پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 287895

در همه جای دنیا سازمان‌های مردم‌نهاد برای گسترش این فعالیت‌ها اقدام می‌کنند. هزینه پیوند در ارزان‌ترین کشورها صد هزار دلار است در ایران تا ۱۵میلیون هزینه از طرف دولت اهدا می‌شود. تشویق به شرکت در این بانک اهدای سلول‌ها می‌تواند کمک بزرگی باشد.

در بهترکردن زندگی یک نفر دیگر شریک شوید

سلامت نیوز:نیمه‌شب روزهای اول پاییز سال 92 بود که پزشک جلوی اتاق ایستاد و گفت: «مردتان کیست؟ می‌خواهم موردی را بگویم». من و خواهر پزشکم بدون توجه به حرف مسخره‌اش رفتیم تا به ما اعلام کند پدرم سرطان پیشرفته‌ خون دارد و امیدی نیست.

به پزشکی متخصص با این سطح از روابط اجتماعی اعتماد ‌جایز نبود. از فردای آن روز راه افتادیم برای پیداکردن متخصص و بیمارستان. بسیاری از متخصصان خون تهران وقتی سطح بیماری را درمی‌یافتند، برای این که کارنامه‌‌شان خدشه‌دار نشود‌، قسم بقراط یادشان می‌رفت. البته ما پزشک و بیمارستان پیدا کردیم. فرصت ما کوتاه بود اما همیشه این دغدغه در ذهنم وجود داشت.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان سال بعد به نظرم تعداد افرادی که هر روز خبر درگذشت‌شان به‌دلیل سرطان منتشر می‌شد، بیشتر و بیشتر می‌شد. در همین صفحه آخر روزنامه ستونی به نام فراخوان داشتیم. روال این بود که هنرمندی یا فرد شناخته‌شده‌ای درخواستی را مطرح می‌کرد و دیگران درباره آن فراخوان می‌‌دادند و حمایت می‌کردند. حبیب رضایی در یکی از روزهای آذر تماس گرفت و پیشنهاد داد هرکس علاقه‌مند است، روز پنج شنبه، ششم آذر ۹۳ به اعضای  بانک جهانی سلول‌های بنیادی بپیوندد. در آن روز پاییزی تعداد زیادی به بیمارستان شریعتی رفتند و من یکی از آن‌ها بودم. چند قطره خون و مشخصاتی که در این بانک برای آینده ثبت شد.
* اولین تطبیق
من و خیلی از ما که آن روز رفتیم، هر کدام دلایلی برای خود داشتیم. وقتی مرداد۹۶ از مرکز شریعتی تماس گرفته شد و درخواست کردند بار دیگر برای نمونه‌برداری مراجعه کنم‌، خوشحال شدم. شنیده بودم مراحل کار اغلب موارد ناامیدکننده است و درواقع احتمال این که سلول‌های بنیادی دو فرد غیرخویشاوند باهم مطابق بشوند، اندک بود. تصورم این بود که در مدت یکی، دو هفته نتیجه معلوم می‌شود.
اما انگار برای تطبیق چندماه بیشتر طول می‌کشد. وقتی تطبیق دوم اتفاق افتاد نوبت معاینه برای دانستن سلامت عمومی بود و همان‌جا بود که بیماری پدر و کم‌خونی، زمان بررسی را بیشتر کرد. سرانجام زمان برای پنج روز اول اسفند گذاشته شد، من خوشحال بودم و اطرافیان نگران. ولی هرکسی که حداقل یکی، دو روز در راهروهای بیمارستان برای عزیزش به سر برده باشد، بی‌لحظه‌ای درنگ راضی به این همکاری است.
پروسه پیوند پنج روز متوالی است، چهار روز داروی G-CSF برای افزایش سلول‌های بنیادی در خون محیطی تزریق می‌شود.
البته از درد استخوان شب آخر تزریق نمی‌توان به‌سادگی گذشت؛ دردی ممتد اما غیرقابل مقایسه با درد بیماران که گاهی سال‌ها و روزها درگیرش هستند. در روز جمع‌آوری، سوزنی در هر یک از دست‌های شما قرار داده می‌شود. خون از یک دست وارد دستگاه و پس از جدا‌سازی سلول‌های بنیادی در شرایط استریل از دست دیگر به بدن برگردانده می‌شود. پروسه‌ای چهار، پنج ساعته و تمام. حالا دیگر شما در بهترکردن زندگی یک نفر دیگر شریک هستید.
* ای که دستت می‌رسد کاری بکن
در همه جای دنیا سازمان‌های مردم‌نهاد برای گسترش این فعالیت‌ها اقدام می‌کنند. هزینه پیوند در ارزان‌ترین کشورها صد هزار دلار است در ایران تا ۱۵میلیون هزینه از طرف دولت اهدا می‌شود. تشویق به شرکت در این بانک اهدای سلول‌ها می‌تواند کمک بزرگی باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha