همه ما دارای ویژگی‌های شخصیتی هستیم که ما را از دیگران متمایز می‌کنند و خط مشی و چارچوب‌های زندگی‌مان بر اساس آنها شکل می‌گیرد. اما وقتی پای زندگی مشترک یا روابط عاطفی به میان می‌آید این ویژگی‌ها نقش تعیین کننده‌تری پیدا می‌کنند.

عروس و دامادی از دو سیاره متفاوت

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: همه ما دارای ویژگی‌های شخصیتی هستیم که ما را از دیگران متمایز می‌کنند و خط مشی و چارچوب‌های زندگی‌مان بر اساس آنها شکل می‌گیرد. اما وقتی پای زندگی مشترک یا روابط عاطفی به میان می‌آید این ویژگی‌ها نقش تعیین کننده‌تری پیدا می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، کلی‌ترین تقسیم‌بندی درباره ویژگی‌های شخصیتی و بروز رفتاری آنها را روانشناس مطرح آلمانی، کارل گوستاو یونگ ارائه داده است. یونگ آدم‌ها را در دو دسته برون‌گرا و درون‌گرا می‌گذارد. افراد درون‌گرا کسانی هستند که انرژی خود را بیشتر از محیط درونی خود (ذهن‌شان) می‌گیرند. رفتارهایشان اکثرا نمود بیرونی ندارد و خیلی کم ممکن است حالات رفتاری و هیجانی آنها را شاهد باشیم. درونگراها اغلب آرام و ساکت هستند و از اینکه در جمع ظاهر شوند معذب‌اند. ویژگی‌ای که گاهی با خجالتی بودن اشتباه گرفته می‌شود اما یادتان باشد همه درونگراها الزاما خجالتی نیستند بلکه در موقعیت‌های پربرخورد و پر تعامل احساس راحتی نمی‌کنند.

برعکس آنها، افراد برون‌گرا انرژی‌شان را از بیرون می‌گیرند و بیشتر هیجانات، افکار، احساسات و نمودهای رفتاری‌شان قابل مشاهده است. ما به خوبی متوجه آنچه درون یک فرد برون‌گرا می‌گذرد می‌شویم. آنها برعکس درون‌گراها که اهل سکوت و تفکرند، خوش صحبت و اجتماعی‌اند و در جمع بدون اینکه معذب باشند ظاهر می‌شوند. به طور کلی در تمام جنبه‌های زندگی، این دو گروه رفتارشان تا حدودی برعکس هم است و این صرفا از یک «تفاوت» حکایت دارد نه بهتر یا بدتر بودن گروهی نسبت به دیگری.

تفاوت رفتارها زمانی بیشتر به چشم می‌آید که دو فرد درون‌گرا و برون‌گرا با هم ازدواج می‌کنند. آن وقت است که خلق و خو و شخصیت متفاوت می‌توانند در زندگی و درک متقابل و تفاهم زن و شوهر، دردسر ایجاد کند.

در رابطه عاطفی یکی از مهم‌ترین نیازهای ما بیان صریح افکار و عواطف و شنیدن جملات محبت‌آمیز از سوی شریک عاطفی‌مان است. اینکه دقیقاً در دل شریک عاطفی ما چه می‌گذرد موضوعی‌ است که برای همه اهمیت دارد. اگر شریک زندگی شما درون‌گرا و شما برون‌گرا باشید، ممکن است گاهی سکوت و کم حرفی او را دلیل بر بی‌علاقگی‌اش بگذارید.

در ادامه، چند ویژگی درون‌گراها را در رابطه عاطفی با هم مرور می‌کنیم؛ ویژگی‌هایی که اگر به آنها دقت کنید، می‌توانند عشق میان شما را تقویت کرده و تحمل تفاوت‌های شخصیتی شما را ساده‌تر کنند.

۱) اهل گوش کردن هستند

افراد درون‌گرا بیشتر از آنکه اهل حرف زدن و اظهار نظر باشند، اهل گوش دادن‌اند. از سوی دیگر آنها ترجیح می‌دهند در جمع‌های کم و ساکت حضور پیدا کنند. به عبارتی، درون‌گراها علاقه‌مند به دریافت اطلاعات هستند تا توزیع آن و دوست دارند که شما صحبت کنید و آنها گوش دهند. به این ترتیب شما با فردی طرف هستید که واقعاً به شما گوش می‌کند و منتظر لحظه‌ای نیست که نوبت حرف‌زدن او فرا برسد. به این گونه است که یک زوج، بیشتر با هم ارتباط برقرار می‌کنند، درباره یکدیگر بیشتر یاد می‌گیرند، مسائلی را که برای طرف مقابل مهم است، درک می‌کنند و از احساسات یکدیگر، مطلع می‌شوند. گاهی هم ممکن است از این همه گوش شنوا بودن و اظهار نظر نکردن، شما را کلافه کنند. اما کافی‌ست شما بدانید، دلیل این حرف نزدن ویژگی شخصیتی آنهاست و انتظاری نداشته باشید که آزارشان بدهد.

۲) اهل عمل هستند تا حرف

هرگز از یک فرد درون‌گرا انتظار نداشته باشید که از علاقه‌اش به شما حرف بزند و برایتان جملات عاشقانه بگوید. آنها اهل کارهای فوق‌العاده بزرگ و ژست‌های عاشقانه نیستند و در مورد عشق خود نسبت به شما در مقابل دیگران هم شواف نمی‌کنند. خودشان هم به این ویژگی خود آگاه‌اند.

درونگراها افرادی هستند که علاقه‌تان را می‌شناسند و به آن توجه می‌کنند. مثلاً ممکن است برای تولدتان شما را سورپرایز نکنند، اما اگر تا دیروقت سرکار هستید و خسته به خانه می‌آیید برایتان غذای موردعلاقه‌تان را آماده می‌کنند. شاید این ویژگی به سبب خوب گوش‌ دادن آنهاست؛ آنها عمیقا به شما گوش می‌دهند و بهتر از هرکس دیگری می‌دانند که شما به چه چیزی احتیاج دارید.

۳) آهسته و پیوسته

افراد درون‌گرا در یک موقعیت جدید فرصت زیادی می‌خواهند تا فکر کنند یا با آن موقعیت سازگار شوند. آنها از هر فرصتی برای تغییر، تصمیم‌گیری یا انجام کاری تازه استفاده نمی‌کنند، بلکه وقت زیادی می‌خواهند تا ببینند چطور می‌توانند همه چیز را به بهترین شکل پیش ببرند. مثلاً افراد برونگرا قادرند در لحظه تصمیم بگیرند، اما افراد درون‌گرا بسیار صبور و مدام در حال تفکر هستند و ممکن است مدت‌ها تصمیم‌شان را از جنبه‌های مختلف بررسی کنند. تصمیم‌های ناگهانی و عجولانه در ذهن افراد درونگرا جایی ندارد.

۴) حالت صفر و صد

درون‌گراها در ارتباطات خود حالت صفر و صدی دارند. برعکس افراد برون‌گرا که با همه دوست می‌شوند و دایره دوستی گسترده‌ای دارند، افراد درون‌گرا دوستی‌های کمی دارند. اما همین دوستی‌ها از کیفیت زیادی برخوردارند. آدم‌ها برای این افراد یا اهمیت زیادی دارند، یا به‌طور کلی اهمیتی ندارند. آنها دوستی‌های عمیقی دارند و دورشان پر از آدم نیست. برخلاف انسان‌های درونگرا، انسان‌های برونگرا، عشق و علاقه خود را میان انسان‌های بی‌شماری تقسیم می‌کنند حتی اگر این روابط سطحی و موقتی باشد. بنابراین در تعامل با یک فرد برونگرا، دوستان و معاشران از ۱۰۰ درصد توجه و علاقه آنها بهره‌مند نیستند.

* کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha