های آلت تناسلی شما آسیب برساند و باعث اختلال نعوظ غیرقابل برگشت (ED) و یا از دست دادن آلت تناسلی شود. اگر نعوظی دارید که بیش از 4 ساعت طول کشید، به نزدیکترین اورژانس بروید یا با 115 تماس بگیرید.

فشار خون پایین

ویاگرا می تواند به طور موقت فشار خون شما را پس از مصرف دارو کاهش دهد. اما این مشکل برای اکثر افراد نیست. در مطالعات بالینی ، کمتر از 2 درصد از افرادی که ویاگرا مصرف کردند، پس از مصرف دارو، فشار خون پایینی داشتند. اما به خاطر داشته باشید که افت ناگهانی فشار خون در صورت داشتن بیماری های قلبی خاص می تواند خطرناک باشد. افت ناگهانی فشار خون نیز ممکن است در صورت مصرف برخی از داروهای دیگر خطرناک باشد.

به عنوان مثال، اگر از داروهای نیترات برای درمان درد قفسه سینه استفاده می کنید، نباید ویاگرا مصرف کنید . همچنین در صورت مصرف دارویی به نام ریوسیگوات (آدمپاس) باید از مصرف ویاگرا خودداری کنید. مصرف ویاگرا با این داروها می تواند باعث کاهش خطرناک فشار خون شود که منجر به حمله قلبی یا سکته می شود.

اگر فشار خون پایین دارید، مصرف ویاگرا ممکن است باعث سرگیجه یا سبکی سر شود یا باعث غش شود. همچنین در صورت مصرف ویاگرا با داروهای خاصی که برای درمان فشار خون بالا یا بزرگی پروستات استفاده می شوند، احتمال بروز این مشکلات بیشتر است. اگر پس از مصرف ویاگرا احساس سرگیجه یا ضعف کردید، دراز بکشید تا این احساس برطرف شود.اگر مشکل قلبی یا فشار خون پایین دارید، با پزشک خود در مورد بی خطر بودن ویاگرا صحبت کنید.

حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم و سکته مغزی

در موارد نادر، برخی از افرادی که ویاگرا مصرف می کنند، دچار حمله قلبی ، سکته مغزی یا ضربان قلب نامنظم شده اند. این شرایط عمدتاً در افرادی رخ می دهد که قبلاً مشکل قلبی داشتند. اما گاهی این شرایط در افرادی که مشکل قلبی نداشتند اتفاق می افتد.

اگر بعد از مصرف ویاگرا درد قفسه سینه دارید، باید فوراً فعالیت جنسی را متوقف کنید. اما اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است، یا اگر فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید، با 115 تماس بگیرید.

اگر مشکل قلبی دارید، قبل از شروع ویاگرا با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند با شما صحبت کنند که آیا استفاده از این دارو برای شما بی خطر است یا خیر.

سردرد

سردرد یکی از عوارض جانبی رایج ویاگرا است. سردرد، و همچنین گرگرفتگی و سرگیجه، به این دلیل رخ می دهد که ویاگرا رگ های خونی خاصی را در بدن شما گشاد می کند. (این دارو فقط بر عروق خونی آلت تناسلی شما تأثیر نمی گذارد.).

اگر بعد از مصرف ویاگرا سردرد دارید، باید نسبتاً سریع از بین برود. اما اگر آزاردهنده است، می توانید مسکن حاوی استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید. اگر سردرد شدید یا سردردی دارید که از بین نمی رود، به پزشک مراجعه کنید. آنها به تعیین بهترین درمان برای سردرد شما کمک خواهند کرد.

عوارض جانبی در مردان مسن

مردان 65 سال و بالاتر نسبت به مردان جوانتر پس از مصرف یک دوز، سطوح بالاتری از ویاگرا در خون خود دریافت می کنند. سطح بالاتری از دارو در بدن شما می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. به همین دلیل، معمولاً برای مردان مسن دوزی از ویاگرا تجویز می شود که کمتر از دوز داده شده به مردان جوان است.

چگونه عوارض ویاگرا را از بین ببریم

بسیاری از عوارض جانبی خفیف ویاگرا یا در عرض چند ساعت پس از مصرف دوز شما از بین می روند یا به راحتی قابل تسکین هستند.

به عنوان مثال، سردرد، گرگرفتگی و سرگیجه اغلب با دراز کشیدن و استراحت کاهش می یابد. اجتناب از الکل نیز به کاهش این عوارض کمک می کند. سردرد و حساسیت به نور را نیز می توان با خاموش کردن نورهای روشن اطراف خود بهبود بخشید. اگر با ویاگرا سردردهای آزاردهنده دارید، از پزشک بخواهید مسکنی را که استفاده از آن برای شما بی خطر است، توصیه کند.

اگر بعد از مصرف ویاگرا دچار سوء هاضمه می شوید ، سعی کنید دوز ویاگرا را همراه با یک میان وعده یا یک وعده غذایی سبک مصرف کنید. فقط توجه داشته باشید که اگر این کار را انجام دهید، ویاگرا ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا برای شما شروع به کار کند. (این امر به ویژه در صورتی صادق است که یک وعده غذایی پرچرب همراه با دوز مصرفی خود بخورید.) اگر سوء هاضمه شما آزاردهنده است، از پزشک بخواهید که دارویی را برای کمک به کاهش ناراحتی شما توصیه کند.

چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید

فراموش نکنید که برخی از عوارض جانبی نادر ویاگرا نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. برای مثال، اگر موارد زیر را دارید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • نعوظی که از بین نمی رود و بیش از 4 ساعت طول می کشد
  • درد قفسه سینه ، سرگیجه یا حالت تهوع در حین رابطه جنسی، و این علائم با قطع رابطه جنسی و شروع به استراحت از بین نمی روند.
  • از دست دادن ناگهانی بینایی در یک یا هر دو چشم
  • کاهش یا از دست دادن ناگهانی شنوایی

از مصرف خودسرانه ویاگرا بپرهیزید !

دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«اختلالات جنسی مردان شامل سه دسته اختلال در میل جنسی، اختلال در انزال که شایع ترین نوع آن انزال زودرس است و اختلال در نعوظ می‌شود.»

وی افزود:« قرص های ویاگرا انقلابی در درمان اختلالات نعوظ مردان ایجاد کرد و باید گفت که این دارو مختص درمان اختلالات نعوظ مردان است و ضمن اینکه داروی بسیار مفیدی برای درمان این نوع اختلالات جنسی مردان است، داروی بسیار خطرناکی نیز بوده و مصرف آن نیاز به تجویز پزشک دارد و افراد نباید اقدام به مصرف خودسرانه این دارو بکنند.»

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش تصریح کرد:« متاسفانه این دارو در اکثر داروخانه ها در اختیار افراد قرار داده می شود در حالی که مصرف آن نیاز به تجویز پزشک دارد و مصرف خودسرانه آن عوارض بسیاری را برای فرد به دنبال دارد و مردانی که به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند و یا فشارخون کنترل نشده دارند نباید از این دارو استفاده کنند. با توجه به اینکه اختلال در نعوظ بیشتر مشکل مردانی با سن بالا است و اغلب این افراد هم دچار بیماری‌های نام برده هستند و یا خود متوجه ابتلا به بیماری قلبی و عروقی نیستند با مصرف اولین دوز این دارو دچار مشکلات جدی می‌شوند.»

رییس انجمن علمی ‌سلامت خانواده ایران ادامه داد:«این دارو اسامی مختلفی دارد که یکی از نام های آن ویاگرا است و در واقع ویاگرا نام تجارتی داروی سیلدنافیل است که در دوزهای 50 تا 100 میلی گرم تجویز می شود و بیش از یک بار در روز نباید این قرص را مصرف کرد.نوعی قرص به نام قرص هندی در بازار موجود است که وقتی افراد مصرف کننده ویاگرا از این دارو نتیجه ای نمی‌گیرند به مصرف این دارو روی می‌آورند در حالی که تمام قرص ها یک نوع است و تنها کارخانه تولید کننده آن متفاوت است.»

وی یادآور شد:« این قرص بایستی بسته های 4 تایی داشته باشد و به دلیل اینکه مصرف خاص دارد بایستی در یک ساعت قبل از نزدیکی از دوز 50 تا 100 میلی گرم آن استفاده شود و زمانی که افراد آن را به صورت خودسرانه تهیه می‌کنند به علت ناآگاهی زمانی که از مصرف قرص نتیجه‌ای نمی‌گیرند دوز مصرفی دارو را بالا برده که در نهایت دچار مسمومیت و یا سکته های قلبی می شوند.»

دکتر صفری نژاد گفت:«در جامعه ما افرادی که مشکل جنسی از نوع اختلال نعوظ ندارند تصور می کنند که با مصرف داروی ویاگرا بهبود جنسی پیدا می‌کنند که این موضوع صحت ندارد و مصرف خودسرانه این دارو در افراد جوان منجر به پریاپیسم یا نعوظ طول کشیده می‌شوند که نعوظ تا 4 ساعت بعد از نزدیکی در این افراد باقی می‌ماند و بایستی حتما به پزشک مراجعه کنند تا تحت جراحی قرار گیرند و عدم مراجعه به پزشک در نهایت منجر به از دست دادن آلت تناسلی در این افراد می‌شود.»

رییس انجمن علمی ‌سلامت خانواده ایران یادآور شد:«بنابراین مشکل اصلی جامعه ما 2 موضوع است اول اینکه گاها این دارو توسط همکاران پزشک ما بدون تشخیص درست تجویز می شود و دوم اینکه این دارو به راحتی در داروخانه ها در اختیار افراد قرار داده می شود.»

وی تاکید کرد:«گاهی برخی از افراد سودجو داروهایی را برای درمان اختلالات نعوظ تبلیغ می کنند و ادعا می کنند این داروها گیاهی بوده و هیچ عوارضی ندارد در صورتی که ادعای آنها کاملا کذب است و زمانی که این داروها مورد آزمایش قرار می‌گیرند مشخص می شود که حاوی مقادیر زیادی سیلدنافیل است.بنابراین افراد نبایستی هر دارویی را که به عنوان مکمل گیاهی معرفی و تبلیغ می‌شود را تهیه و مصرف کنند و تصور کنند که هیچ عوارضی ندارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جواد ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    پدر من سلام. من که الان پسر شما به حساب میام نعوذم 20 دقیقه طول نمیکشه اون وقت شما انتظار داری با سن نزدیک به 60سال چقدر طول بکشه.