سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 282688

سعی كنید عسل تازه تهیه كنید. چه عسل‌های بسته‌بندی‌شده و چه عسل‌هایی كه به طور مستقیم از كندوداران می‌خرید، در صورت تازه بودن ماندگاری كیفی بیشتری خواهند داشت.

شگردهای مهم در نگهداری و انتخاب عسل

سلامت نیوز:سعی كنید عسل تازه تهیه كنید. چه عسل‌های بسته‌بندی‌شده و چه عسل‌هایی كه به طور مستقیم از كندوداران می‌خرید، در صورت تازه بودن ماندگاری كیفی بیشتری خواهند داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،عسل‌های با‌كیفیت و بدون تقلب معمولا دچار فساد میكروبی نخواهند شد. عسل به دلیل غلظت‌های بالای قند، یكی از مواد غذایی است كه به طور طبیعی محیط مناسبی برای رشد اغلب میكروارگانیسم‌ها نخواهد بود.

همچنین عسل‌های با كیفیت دارای تركیبات ضد میكروبی هستند. برخی میكروب‌های قند‌دوست در صورت عدم رعایت شرایط نگهداری و بسته‌بندی ممكن است باعث فساد عسل شوند.

بهترین ظرف برای نگهداری عسل ظروف شیشه‌ای با در‌های محكم و نفودناپذیر به هواست. برای این منظور می‌توانید از ظروف سرامیكی یا حتی پلاستیكی هم استفاده كنید، اما توجه داشته باشید ظروف فلزی به هیچ وجه برای این منظور مناسب نیستند، چرا كه فلزات می‌توانند به مرور زمان سبب اكسیداسیون عسل شوند.

با این حال استفاده از قاشق‌های فلزی برای برداشتن عسل بلامانع است،چرا كه عسل تنها چند ثانیه با سطح فلزی در تماس است. ظرف نگهداری عسل قبلا نباید برای مواد غذایی با بوی شدید استفاده شده باشد به‌خصوص ترشی‌ها یا مرباها.هیچ‌گاه عسل را در نقاط گرم آشپزخانه یا منزل نگهداری نكنید و آن را از منابع حرارت از قبیل گاز یا آون دور نگه دارید. عسل در دماهای 10 تا 21 درجه سانتی‌گراد تازه خواهد ماند.

همچنین محل نگهداری عسل نباید دارای نوسانات دمایی باشد، چرا كه عسل تیره شده و عطر و طعم ویژه خود را از دست می‌دهد.عسل را در معرض نور خورشید مثلا در پشت پنجره نگهداری نكنید.

كابینت‌هایی كه خیلی باز و بسته نمی‌شوند برای نگهداری عسل مناسب خواهند بود.از نفوذ ناپذیری در ظرف نگهداری عسل اطمینان حاصل كنید و سعی كنید میزان ورود هوا به داخل ظرف را به حداقل برسانید.

طعم عسل می‌تواند با حضور هوا تحت تاثیر قرار بگیرد. همچنین زمانی كه عسل در زمان طولانی در معرض هوا قرار بگیرد، می‌تواند رطوبت هوا را جذب كند كه با تغییر رنگ و طعم عسل همراه خواهد بود.

كریستالیزه شدن عسل   

قندهای تشكیل‌دهنده عسل عمدتا از نوع فروكتوز و گلوكز هستند و عسل حدود 70 درصد قند و 20 درصد آب است. گلوكز حلالیت كمی در آب دارد و به مرور زمان از حالت محلول به حالت كریستالی درمی‌آید و این كریستال‌ها به تدریج رشد می‌كنند و تمامی عسلرا فرا می‌گیرند.    برای نگهداری عسل لازم نیست آن را در دمای یخچال قرار دهید.

عسل زمانی كه در یخچال قرار می‌گیرد سریع‌تر كریستالیزه می‌شود یا اصطلاحا شكرك می‌زند؛ البته در دمای محیط نیز ممكن است این اتفاق بیفتد، اما در مدت زمان‌های خیلی طولانی كه از چند هفته تا چند سال بسته به نوع عسل متفاوت است.

تصور عمومی بر این است كه عسلی كه شكرك زده تقلبی است یا فاسد شده است، اما این یك فرآیند طبیعی است كه در عسل‌های خام، خالص و عسل‌هایی كه حرارت ندیده‌اند اتفاق می‌افتد.    كریستالیزاسیون در برخی عسل‌ها به صورت همگن و یكنواخت رخ می‌دهد و در برخی سبب ایجاد دو لایه شكرك در ته و شفاف در روی ظرف می‌شود. كریستالیزه شدن سبب مات شدن رنگ عسل می‌شود. 

  اگر ظاهر این عسل كریستالیزه شده را دوست ندارید ظرف عسل را (ترجیحا شیشه‌ای) در یك ظرف آب گرم قرار دهید و به صورت غیر‌مستقیم حرارت داده و سریع آن را هم بزنید. از حرارت دهی مستقیم و شدید آن بپرهیزید، چرا كه سبب تیرگی رنگ، از دست رفتن طعم و تشكیل تركیبات مضر نظیر هیدروكسی متیل فورفورال می‌شود. عسل كریستالیزه را به هیچ وجه در ماكروویوقرار ندهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha