سلامت نیوز :یك كارشناس ارشد تغذیه توصیه كرد: افراد از نوشیدن چای داغ در فصل گرما خودداری كنند چون باعث دفع آب و الكترولیت‌ها می‌شود و تعریق بیشتر بدن را در پی دارد.

خدیجه رحمانی در گفت‌وگو با  ایسنا، افزود: از سوی دیگر برخی از متخصصان تاكید می‌كنند كه افراد دچار تعریق زیاد، چای و مواد كافئین‌دار را در فصل گرما ننوشند.

وی در ادامه اظهار كرد: گرما باعث كم‌ آبی بدن می‌شود و این حالت تبعاتی را برای فرد به همراه دارد كه احساس رخوت و سستی و كم‌ اشتهایی از جمله آنهاست. بنابراین باید راههایی را به كار گیریم تا آب بدن كاهش پیدا نكند.

رحمانی افزود: افراد در فصل گرما بیشتر عرق می‌كنند و بر اثر تعریق علاوه بر آب، الكترولیت‌ها را نیز دفع می‌كنند بنابراین باید مایعاتی بنوشند تا كمبود این مواد در بدن آنان جبران شود. بهترین مایعات برای رفع این كمبودها، آب است به طوری كه باید روزانه به طور متوسط هشت لیوان آب نوشیده شود البته نیاز افراد به آب برحسب وزن متفاوت است.

این كارشناس ارشد تغذیه با بیان اینكه علاوه بر آب، نوشیدن مایعات دیگر نیز ضروری است، گفت: انواع شربت‌های خانگی، نوشیدنی‌های مناسبی برای جبران آب و الكترولیت‌های از دست رفته بدن هستند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا نوشیدن شربتهای خانگی باعث ابتلا به اضافه وزن نمی‌شود، توصیه كرد: افراد برای پیشگیری از ابتلا به چاقی ناشی از نوشیدن مایعات، لازم است نیمی از مایعات مصرفی خود را به آب اختصاص دهند. به طور مثال اگر بدن ما روزانه به طور متوسط به 12 لیوان مایعات نیاز داشته باشد باید نیمی از آن را به آب اختصاص داد و نیمی دیگر را مایعاتی مانند شیر، آب ‌میوه، شربت خانگی و حتی چای كم‌رنگ نوشید. شربت سكنجبین و كاهو نیز جایگزین خوبی برای آب و الكترولیت‌های از دست رفته بدن هستند.

رحمانی در ادامه با بیان این كه سبزیها در تامین آب و الكترولیت‌های مورد نیاز بدن نقش موثری دارند، افزود: البته سبزیها فقط شامل سبزی خوردن، پلو و سبزی خورش نمی‌شود بلكه خیار، هویج، كدو، بادمجان، كنگر، كرفس، گوجه‌فرنگی، پیاز، هویج، كدوتنبل، لوبیاسبز، نخودسبز، بامیه و تمام صیفی‌جات به جز هندوانه، خربزه و طالبی را نیز در برمی‌گیرد.

این كارشناس ارشد تغذیه افزود: مصرف سبزیجات در فصل گرما برای بدن مفیدتر از خوردن غذاهای چرب و سرخ‌ كردنی است البته لازم است سبزیجات را به صورت بخارپز یا آب‌پز استفاده كرد.

وی با بیان اینكه در فصل گرما تاكید بر مصرف غذای كم چرب است، گفت: در این جهت می‌توان پس از بخارپز و آب‌پز كردن سبزی‌ها كمی روغن زیتون به آنها اضافه كرد یا اگر كلسترول خون فرد بالا نباشد می‌توان به این سبزی كمی كره اضافه كرد. علاوه بر آن می‌توان تخم‌مرغ را به عنوان یك منبع پروتئین به این سبزیجات اضافه كرد.

رحمانی اضافه كرد: به سبزیجات می‌توان انواع گوشت‌های پخته را اضافه كرد البته دسترسی مردم مناطق مختلف كشور به سبزیها متفاوت است.

وی با اشاره به وعده‌های غذایی تاكید كرد: لازم است افراد سه وعده اصلی غذا و دو میان وعده را در فصل گرما استفاده كنند و ریزمغذی‌ها را نیز به حد كافی دریافت كنند، بنابراین نباید هیچ یك از وعده‌های غذایی را حذف كرد چون این كار باعث كمبود مواد غذایی مورد نیاز بدن می‌شود.

این كارشناس ارشد تغذیه اضافه كرد: افراد با حذف یك وعده‌ غذایی، وعده‌های غذایی دیگر را بیشتر مصرف می‌كنند و همین كار باعث ابتلا به چاقی می‌شود. به عنوان مثال برخی افراد وعده صبحانه را حذف می‌كنند و شام بیشتری می‌خورند چون مدت كوتاهی پس از صرف شام می‌خوابند كه باعث چاقی در آنها می‌شود.

رحمانی در پایان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده سندرمی به نام سندرم «شب‌خواری» وجود دارد. برخی افراد شبها بیشتر می‌خورند، دیروقت می‌خوابند. این گونه افراد در روزهای تعطیل تا نزدیك ظهر می‌خوابند در نتیجه وعده صبحانه را مصرف نمی‌كنند و در وعده‌های غذایی دیگر غذای بیشتری می‌خورند و چاق می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha