ذهن آگاهی و مدیتیشن از دیرباز با فواید مثبت سلامتی همراه بوده است. اکنون ، یک مطالعه جدید جدید نشان می دهد که چنین فوایدی حتی بعد از یک مراقبه کوتاه مدت، خود را نشان می دهد حتی اگر قبلاً آن را امتحان نکرده باشید.

مراقبه بر کاهش درد و احساسات منفی موثر است

سلامت نیوز:  ذهن آگاهی و مدیتیشن از دیرباز با فواید مثبت سلامتی همراه بوده است. اکنون ، یک مطالعه جدید جدید نشان می دهد که چنین فوایدی حتی بعد از یک مراقبه کوتاه مدت، خود را نشان می دهد حتی اگر قبلاً آن را امتحان نکرده باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، محققان می گویند به دلیل اینکه این مطالعه  روی 17 نفر انجام شده است ، بنابراین نمی توانیم آن را کاملا به همه تعمیم بدهیم، اما شرکت کنندگان داوطلب با استفاده از تکنیک هایی که در یک تمرین 20 دقیقه ای ذهن آگاهی از قبل به آنها داده بودند ، بهتر با درد جسمی و احساسات منفی کنار آمدند.
گفتنی است ،هیچ یک از شرکت کنندگان در این مطالعه قبلاً مراقبه نکرده بودند. از این رو نتایج این تحقیق حاکی از آن است که مغز می تواند به سرعت با حالت ذهنی که توسط مدیتیشن ایجاد می شود هماهنگی پیدا کند.
محققان در مقاله منتشر شده نوشته‌اند: این یافته ها از این نظریه  حمایت می کنند که پذیرش ذهن آگاهانه آنی، می تواند با تغییر ارزیابی های اولیه نسبت به اهمیت تاثیر محرک، شدت عواطف را تنظیم کند که این امر پیامدهای مثبتی دردرمان بالینی درد و کاهش احساسات منفی دارد.

در این تحقیق، داوطلبان از دو نوع آزمایش استفاده کردند، در آزمایش اول، یک جسم گرم یا داغ روی ساعد شرکت کنندگان قرار داده شد و در آزمایش دوم، تصاویر منفی یا خنثی به آنها نشان داده شد.  تصویر منفی مثلا چیزی شبیه به جسد یک مرده بود در حالی که یک تصویر خنثی چیزی شبیه به عکس یک صندلی بود.
در این تحقیقات در نیمی از زمان آزمایش، به شرکت کنندگان گفته شد که به طور طبیعی عمل کنند، و در نیم دیگر از زمان به آنها گفته  شد که روش هایی را که دریک دوره فشرده ذهن آگاهی به آنها یاد داده شده بود امتحان کنند و به کار ببرند. هنگام استفاده از ذهن آگاهی ، شرکت کنندگان درد کمتر و احساسات منفی کمتری را گزارش کردند.
در حالی که این اتفاق می افتاد، محققان همزمان از اسکن های اف ام آر آی استفاده می کردند تا ببینند که مغز افرادی که آزمایش می شوند چگونه واکنش می دهند.

این آزمایش پدیده جالبی را نشان داد؛ وقتی داوطلبان سعی کردند مراقبه کنند، افت قابل توجهی در فعالیت بخشی از مغز که عامل ادراک درد و احساسات منفی است دیده شد.
هدی کوبِر، متخصص علوم اعصاب از دانشگاه ییل می گوید: در مورد آزمایش روی بدن ، در حین مراقبه هنگامی که اجسام دارای بالاترین درجه حرارت روی دست افراد قرار گرفت، به نظر می رسید که مغز، یک شی گرم را حس می کند نه یک چیز داغ.
به علاوه این تغییرات عصبی در قشر کورتکس جلوی مغز اتفاق نمی افتد ، جایی که در آن تصمیم گیری آگاهانه و منطقی انجام می شود، که این نشان می دهد بکارگیری برخی از تکنیک های ذهن آگاهی می تواند مغز ما را در سطح ناخودآگاه و بدون هیچ گونه تلاش آگاهانه تغییر دهد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که چگونه فعالیت مغزی کمتر و تمرین های مراقبه می تواند سلامت ما را به روش های مختلفی تقویت کند، اما آنچه این مطالعه نشان می دهد – البته در محدوده ای کوچک - این است که این مزایا می توانند نسبتاً سریع باشند.

این به نوبه خود می تواند روش های جدیدی را برای درمان مسائل جسمی و روانی پیش روی پزشکان قرار دهد ، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید نتایج این مطالعه در گروه بزرگتر و متنوع تری از افراد مورد نیاز است.
كوبر می گوید: توانایی باقی ماندن در لحظه ای كه احساس درد می كنید یا احساسات منفی دارید نشان می دهد مراقبه حتی بدون انجام تمرین های طولانی مدت می تواند درمورد دردهای مزمن نیز، مزایای درمانی بالینی داشته باشد.
این تحقیق در علوم اعصاب شناختی اجتماعی و عاطفی (Social Cognitive and Affective) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha