وی با بیان اینکه در این بیماری به علت وجود کیست، تخمدان‌ها نیز هم بزرگ می‌شوند، افزود: به علت عدم تعادل هورمونی به دلایلی از جمله ژنتیک، موارد وراثتی، چاقی، استرس، برنامه غذایی ناسالم و ورزش نکردن این اختلال در بدن افراد ایجاد می‌شود البته که دلایل ناشناخته دیگر هم برای این نوع بیماری عنوان شده است.

تخمدان پلی کیسیتک به بروز سایر بیماری ها دامن می زند

سلامت نیوز:شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفتگو با خبرگزاری میزان با اشاره به کم و کیف تغذیه سالم برای افراد مبتلا به سندورم تخمدان مبتلا به پلی کیستیک، گفت: این سندروم در واقع یکی از شایع‌ترین اختلالات هورمونی در بین بانوان در سنین باروری است که بین ۵ تا ۱۰ درصد زنان به آن مبتلا می‌شوند.


وی با بیان اینکه در این بیماری به علت وجود کیست، تخمدان‌ها نیز هم بزرگ می‌شوند، افزود: به علت عدم تعادل هورمونی به دلایلی از جمله ژنتیک، موارد وراثتی، چاقی، استرس، برنامه غذایی ناسالم و ورزش نکردن این اختلال در بدن افراد ایجاد می‌شود البته که دلایل ناشناخته دیگر هم برای این نوع بیماری عنوان شده است.


اولیایی با اشاره به علایم بروز این بیماری، تصریح کرد: ایجاد نامنظمی و درد شدید قاعدگی، ناباروری، ریزش موها، تغییرات خلق و خو و مواردی از این دست از علایم این بیماری است.

سندروم تخمدان پلی کیسیتک به بروز سایر بیماری ها دامن می زند


وی با بیان اینکه این بیماری می‌تواند به افزایش احتمال به سایر بیماری‌ها از جمله دیابت، چربی خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... منجر شود، تصریح کرد: داشتن رژیم متعادل و استفاده از همه گروه‌های غذایی می‌تواند نقش مهمی در درمان این اختلال داشته باشد.


این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه رعایت اصول تغذیه از جمله تنوع، تعادل و تناسب در رژیم غذایی می‌تواند کمک کننده در درمان این اختلال باشد، گفت: توصیه می‌کنیم افراد مبتلا به این نوع اختلال رژیمی داشته باشند با شاخص نشان دهنده مصرف قند‌ها هر چقدر که جذب یک ماده غذایی از نظر قند بالاتر باشد شاخص گلیسمی هم پایین‌تر است.


وی با بیان اینکه خوراکی‌های حاوی قند‌ها برای افراد مبتلا به سندورم تخمدان پلی کیستیک مضر است، افزود: شیرینی، شکلات و دسر‌ها مضر هستند از این رو افراد باید در مصرف آن‌ها دقت کنند.

اضافه وزن علایم شایع در PCOD


اولیایی با تاکید بر اینکه با توجه به وجود چاقی و اضافه وزن در این افراد بهتر است از رژیم غذایی کم کالری استفاده شود، تصریح کرد: این افراد به کاهش وزن مقاوم هستند بنابراین باید صبر و تلاش بیشتری داشته باشند، زیرا مقاومت انسولین در این بیماری بالا بوده از این رو در طول درمان نباید دچار نامیدی شده و رژیم را رها کنند.


این متخصص تغذیه ادامه داد: با توجه به اینکه مقاومت انسولین در این بیماران بالا است استفاده از منابع غذایی کروم و منیزیم بسیار کمک کننده است.


وی با بیان اینکه مواد غذایی حاوی کروم عبارت است از مخمر آبجو، فلفل سبز، جگر، گوشت ها، غلات سبز، لبنیات، موز، افزود: منیزیم نیز در تخم کدو، آجیل، بادام هندی، خرما، سویا، جوانه گندم ماهی سالمون و گردو یافت می‌شود از این رو مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک باید مصرف این مواد غذایی را در سبد تغذیه خود بگنجانند.

ورزش مستمر علایم تخمدان پلی کیستیک را کاهش می دهد


این پزشک تغذیه با تاکید بر اینکه اگر از نظر مواد مغذی کمبود داریم باید از طریق مکمل‌های غذایی جبران شود، گفت: افراد مبتلا به بیماری مذکور باید به جای مصرف شیر و پنیر از ماست استفاده کنند، زیرا حاوی باکتری‌های مفیدی بوده که می‌تواند در روند درمان آن‌ها کمک کننده باشد.


وی با بیان اینکه خودداری از خوردن غذا‌های چرب و استفاده از منابع اسید چرب امگا سه در این نوع بیماری لازم است، افزود: مصرف ماهی، گردو و روغن زیتون می‌تواند نقش خوبی در کاهش علایم این بیماری داشته باشد.


اولیایی همچنین بر ضرورت استفاده از سبزیجات متنوع و به مقدار کافی تاکید کرد و گفت: مصرف چای سبز به علت بهبود مقاومت به انسولین در این نوع بیماری توصیه می‌شود.


وی با بیان اینکه فعالیت بدنی منظم و ورزش مستمر نقش بسیار مهمی در کاهش علایم سندروم تخمدان پلی کیستیک است، افزود: یکی از دلایل بروز علایم این بیماری کم تحرکی است بنابراین ورزش منظم می‌تواند به روند درمان کمک کند.


اولیایی ادامه داد: مصرف کافئین علایم این سندوم را بدتر می‌کند از این رو افراد مبتلا به PCOD باید از نوشیدنی‌های کافیئن دار و به طور کلی مصرف هله هوله مانند فست فود، چیپس، پفک و همچنین سوسیس و کالباس خودداری کنند.


وی با بیان اینکه نان مصرفی افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک باید از انواع پر سبوس و پر فیبر باشد، گفت: پاستا و نودل‌ها نیز برای این افراد مضر هستند.

 

قند مصرفی در بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیسیتک باید کنترل شود


اولیایی ادامه داد: مقدار قند مصرفی در این بیماران باید کنترل شود، زیرا ترشیح قند بیش از اندازه باعث افزایش ترشح بیشتر انسولین و در نتیجه رشد تستورترون و در نهایت اختلال هورمونی در افراد می‌شود.


وی با بیان اینکه نوشابه و شربت‌های شیرین بسیار مضر هستند، گفت: متاسفانه مصرف عسل هم مضر است، زیرا بسیاری از این‌ها دست ساز و تقلبی بوده است.


این متخصص تغذیه در پایان بر ضرورت مصرف گوشت سفید و ماهی در افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک تاکید کرد و گفت: مصرف گوشت قرمز برای این افراد مضر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha