دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، پوکی استخوان را شایع ترین بیماری متابولیک استخوان و تهدید کننده سلامت جامعه به ویژه سالمندان دانست.

۱۷ درصد ایرانی های بالای ۳۰ سال دچار پوکی استخوان هستند

سلامت نیوز:دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، پوکی استخوان را شایع ترین بیماری متابولیک استخوان و تهدید کننده سلامت جامعه به ویژه سالمندان دانست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، احمد رئیس السادات، گفت: در پوکی استخوان تراکم استخوان ها کاهش می یابد و به دلیل تغییر کیفیت ساختاری استخوان، خطر و احتمال شکستگی در آنها افزایش می یابد. این بیماری هم به دلیل اختلالاتی که در عملکرد فرد ایجاد می کند و هم به علت شکستگی های ناشی از آن اثرات مخربی بر کیفیت زندگی مبتلایان دارد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در ایران حدود ۱۷ درصد بزرگسالان بالای ۳۰ سال دچار پوکی استخوان هستند و این آمار در استان های شمالی از جمله گلستان، مازندران، تهران و آذربایجان بیشتر از استان های جنوبی مانند فارس و بوشهر گزارش شده است.


وی ادامه داد: بر اساس پژوهش های داخلی بیش از ۲۰ درصد خانم های بالای ۵۰ سال دچار پوکی استخوان هستند. حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می دهند و با افزایش امید به زندگی این میزان بیشتر خواهد شد.


رئیس السادات خاطرنشان کرد: از هر ۳ خانم بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر ۵ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی مرتبط پوکی استخوان می شود و خسارات مادی، جسمی و روحی قابل توجهی ایجاد می کنند.


وی گفت: اگر چه عامل ژنتیک و وراثت مهمترین عامل تعیین کننده تراکم استخوان به شمار می رود ولی تغذیه، فعالیت فیزیکی و پرهیز از عادات غلط از مهمترین عوامل قابل اصلاح در ابتلا به پوکی استخوان به شمار می رود.


به گفته این متخصص طب فیزیکی، استئوپروز یک بیماری خاموش است، زیرا تا وقتی که شکستگی در استخوان اتفاق نیفتاده باشد درد و شکایت جدی ایجاد نمی کند و نمی توان به وجود آن پی برد.


وی درباره روش های تشخیصی استئوپروز، اظهار داشت: تشخیص استئوپروز مبتنی بر انجام سنجش تراکم استخوان است و در افراد با عوامل خطر و در سنین خاص باید انجام شود.


دبیر انجمن طب فیزیکی در خصوص عوامل موثر در داشتن استخوان های سالم اظهار داشت: پنج گام مهم برای داشتن استخوان سالم و پیشگیری از شکستگی در آینده وجود دارد. گام اول انجام ورزش منظم شامل ورزش های تحمل کننده وزن، تقویت کننده عضلات و تمرینات تعادلی است. گام دوم، تغذیه مناسب شامل مصرف غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین د( مانند لبنیات)، پروتئین (ماهی و تخم مرغ و حبوبات)، میوه و سبزیجات تازه است.


وی، گام سوم را تلاش برای داشتن وزن مناسب و پرهیز از عادات غلط در زندگی نظیر اجتناب از استعمال دخانیات و الکل،  پرهیز از مصرف بی رویه قهوه و نوشیدنی های گازدار  برشمرد و گفت: گام چهارم، پیگیری وجود نشانه های خطر ابتلا به پوکی استخوان، شامل سابقه شکستگی استخوان بر اثر صدمات و یا زمین خوردن ملایم، یائسگی زودرس(زیر ۴۵ سال)، شکستگی لگن در خانواده، بیماری های گوارشی، مصرف برخی داروهای خاص(کورتون، ضد تشنج و داروی های تیروئیدی)، کوتاهی قد بیش از ۴ سانتیمتر و لاغری مفرط است.


دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، پیشگیری از زمین خوردن و تشخیص و درمان به موقع پوکی استخوان و انجام تست سنجش تراکم استخوان با تجویز پزشک را، به عنوان گام پنجم برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha