خدمات تلویزیون‌های اینترنتی تا پایان سال رایگان شد / ساعت کاری ادارات در تهران و برخی شهر ها کاهش یافت «در خانه بمانیم» کمپینی است که مردم شهرهای مختلف کشور را به ماندن در خانه برای مصون ماندن از ویروس کرونا فرا می‌خواند.

پناه به خانه

سلامت نیوز:خدمات تلویزیون‌های اینترنتی تا پایان سال رایگان شد / ساعت کاری ادارات در تهران و برخی شهر ها کاهش یافت«در خانه بمانیم» کمپینی است که مردم شهرهای مختلف کشور را به ماندن در خانه برای مصون ماندن از ویروس کرونا فرا می‌خواند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،این شرایط باعث شد تا مسئولان آموزش و پرورش تصمیم بگیرند شبکه آموزش را به کلاس درس دانش‌آموزانی تبدیل کنند که معلوم نیست تا چه زمانی قرار است دانش آموزان در خانه بمانند.

هرچند برخی از خانواده‌ها این تعطیلی را فرصتی برای سفر دانستند تا آه از نهاد بسیاری برآورند! و این سؤال را پیش بیاورند آیا کسانی که تعطیلی را فرصتی برای درنوردیدن جاده‌های شمال می‌دانند باور ندارند که ممکن است کرونا را به‌عنوان یک همسفر به شهرهای سه استان شمال کشور ببرند وافراد بیشتری را آلوده کنند؟

به شمال نروید 

با تعطیلی مدارس جاده‌های تهران به‌سمت شمال شلوغ شد. مسأله‌ای که به واکنش اعتراضی شهروندان شمالی ایران منجر شد تا جایی که این شکایت و اعتراض به شبکه‌های اجتماعی رسید. آنها خواستار جلوگیری از ورود شهروندان از تهران و قم به شهرهای شمالی شدند.

این اعتراض‌ها به آنجا رسید که پلیس در برخی از مبادی ورودی شهرهای شمالی تب مسافران را چک می‌کند و اجازه نمی‌دهد کسانی که تب‌شان به 38 درجه می‌رسد، وارد شهرهای شمالی شوند و آنها را برمی گرداند.

یکی از شهروندان شمالی روی کارتنی می‌نویسد: «هموطن حالا که آمدی مسافرت شمال، لطفاً در ویلای خودت بمان.» او آن را جلوی ماشین‌هایی می‌گیرد که وسایل‌شان را روی باربند ماشین گذاشته‌اند و برای سفر به شمال آمده‌اند. با وجود سفر تعدادی از هموطنان به‌شمال که حتی اعتراض «ایرج حریرچی» معاون کل وزیر بهداشت را هم به‌دنبال داشت اما کسانی هم از همان ابتدا تصمیم گرفتند تا در خانه بمانند. شهروندان هرمزگان هم با توجه به اقبال گردشگران داخلی به سواحل خلیج فارس از مسافران خواستند که به‌سمت جنوب سفر نکنند.

«محسن طاهری» یکی از شهروندان می‌گوید: «حتی اگر فرد مبتلا نیست در خانه ماندن بهترین راه است. این روزها مسافرت در هر صورت اشتباهی فاحش است.» بسیاری از پزشکان و پرستارانی که در شبکه‌های اجتماعی فعالند از شهروندان می‌خواهند که به خاطر ترس از کرونا به بیمارستان نروند و هر علامت ساده‌ای را نشانه‌ای دال بر ابتلا به این ویروس خطرناک ندانند.

آنها بیمارستان‌ها را جای مناسبی برای تشخیص نمی‌دانند و توصیه می‌کنند که احتمال دارد بیمارستان باعث بیمار شدن آنها شود. این گروه پزشکان نیز ماندن در خانه را بهترین گزینه برای مقابله با «کرونا» می‌دانند. میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زمانی که در خانه هستید بسیار مهم است. هرچند شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از مواقع درست‌ترین اخبار را در سریع‌ترین زمان به مخاطب می‌رسانند اما می‌تواند به اضطراب و استرس زیاد فرد دامن بزنند و ماندن در خانه را برای او سخت کنند. برخی از شهروندان که تنها در خانه زندگی می‌کنند در همان هفته اول خانه نشینی اعلام می‌کنند که دچار افسردگی شده‌اند.

کاربران دیگر از آنها می‌خواهند که روابط اجتماعی خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی با فامیل و دوستان حفظ کنند. «یوگا» هم گزینه دیگری است که پیش روی افراد مانده در خانه گذاشته می‌شود. برخی از کاربران هم فایل‌های حاوی یوگا را اشتراک گذاشتند تا دیگران هم بتوانند از آنها استفاده کنند. گوش دادن موسیقی، پادکست و نگاه کردن فیلم از دیگر برنامه‌هایی است که می‌تواند گذر از این دوره بحرانی در خانه را راحت‌تر کند.

جوان‌ها نگران پیرها

دلنگرانی جوانان خانواده برای پدر و مادرها بیشتر از هرکس دیگری است. از ابتدای شیوع ویروس کرونا همه مطالعات نشان می‌دهد که زور این ویروس بیشتر از هرکسی به افراد بالای 60 سال می‌رسد. هرچند این بیماری به همان اندازه برای کسانی که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و... دارند هم خطرناک است. البته مرگ و میرها نشان داده که کرونا سن و سال نمی‌شناسد اما با وجود این هم بیش از هر کسی، افراد بالای 60 سال را تهدید می‌کند.

همین باعث شده تا جوان‌ها راهکارهایی بیندیشند که پیران و بزرگان فامیل کمتر از خانه خارج شوند. البته برخی از پدر و مادرها هم تا چشم جوانان‌شان را دور می‌بینند به هوای بانک رفتن و خرید سبزی از خانه بیرون می‌زنند. خیابان‌های شهرها از جمله تهران خلوت‌تر از همیشه است. بویژه غروب‌های تهران بی‌جنب و جوش شده است.

برخی از راننده‌ها از آن به پاشیدن گرد مرگ در خیابان‌ها تعبیر می‌کنند. در میان این خلوتی اما هستند شهروندانی که بدون هیچ مراقبتی در میان خیابان‌ها می‌چرخند. صاحبان بعضی از مشاغل از جمله تعمیراتی‌های ماشین هیچ فاصله‌ای بین خود و مراجعان رعایت نمی‌کنند. برخی از شهروندان بدون هیچ پیشگیری، خیلی راحت خرید می‌کنند.

نه خبری از دستکش روی دست‌های آنهاست نه خبری از ماسک. از دستفروش‌ها خرید می‌کنند و در همان حالت مصرف می‌کنند. گروه دیگری هم وجود دارند که هم از دستکش استفاده می‌کنند هم از ماسک. اما ماسک و دستکش‌ها را بعد از استفاده در خیابان رها می‌کنند تا این سؤال پیش بیاید که آیا آنها نمی‌دانند با این رفتار در حال شیوع بیشتر کرونا هستند؟ کرونا و خانه نشینی به بسیاری از کسب و کارها هم آسیب جدی زده است.

برخی از کسب و کارهای کوچک در حال نابودی هستند. دستفروش‌های مترو بیکار شده‌اند. بیش از هر کسی نیروهای خدماتی که چشمشان به درآمد خانه تکانی دم عید بود، بیکار شده‌اند. آنها از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند. وضعیت آنها در آستانه شب عید به دلنگرانی برخی از فعالان اجتماعی منجر شده است. آنها از کسانی که خانه تکانی خود را توسط خدماتی‌ها کنسل کرده‌اند می‌خواهند تا هوای آنها را به لحاظ مالی در آستانه عید نوروز داشته باشند.

کسانی که قادر به در خانه ماندن نیستند و از پس خرید ملزومات بهداشتی برنمی آیند. برخی از اعضای جمعیت دانشجویی امام علی در محله شوش و مولوی به دست کودکان کار محلول ضد عفونی‌کننده می‌زنند اما این کافی نیست.

واقعیت ماجرا این است که رعایت بسیاری از نکات ایمنی و توجه به بروشورهای سازمان‌های جهانی خطاب‌شان به گروهی است که از حداقل رفاه طبقاتی برخوردارند. آنها می‌نویسند: «رابطه کرونا با فقیر و غنی یکسان است اما رابطه فقیر و غنی با کرونا یکسان نیست.» دولت باید برای این قشر از جامعه تمهیداتی بیندیشد تا حداقل ملزومات بهداشتی به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار گیرد.


خدمات رایگان تلویزیون‌های اینترنتی تا پایان سال
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه توییتر خود نوشت: تلویزیون‌های اینترنتی، ارائه خدمات رایگان خود را تا پایان سال ادامه خواهند داد. ‌ترافیک مصرفی این تلویزیون‌ها نیم‌بها محاسبه خواهد شد. ‌همچنین ترافیک کلیه کلاس‌های آموزشی مجازی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، برای کاربران رایگان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha