ویاگرا (سیلدنافیل) زندگی بسیاری از افراد مبتلا به اختلال نعوظ (ED) را تغییر داده است و این امکان را برای داشتن یک زندگی جنسی قوی و رضایت بخش فراهم می کند. 

آیا ویاگرا برای مردان مبتلا به بیماری قلبی بی خطر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، ویاگرا (سیلدنافیل) زندگی بسیاری از افراد مبتلا به اختلال نعوظ (ED) را تغییر داده است و این امکان را برای داشتن یک زندگی جنسی قوی و رضایت بخش فراهم می کند. با این حال، این دارو و سایر داروهایی که به دسته ای از داروها به نام مهارکننده های فسفودی استراز نوع 5 (مهارکننده های PDE5) تعلق دارند، ممکن است برای افراد مبتلا به انواع خاصی از بیماری قلبی بی خطر نباشند.

دو دلیل برای این خطر وجود دارد:

  • نحوه تأثیر این داروها بر فشار خون
  • پتانسیل آنها برای تداخل با نیترات ها(دسته ای از داروهایی که گاهی برای درمان آنژین (درد قفسه سینه) تجویز می شوند)


سایر مهارکننده های PDE5 برای ED

علاوه بر ویاگرا، چهار مهارکننده PDE5 مورد تایید FDA برای درمان ED وجود دارد:

  • سیالیس (تادالافیل)
  • لویترا (واردنافیل)
  • استاکسین (واردنافیل)
  • استندرا (آوانافیل)

بیماری قلبی و اختلال نعوظ

اختلال نعوظ و بیماری قلبی ارتباط ناگسستنی دارند. افرادی که مبتلا به ED هستند در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی نیز هستند و بالعکس.

این به این دلیل است که هر دو می توانند با بیماری عروقی مرتبط باشند.

در واقع، شرایط عروقی 70 درصد از اختلالات نعوظ را تشکیل می دهند. این شرایط شامل تصلب شرایین (سخت شدن شریان ها)، فشار خون بالا و کلسترول بالا می باشد.

آترواسکلروز، پیش‌بینی‌کننده بیماری عروق کرونر (CAD) و حوادث قلبی، 50 تا 60 درصد موارد اختلال نعوظ را در افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهد.

بیماری های قلبی و ویاگرا

ویاگرا و سایر مهارکننده‌های PDE5 که برای درمان ED تجویز می‌شوند، گشادکننده عروق هستند، به این معنی که با گشاد کردن رگ‌های خونی عمل می‌کنند تا جریان آزاد خون به آلت تناسلی را که برای نعوظ قوی ضروری است، فراهم کنند.

با انجام این کار، ویاگرا فشار خون سیستولیک را به طور متوسط 8 میلی متر جیوه کاهش می دهد. برای اکثر  افراد مبتلا به بیماری قلبی، از جمله کسانی که دارو برای درمان فشار خون بالا مصرف می کنند، این مشکلی ایجاد نمی کند.

با این حال، طبق گزارش سازمان غذا و دارو (FDA)، گزارش هایی از انفارکتوس میوکارد (حمله قلبیسکته مغزی، ضربان قلب نامنظم (آریتمی) و حتی مرگ در افرادی که ویاگرا مصرف می کنند، گزارش شده است.

بیشتر، اما نه همه؛ این مردان قبل از مصرف این دارو مشکلات قلبی داشتند. FDA خاطرنشان می کند که نمی توان تعیین کرد که آیا این رویدادها مستقیماً با ویاگرا مرتبط می شوند یا خیر.

همچنین برخی از بیماری‌های قلبی وجود دارد که در آنها کاهش متوسط فشار خون سیستولیک ناشی از ویاگرا ممکن است خطرناک باشد:

  • نارسایی شدید قلبی همراه با فشار خون پایین مرزی (افت فشار خون) که به عنوان افت فشار خون در حالت استراحت (فشار خون کمتر از 90/50) یا فشار خون در حالت استراحت (فشار خون بیشتر از 170/100) تعریف می شود.
  • تنگی قابل توجه آئورت همراه با فشار خون پایین که ممکن است در پاسخ به دارو بدتر شود.
  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (یک اختلال ژنتیکی که در آن دیواره های قلب ضخیم می شود). در صورت کاهش فشار خون سیستولیک افراد مبتلا به این بیماری ممکن است علائمی بروز کنند.
  • ایسکمی (دوره های زمانی که در طی آن عضله قلب جریان خون کافی ندارد که اغلب با درد قفسه سینه ظاهر می شود)

علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری انسداد وریدی ریه (PVOD) (نوعی نادر از فشار خون ریوی) نباید ویاگرا مصرف کنند.

تداخلات دارویی

زمانی، داروهایی به نام نیترات، مانند نیتروگلیسیرین، پایه اصلی درمان CAD بودند. با این حال، به لطف روش هایی مانند آنژیوپلاستی و استنت گذاری، دیگر اینطور نیست.

طبق گفته کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا، برای افرادی که نیترات مصرف می کنند، ویاگرا ناامن شناخته شده است؛ این به این دلیل است که مانند ویاگرا، نیترات ها با گشاد کردن رگ های خونی عمل می کنند.

مصرف هر دو دارو خطر قابل توجهی برای افت فشار خون شدید ایجاد می کند که با محروم کردن مغز و سایر اندام ها از اکسیژن می تواند منجر به شوک خطرناک شود.

نیترات های خطرناک

این نیترات ها را نباید با ویاگرا مصرف کرد:

  • نیتروگلیسیرین
  • آمیل نیترات
  • آلکیل نیتریت
  • ایزوسورباید مونونیترات
  • ایزوسورباید دی نیترات
  • نیتروپروساید سدیم

سایر داروهای بیماری قلبی نیز وجود دارند که می توانند با داروهای ویاگرا و ED تداخل داشته باشند، از جمله داروهای خاصی برای فشار خون و Tracleer (bosentan)، که برای درمان فشار خون شریان ریوی (PAH) استفاده می شود.

گزینه های درمان غیر دارویی برای اختلال نعوظ

اگر با اختلال نعوظ سر و کار دارید اما بیماری قلبی دارید یا دارویی مصرف می‌کنید که می‌تواند با ویاگرا و سایر داروهای ED تداخل داشته باشد، گزینه‌های دیگری نیز برای شرایط شما وجود دارد، یعنی اصلاح شیوه زندگی که نشان داده شده است به بهبود توانایی دستیابی و حفظ آن کمک می‌کند.

  • ورزش کنید: هم ورزش هوازی متوسط تا شدید و هم تمرین با وزنه ممکن است برای شما مفید باشد.
  • کاهش وزن: کاهش وزن، می تواند استرس اضافه وزن بر سیستم قلبی عروقی را کاهش دهد.
  • رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی سالم برای قلب تمرکز بر محصولات تازه، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم دارد و مصرف گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و شکر و نمک افزوده را محدود می کند.
  • سیگار کشیدن: عاداتی را که می توانند در جریان خون اختلال ایجاد کنند، ترک کنید، به ویژه سیگار کشیدن، که یکی از دلایل شناخته شده اختلال نعوظ است.
  • سکس درمانی: این کار می تواند مشکلات روانی را برطرف کند که یک مانع رایج برای دستیابی به نعوظ است. کار با یک درمانگر حرفه ای می تواند به کاهش اضطراب یا مسائل عاطفی که به ED منجر می شود کمک کند.

اگر تازه ورزش کردن را شروع کرده اید یا مدتی از فعالیت بدنی شما می گذرد، قبل از شروع یک رژیم تناسب اندام با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که شما به اندازه کافی سالم هستید و می توانید ورزش کنید و همچنین تعیین می کنند که چه مقدار و چه نوع تمرینی برای شما بی خطر است.

در آخر

عوارض قلبی عروقی شدید ناشی از ویاگرا و سایر داروها برای درمان اختلال نعوظ نادر است. اما اگر با ED سر و کار دارید، شما و پزشک باید قبل از مصرف مهارکننده PDE5 خطر چنین مشکلاتی را به دقت در نظر بگیرید.

اما حتی اگر مشخص شود که ویاگرا برای شما بی خطر است، اقدامات غیر دارویی را برای مقابله با ED نیز در نظر بگیرید؛ ممکن است متوجه شوید که می توانید مشکل را بدون دارو حل کنید و مطمئناً سلامت و رفاه کلی خود را بهبود خواهید بخشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha