پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶

در دین اسلام همواره به مدارا کردن مردم با یکدیگر و کنترل خشم تاکید شده و از نشانه های خرد بعد از ایمان مدارا کردن است، در حالی که امروز تاب آوری مردم نسبت به کنترل خشم‌شان کم شده و این موضوع به ترویج و افزایش نزاع در جامعه منجر می‌شود.

چرا مردم زود عصبانی می‌شوند؟

سلامت نیوز:در دین اسلام همواره به مدارا کردن مردم با یکدیگر و کنترل خشم تاکید شده و از نشانه های خرد بعد از ایمان مدارا کردن است، در حالی که امروز تاب آوری مردم نسبت به کنترل خشم‌شان کم شده و این موضوع به ترویج و افزایش نزاع در جامعه منجر می‌شود.


این موضوع به مانند سایر احساسات انسانی نشانه‌ای از سلامت و تندرستی و عواطف انسانی به حساب می‌آید، اما هنگامی که از کنترل خارج شود، می تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگوار در محیط کار، روابط شخصی و در تمامی عرصه های زندگی به وجود آورد.


یک نفر زود عصبانی می شود و رفتار خشمگین نشان می دهد و یک نفر دیگر زمانی که عصبانی می شود، کظم غیظ و خود را کنترل می کند تا به خود و دیگران آسیب نزند، به همین سبب نخستین مرحله این است که ببینیم چه چیزی هایی ما را به سمت داشتن رفتار خشمگین سوق می دهد، باید آن را در وجود خودمان شناسایی کنیم. سوال اینجاست که چرا آستانه تحمل مردم پایین آمده و می‌توان به این موضوع اذعان کرد که نبود مهارت‌ها و تجارب، توانمندی‌ها و الگوها در جامعه و مردم کمتر شده است.


رفتار هریک از ما با یکدیگر فرق دارد، موضوعی که باید یاد بگیریم این است که چگونه خشم خود را کنترل کنیم. خیلی مواقع در موقعیت‌هایی که باب میل ما نیست قرار می گیریم، یکی رفتار خشمگین نشان می دهد، دیگری به آن موقعیت اعتراض می‌کند یا به آن عاملی که باعث شده فرد عصبانی شود اعتراض می کند اما هیچگاه رفتار خشونت آمیز از خود بروز نمی‌دهد. درنهایت مهارت کنترل خشم، مهارت تاب آوری اجتماعی، مهارت روابط بین فردی، مهارت تصمیم گیری و... است که باعث پیشگیری از رفتار خشونت آمیز در روابط بین فردی و اجتماعی می شود. کاری با آمارهایی که مراجع مختلف می دهند ندارم چرا که ما عادت کرده ایم هر موقع مرجعی آمارهایی می دهد که اگر به مذاق ما خوش بیاید به آن استناد می‌کنیم و اگر خوشمان نیاید می‌گوییم سیاسی است. اما مصادیقی که در کشور ما وجود دارد نشان می دهد که کشورما بانشاط نیست.


* رئیس انجمن مددکاری ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha