رئیس کل اورژانس کشور درباره شمار استخدام‌های اورژانس برای امسال و سال آینده گفت: از ۹۰۰۰ استخدامی که قرار است امسال در حوزه وزارت بهداشت انجام شود، ۱۰۰۰ نیرو برای اورژانس گرفته می‌شود و از ۱۰ هزار استخدام سال آینده نیز ۲۰۰۰ نیرو برای اورژانس گذاشته شده است.

جذب ۳۰۰۰ نیروی انسانی در اورژانس تا سال آینده

سلامت نیوز: رئیس کل اورژانس کشور درباره شمار استخدام‌های اورژانس برای امسال و سال آینده گفت: از ۹۰۰۰ استخدامی که قرار است امسال در حوزه وزارت بهداشت انجام شود، ۱۰۰۰ نیرو برای اورژانس گرفته می‌شود و از ۱۰ هزار استخدام سال آینده نیز ۲۰۰۰ نیرو برای اورژانس گذاشته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر «پیرحسین کولیوند» در نشست خبری  به‌مناسبت هفته دولت با اشاره به برخی چالش‌های اورژانس گفت: یکی از چالش‌هایمان کمبود نیروی انسانی است و اگر بتوانیم در استخدام‌های جدید تعدادی نیروی فوریت‌های پزشکی جذب کنیم، بسیار خوب است. همین الان ۱۵ هزار نیرو کم داریم و حتی درباره این عدد با سازمان امور استخدامی نیز به توافق رسیده‌ایم.

اقدام برای تأمین بالگردهای دید در شب

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: چالش دیگرمان بحث بالگرد اختصاصی اورژانس و دید در شب است که در این زمینه نیز اقداماتی انجام شده است. البته در این زمینه مشکلات‌مان مربوط به تحریم است، اما در کشور اقداماتی را برای بومی‌سازی آغاز کرده‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

اورژانس نیازمند کمک‌های بودجه‌ای

کولیوند با بیان این‌که تقاضا داریم از نظر بودجه‌ای نیز به اورژانس کمک شود، چون اورژانس از این نظر واقعاً مظلوم است، گفت: در عین حال تلاش‌مان این است که یک دانشکده فوریت‌های پزشکی مستقل داشته باشیم. در عین حال ما نیروی خانم تربیت شده اورژانس برای فوریت‌های پزشکی نداریم که در این زمینه وزیر بهداشت دستور دادند که نیروی زن فوریت‌های پزشکی تربیت کنیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت ارتقای خدمات اورژانسی، از راه‌اندازی سامانه AMS خبر داد و گفت: با ایجاد این سامانه تمام آمبولانس‌های دولتی را کنترل می‌کنیم و می‌دانیم که آمبولانس کجاست و چه ماموریتی را انجام می‌دهد.

کولیوند، با اشاره به تصویب اساسنامه اورژانس کشور در مجلس، دولت و شورای نگهبان به عنوان یکی از دستاوردهای دولت، گفت: ایران در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان چهارمین کشور دنیا اورژانس پیش بیمارستانی را با هفت پایگاه راه‌اندازی کرد که این تعداد بعد از انقلاب به ۷۰ پایگاه رسید و اورژانس در سال ۱۳۹۶ به سازمان ارتقا یافت.

وی افزود: در این دوره شمار آمبولانس‌های ما از ۲۴۰۰ دستگاه به ۵۵۰۰ دستگاه رسید. همچنین در هفته جاری ۲۸۰ دستگاه آمبولانس دو دیفرانسیل که بسیار مجهز بوده و برای ماموریت در مناطق صعب‌العبور طراحی شده‌اند، در بین همه دانشگاه‌ها توزیع می‌شود. در زمینه آمبولانس هوایی نیز از هفت فروند به ۴۲ فروند بالگرد رسیده‌ایم و تا امروز ۲۷ هزار مصدوم منتقل کرده‌ایم که ۶۷ درصدشان مستقیما به اتاق عمل رفته‌اند.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: باید توجه کرد که ۵۵ درصد ماموریت‌های هوایی ما مربوط به حوادث ترافیکی است و تاکنون ۵۵ درصد مرگ مادران باردار از این طریق کاهش یافته است. بر همین اساس در این زمینه و با ایجاد نظام جامع اطلاعات مصدومان، معلولان و فوتی‌های ناشی از حوادث و با ثبت دقیق مصدومان و فوتی‌ها، سازمان بهداشت جهانی کشور ما را از ردیف هشتم به ردیف اول یعنی کشورهای الف آورده است. در عین حال قصد داریم بالگردهای دید در شب را با بالگردهای فعلی جایگزین کنیم.

کولیوند با بیان این‌که ۳۳۰ دستگاه موتور آمبولانس داریم که بخش اعظم آن در تهران است، افزود: بر همین اساس روزانه در تهران ۱۲۰۰ ماموریت از طریق موتورآمبولانس انجام می‌شود.

وی درباره زمان رسیدن اورژانس بر بالین مصدومان نیز گفت: در حال حاضر زمان رسیدن‌ اورژانس بر بالین بیماران و مصدومان در شهرهای کوچک از ۱۳ دقیقه به هفت تا ۹ دقیقه، در شهرهای بزرگی چون تهران از ۳۸ دقیقه  به ۱۳ دقیقه، در جاده‌ها از ۲۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه و در جاده‌های روستایی از ۴۰ دقیقه به ۲۰ تا ۲۵ دقیقه رسیده‌ایم.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان این‌که میزان مأموریت‌های اورژانس سالانه بین سه میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۴ میلیون است، افزود: چندین سامانه هم در اورژانس ایجاد کردیم که بتوانیم در حوادث و بلایا به سرعت وارد عمل شویم و در عین حال کمترین هدر رفت منابع را هم داشته باشیم. به‌عنوان مثال سامانه AMS را ایجاد کردیم که تمام آمبولانس‌های دولتی را کنترل می‌کنیم و می‌دانیم که آمبولانس کجاست و چه ماموریتی را انجام می‌دهد.

مدیریت درمان سکته‌های قلبی و مغزی

کولیوند در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اقدام اورژانس کشور برای مدیریت درمان سکته‌های حاد مغزی و قلبی در قالب کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴ گفت: برای سکته‌های قلبی باید بیمار را در ۹۰ دقیقه به مراکز درمانی برسانیم و تاکنون در قالب برنامه مدیریت درمان سکته‌های قلبی ۷۰ هزار نفر منتقل شده‌اند که ۴۷ هزار موردشان از سوی اورژانس و زیر ۶۰ دقیقه به مراکز درمانی رفته‌اند. در حوزه سکته‌های مغزی نیز تاکنون در قالب این برنامه ۱۲ هزار نفر نجات یافته‌اند.

هماهنگی با عراق برای مدیریت بهداشت و درمان اربعین

وی با اشاره به اقدامات اورژانس کشور برای محرم گفت: به طور کلی در اورژانس کشور ۱۷ هزار نیرو و  ۵۵۰۰ آمبولانس داریم که همه آن‌ها در ایام محرم فعال‌اند. در عین حال اقدامی را با عنوان طرح داوطلبان در اورژانس آغاز کرده‌ایم که داوطلبان فوریت‌های پزشکی را جذب می‌کنیم و می‌توانیم در این مناسبت‌ها نیز از این داوطلبان استفاده کرد. در عین حال برای اربعین حسینی هم آماده می‌شویم و تمام توان و تلاش‌مان را می‌گذاریم تا کارها به صورت مناسبی انجام شود. مدیریت بهداشت و درمان در ایام اربعین بر عهده اورژانس کشور است و تلاش‌مان این است که بهترین خدمات را در این ایام ارائه دهیم و از بروز بیماری‌های واگیر با توجه به گرمی هوا پیشگیری کنیم. از قبل هم با وزارت بهداشت عراق هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا این خدمات را به نحو احسن انجام دهیم. در روز ۲۸ صفر نیز پوشش خدماتی خوبی را برای تمام کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند، خواهیم داشت.

یک اورژانس‌یار در هر خانواده

رئیس اورژانس کشور با اشاره به اقدامات آموزشی اورژانس کشور گفت: در سال گذشته در تمام مدارس آموزش‌های اورژانس ارائه شد و بر همین اساس ۵۶ درصد از کل مصدومان‌مان کاهش یافت که اقدامی چشمگیر بود. ما ارائه این آموزش‌ها را ادامه می‌دهیم تا جایی که در هر خانواده یک اورژانس‌یار داشته باشیم تا هم سطح آگاهی خانواده‌ها را بالا بریم و هم خودامدادی و دیگرامدادی در خانواده‌ها ایجاد کنیم.

۲۵ درصد تماس‌ها به اورژانس تهران، مزاحم تلفنی است

کولیوند با بیان این‌که روزانه در تهران بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تلفن به اورژانس انجام می‌شود، ادامه داد: ۲۵ درصد از این تماس‌ها مزاحمت است و تعدادی از تماس‌ها نیز با مشاوره حل می‌شود و نیازی به اعزام نیرو نیست، اما به طور متوسط در تهران روزانه ۵۵۰۰ مأموریت انجام می‌شود.

افزایش حوادث ترافیکی در خودروهای عمومی

وی در ادامه صحبت‌هایش با هشدار نسبت به افزایش حوادث ترافیکی در خودروهای عمومی گفت: باید سطح آگاهی و سلامت جسمی و روانی راکبان خودروهای عمومی را بالا بریم. راننده‌ها باید بدانند که جان چندین نفر در دست‌شان است. بنابراین حتما باید از نظر سلامت جسمی و روحی کنترل شوند. متاسفانه حوادث ترافیکی در خودروهای عمومی در حال افزایش است؛ به طوری که کل حوادث مربوط به حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، مینی‌بوس و ون در سال ۹۷، ۱۱۹ مورد بوده است، اما امسال این تعداد به ۲۰۵ مورد رسیده است. همچنین در سال گذشته میزان فوتی‌های ناشی از این حوادث ۶۶ مورد بود و ۱۱۸۲ مصدوم نیز بر جای گذاشتند، اما امسال تعداد فوتی‌ها به ۹۹ مورد و تعداد مصدومان ناشی از این حوادث به ۲۴۰۲ مورد افزایش یافته است. این دردناک است. بنابراین باید سطح دانش و سلامت راکبان خودروهای عمومی را بالا بریم. متأسفانه بیشترین فوتی‌های ناشی از این حوادث در سنین مولد یعنی از ۱۴ تا ۴۰ سال هستند.

ورود پایگاه‌های اورژانس به پایگاه‌های بهداشت روستایی

کولیوند از برنامه‌ریزی برای ایجاد پایگاه اورژانس در پایگاه‌های بهداشتی روستایی خبر داد و گفت: با معاونت بهداشت و درمان هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا بتوانیم در پایگاه‌های بهداشتی روستایی که ظرفیت‌های لازم را دارند، پایگاه اورژانس را هم راه بیاندازیم.

۴۰۰ تیم‌ واکنش سریع در اورژانس کشور

رئیس اورژانس کشور با اشاره به اقدامات اورژانس در طرح سلامت نوروزی نیز گفت: در نوروز کار اورژانس چندین برابر می‌شود؛ چرا که باید تمام جاده‌ها و مسائل بهداشتی را کنترل کند. در عین حال در سال گذشته در نوروز با سیل بزرگی از شمال تا جنوب کشور مواجه شدیم اما حتی یک مورد گلایه‌ای از خدمات اورژانس و بهداشت و درمان وجود نداشت؛ چرا که ما آمادگی‌های لازم را ایجاد کرده‌ بودیم و به همین دلیل موفق شدیم. در عین حال اورژانس کشور تیم‌های واکنش سریعی را شکل داده که در زلزله کرمانشاه به صورت ابتدایی وارد عمل شدند، اما در سیل اخیر این تیم‌ها بسیار کار کردند. باید توجه کرد که تیم‌های واکنش سریع تمام تجهیزات مورد نیاز را برای یک هفته دارند. تاکنون ۴۰۰ تیم واکنش سریع اورژانس شکل گرفته است. در عین حال زمانی که زلزله تهران رخ داد اوضاع آشفته شد وهیچ کس نمی‌دانست کجا معین تهران است و باید چه اقداماتی انجام شود، اما در حال حاضر ما مشخص کرده‌ایم که در صورت بروز چنین حوادثی در تهران، استان‌های معین تهران باید چه اقداماتی انجام دهند و با چه امکاناتی وارد عمل شوند.

نقش اورژانس در مدیریت پیوند اعضا

وی درباره بحث مدیریت پیوند اعضا و نقش اورژانس در این حوزه گفت: در بحث مدیریت پیوند عضو، اورژانس شاهکار کرده‌ است. ما می‌توانیم از هر نقطه کشور، عضو را منتقل کنیم. امسال ۱۰ مورد عملیات انتقال عضو انجام دادیم و حتی هفته گذشته هم‌زمان دو قلب را منتقل کردیم.

هشدار درباره آمار غرق‌شدگی

کولیوند در بخش دیگری از صحبت‌هایش نسبت به افزایش آمار غرق‌شدگی در کشور هشدار داد و گفت: متأسفانه در پنج ماهه اول سال ۹۸، ۱۰۰۶ مورد غرق‌شدگی داشتیم که منجر به فوت ۶۴۴ نفر شدند که در حوادث غرق‌شدگی ۸۲۵ مورد مرد و ۱۸۱ مورد زن بودند. همچنین ۸۵ درصد فوتی‌ها را مردان و ۱۵ درصد فوتی‌ها را زنان به خود اختصاص داده‌اند. در عین حال بیشترین سن غرق‌شدگی از ۱۱ تا ۴۰ سال است و این واقعا دردناک است؛ چرا که این حادثه کاملا قابل پیشگیری است.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: بیشترین استان‌هایی که حوادث غرق‌شدگی را داشتند شامل مازندران، گیلان و آذربایجان غربی بودند. همچنین استان‌های ارومیه، کرج و رشت بیشترین میزان فوتی ناشی از غرق‌شدگی را به خود اختصاص داده‌اند. در عین حال بیشترین حوادث ناشی از غرق‌شدگی در ۱۳ اردیبهشت‌ماه امسال اتفاق افتاده و بیشترین غرق شدگی نیز در تیرماه امسال با ۳۲۴ نفر رخ داده است.

ترخیص آمبولانس‌های اورژانس از گمرک

کولیوند در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت آمبولانس‌هایی که در گمرک مانده بودند، گفت: تقریبا با توزیع ۲۸۰ آمبولانسی که در این هفته انجام می‌شود، دیگر خودرویی در گمرک نداریم.

پیگیری تخلفات آمبولانس‌های خصوصی

وی در پاسخ به پرسشی درباره نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی گفت: باید توجه کرد که آمبولانس‌های خصوصی موظف‌اند بیماران غیراورژانسی را منتقل کنند و باید اقدامات‌شان را در چارچوب مقررات انجام دهند. باید یادمان باشد که خدمت‌رسانی به بیماران اقدامی بسیار ارزشمند است که نباید آن را با چیز دیگری معامله کنیم و اگر کسی خدشه‌ای به این خدمت وارد کند، متخلف است.

رئیس اورژانس کشور با بیان این‌که مردم می‌توانند انتقادات، پیشنهادات و شکایات‌شان را در حوزه آمبولانس‌ها در سامانه ۱۹۰ ثبت کنند، گفت: در هر قشری متخلف وجود دارد. برخی آمبولانس‌ها هم که تعدادشان کم است، ممکن است تخلف‌هایی انجام دهند. در عین حال دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان ناظران آمبولانس‌های خصوصی فعالیت می‌کنند، اما به دلیل نبود نیروی کافی، به کل شهر اشراف ندارند. در این زمینه تخلفاتی مطرح شد و ما آن‌ها را پیگیری کردیم. حتی در هفته گذشته تخلف یکی از مراکز آمبولانس خصوصی را پیگیری کردیم و اگر تخلف‌اش محرز شود فعالیت‌هایشان را متوقف کرده و به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم. در عین حال حتما باید این فرهنگ ایجاد شود که مردم تخلفات را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند. نباید به عده‌ای سودجو اجازه دهیم که خدشه‌ای به این خدمت مقدس وارد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha