پنجشنبه ۷ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 284

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که مصرف مقادیر زیاد روغن زیتون در رژیم غذایی ممکن است به پیشگیری از آسیب سلول های بدن که نهایتا به سرطان می‌انجامد کمک کند.

روغن زیتون ممکن است از سرطان پیشگیری کند

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران در بررسی بر روی 182 مرد اروپایی شواهدی یافتند که نشان می‌داد روغن زیتون می‌تواند آسیب ناشی از اکسیداسیون به ماده ژنتیکی سلول، فرآیندی که می‌تواند رشد سرطان را برانگیزد، را کاهش دهد.

آنها می‌گویند این یافته‌ها ممکن است توضیح‌دهنده این امر باشد که چرا میزان شیوع سرطان‌های مختلف در شمال اروپا بالاتر از جنوب اروپاست که روغن زیتون یک ماده اصلی در رژیم غذایی است.

دکتر هنریک ای پولسون از بیمارستان دانشگاهی کپنهاک در دانمارک و یکی از این محققان همچنین گفت که نتایج بررسی آنها از توصیه به جایگزینی چربی‌های اشباع‌شده در غذاهایی مانند گوشت و کره با چربی‌های گیاهی به خصوص روغن زیتون حمایت می‌کند.

افراد مورد آزمایش در این تحقیق که مردانی بین 20 تا 60 سال و از پنج
کشور اروپایی بودند، برای دو هفته روزی یک چهارم فنجان روغن زیتون در هر روز مصرف کردند. در پایان این دوره 13 درصد کاهش در ماده‌ای به نام 8oxodG
که شاخص آسیب ناشی از اکسیداسیون DNA به سلول‌هاست در این افراد مشاهده شد.

چنین آسیبی وقتی مشاهده می‌شود که مواد فرعی حاصل از سوخت و ساز به نام ترکیبات واکنش‌دهنده اکسیژن‌دار بر دفاع‌های ضداکسیداسیون در بدن غلبه می‌کند. روغن زیتون حاوی شماری از ترکیبات به نام فنول‌ها هستند که تصور می‌رود به عنوان عوامل ضداکسیداسیون قوی عمل کنند.

در هر حال به نظر این محققان ظاهرا کاهش آسیب DNA در نتیجه اکسیداسیون به علت فنول‌ها نبوده است. چرا که در این تحقیق با وجود استفاده از سه نوع روغن زیتون متفاوت که مقادیر متفاوتی از فنول داشتند، مقدار آسیب ناشی از اکسیداسیون به طور یکسان کاهش یافت.

در عوض پژوهشگران حدس می‌زنند که چربی‌های تک‌اشباع‌نشده در روغن زیتون عامل این اثر باشند.

این پژوهشگران می‌گویند روغن زیتون ممکن است تا حدی علت شیوع کمتر برخی سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات در کشورهای حوزه دریای مدیترانه نسبت به کشورهای شمال اروپا باشد. البته دکتر پولسون یادآور می‌شود رژیم غذایی مدیترانه‌ای همچنی غنی از میوه و سبزی، غلات کامل و سبوس‌دار ماهی است که آنها هم از لحاظ پیشگیری از سرطان مهم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha