وزیر بهداشت، گفت: دریافتی پرستاران از درآمد پزشکان پرداخت می شود که باید اصلاح گردد.

دریافتی پرستاران نباید از درآمد پزشکان باشد/طرح قاصدک باید سریعا لغو شود

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، گفت: دریافتی پرستاران از درآمد پزشکان پرداخت می شود که باید اصلاح گردد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سعید نمکی، در نشست با اعضای شورای عالی نظام پرستاری، با اشاره به اینکه عدم تعریف هویت برای گروه های دیگر یکی از آسیب های نظام سلامت به شمار می رود اما پرستاران بایستی دارای استقلال شخصیتی و درآمدی باشند، اظهار داشت: جامعه پرستاری باید به سمت پرستاری جامعه نگر پیش رود و آنها باید ماهرترین و زبده ترین افراد نظام سلامت باشند زیرا ارتباط اول با بیمار توسط پرستاران صورت می گیرد. بنابراین باید مهارت مدیریت بیمار را داشته باشند.


وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که پرستاران علاوه بر بیمارستان ها باید در منازل و جامعه هم به ارائه خدمات بپردازند، تصریح کرد: دکترای پرستاری نیز باید مدیریت سلامت را بر عهده بگیرند.


وی در خصوص مشکلات پرداختی در سیستم سلامت، اظهار داشت: دریافتی پرستاران از درآمد پزشکان پرداخت می شود که باید اصلاح گردد و سیستم فی فور سرویس تغییر نماید و به سمت DRG پیش رویم تا سایر گروه ها نیز بتوانند از منافع آن سهیم شوند.


وزیر بهداشت با اشاره به طرح قاصدک یادآور شد:  از مخالفین سر سخت طرح قاصدک هستم و این طرح باید سریعا لغو شود . برای اصلاح این‌مهم باید کارگروهی متشکل از شورای عالی و معاونین وزارت بهداشت تشکیل شود.


نمکی با اشاره به اینکه برای جایگزینی یک طرح به جای قاصدک می بایست سه شاخصه مد نظر قرار گیرد، افزود: عادلانه بودن، ایجاد رضایتمندی و همخوانی شرایط اقتصادی کشور می تواند در اصلاح این مهم کمک کننده باشد.


وزیر بهداشت، با بیان اینکه یکی از مشکلات تخت ها، عدم باز توزیع صحیح نیروی پرستاری است و باید این امور اصلاح شود، گفت: در حال حاضر مجوز استخدام ۹ هزار پرستار را اخذ نموده ایم اما در مرحله نخست نتوانستیم این تعداد پرستار جذب کنیم اما در ماه پایانی سال 98 حدود ۵ هزار پرستار دیگر نیز جذب خواهیم کرد.
وی عنوان کرد: استفاده از نیروهای غیر حرفه ای که جایگاه حرفه پرستاری را با خطر مواجه نماید، غیر منطقی است.
نمکی یادآور شد: افزایش تعرفه ها موجب افزایش هزینه های سازمان های بیمه گر شد که باعث ایجاد معوقات پرستاری شده است و تا روز پرستار امید می رود بخش قابل توجه ای از معوقات پرستاری پرداخت خواهد شد.


وی با بیان اینکه معوقات در دانشگاه ها مختلف یکسان نبوده و برخی از دانشگاه ها در پرداخت بهتر عمل کرده و معوقات کمتری دارند، عنوان کرد: کتاب ارزش های نسبی در حال بازنگری است و سازمان نظام پرستاری هم می تواند در این مورد هم افزایی داشته باشد.


وزیر بهداشت با اشاره به تربیت نیروی پرستاری، افزود: نهادهای پرستاری در خصوص تربیت نیروی پرستاری به یک اجماع دست یابند ما هم پذیرا خواهیم بود.
وی در پایان با اشاره به صلاحیت حرفه ای تصریح کرد: صلاحیت حرفه ای نیز باید برون سپاری شود و توسط سازمان نظام پرستاری اعطا گردد و سازمان نظام پرستاری نظارت دقیق بر این امر داشته باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha