دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 290468

اختلاف نظر در هر زوجی طبیعی ست. هر چه باشد ما آدم‌ها با هم متفاوتیم و ممکن است گاهی با هم اختلاف نظر‌هایی هم داشته باشیم. حتما مقالات زیادی در مورد باید و نباید‌های رفتاری هنگام دعوا خوانده اید.

بعد از دعوای زن و شوهری انجام این 4 کار ممنوع!

سلامت نیوز: اختلاف نظر در هر زوجی طبیعی ست. هر چه باشد ما آدم‌ها با هم متفاوتیم و ممکن است گاهی با هم اختلاف نظر‌هایی هم داشته باشیم. حتما مقالات زیادی در مورد باید و نباید‌های رفتاری هنگام دعوا خوانده اید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها، اختلاف نظر در هر زوجی طبیعی ست. هر چه باشد ما آدم‌ها با هم متفاوتیم و ممکن است گاهی با هم اختلاف نظر‌هایی هم داشته باشیم. حتما مقالات زیادی در مورد باید و نباید‌های رفتاری هنگام دعوا خوانده اید، اما آیا چیزی در مورد رفتار‌های پس از دعوا هم می‌دانید؟ همانقدر که کار‌ها و حرف‌های ما هنگام بگومگو با شریک زندگی مان اهمیت دارد، رفتارهایمان هم پس از دعوا می‌تواند سرنوشت ساز باشند. ما در این مطلب کار‌هایی را که شما نباید پس از دعوا با همسرتان انجام دهید، برایتان آورده ایم. مطمئنا با رعایت آن‌ها از پس هر دعوایی به راحتی بر خواهید آمد.

پس از دعوا با همسر چه کارهایی انجام ندهیم؟

قهر نکنید

اگر پس از دعوا، به اندکی زمان برای تنهایی نیاز دارید، هیچ عیبی ندارد، به شرط آن که شریک زندگی تان را نیز در جریان بگذارید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که شما پس از دعوا مرتکب می‌شوید، این است که قهر می‌کنید. اگر شما همسرتان را نادیده بگیرید، او این برداشت را خواهد کرد که شما در حال تلافی یا تنبیه او هستید. همین باعث می‌شود که او گاردش را پایین نگذارد و همچنان فاصله اش را با شما حفظ کند. در این شرایط، اگر واقعا نمی‌توانید با او ارتباط برقرار کنید، بهتر است که به او بگویید: «من مثل تو نمی‌توانم خیلی زود همه چیز را فراموش کنم و به حال قبل باز گردم، بهتر است که ۲۴ ساعت به من زمان دهی. به احتمال زیاد همه چیز حل خواهد شد، در غیر این صورت باز هم با هم صحبت خواهیم کرد.»

حرف‌هایی که شنیده‌اید را فراموش کنید

آیا شما هم جزو افرادی هستید که اگر حرفی ناراحت تان کند تا مدت‌ها آن را به زبان می‌آورید؟ این رفتار، به خصوص در رابطه عاطفی، اشتباه است. اگر شریک زندگی شما در طول دعوا حرفی زد که شما را رنجاند، همان موقع به او گوشزد کنید که این حرف‌های او شما را ناراحت می‌کند. اما اگر در روز‌های آتی، همچنان حرف‌های زده شده را به یاد آوردید و عصبانی شدید، بهتر است که دیگر در مورد آن صحبت نکنید، زیرا بیان موضوعی که سر آن دعوا کرده اید برای بار دوم، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد؛ بنابراین اگر نمی‌خواهید بار دیگر آن‌ها را بشنوید، بهتر است که فراموششان کنید. شما یک بار حرف دلتان را زده اید، پس به جای تاکید بر آن، منتظر نتیجه اش باشید.

تنها گفتن «متاسفم» کافی نیست

اگر پس از مشاجره، هنوز جملاتی، چون «تنهام بذار»، «من هنوز ناراحتم» یا «چرا اینطوری شد؟» را شنیدید، تنها گفتن «ببخشید» یا «متاسفم» کافی نیست. شریک زندگی شما هنوز ناراحت است، پس باید کاری بیش از ابراز بخشش کنید. در این شرایط بهتر است کمی با او صحبت کنید. به عنوان مثال پس از معذرت خواهی، در مورد موضوع دعوا بیشتر صحبت کنید و به او این اطمینان را بدهید که این مشکل دیگر تکرار نخواهد شد.

دلیل کم تحملی‌تان را بگویید

دعوای شما می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. یک روز بد کاری، سردرد، بی خوابی یا غیره... تحقیقات نشان داده، زوج‌هایی که به میزان کافی نمی‌خوابند، بیشتر از دیگران دعوا می‌کنند. در این شرایط، اگر شما به هر دلیل ناخوشایندی، سر موضوعی با همسرتان دعوا کردید، به جای کش دادن موضوع، بهتر است که دلیل کم تحملی و بی اعصابی تان را بگویید. به عنوان مثال به او بگویید که من دیشب کم خوابیدم از این رو حوصله ندارم یا این که سرم درد می‌کند و نمی‌توانم فعلا با تو صحبت کنم. حتی بهتر است بار دیگری که از نظر جسمی یا روحی دچار مشکل شدید، قبل از به خانه آمدن همسرتان را نیز در جریان بگذارید تا مراعات حال تان را بکند.

اگر او باز سر صحبت را باز کرد، به او پشت نکنید

امکان دارد که شریک زندگی شما چند روز پس از دعوا دوباره به سمت تان بیاید و بار دیگر موضوع دعوا را پیش بکشد. اگر چه شما حوصله بحث دوباره را ندارید، اما بهتر است که در این شرایط به او پشت نکنید. پیشنهاد ما به شما این است که همیشه پس از هر دعوایی به طرق مقابل تان بگویید که در مورد موضوع بحث شده فکر کند و اگر نیازی به صحبت کردن دوباره بود، شما را نیز در جریان بگذارد. اگر مشکل شریک زندگی تان حل نشود، در دل او مانده و بعدتر‌ها به شکل دیگری سر باز می‌کند؛ بنابراین ناراحتی‌های او را حتی اگر چند روز از دعوا گذشته، نادیده نگیرید.

به درخواست او برای رابطه جنسی، دست رد نزنید

اگر همسر شما پس از دعوا، به برقراری رابطه زناشویی با شما تمایل نشان داد، دست رد به سینه او نزنید. این بدین معنی نیست که او همه چیز را از یاد برده، بلکه نشاندهنده این است که او دارد برای نزدیکی بیشتر به شما تلاش می‌کند. بنابراین، این آخرین تلاش او را برای صمیمیت بیشتر، رد نکنید. اگر هم واقعا نمی‌توانید به درخواست او بله بگویید، این کار را خیلی آرام و محتاطانه انجام دهید. در این شرایط، او را بغل کنید به او بگویید: «می دانم که برای نزدیک شدن به من، تلاش می‌کنی، اما من اکنون در موقعیت خوبی نیستم. بهتر است آن را به زمان دیگری موکول کنیم». هیچوقت درخواست او را بدون توضیح رد نکنید.

از گفتن «من منظورم این نبود» خودداری کنید

بیان جمله «من منظورم این نبود» مثل این است که شما یک پاک کن به دست بگیرید و حرف هایتان را پاک کنید. این کار دعوا را بدتر می‌کند، زیرا بدون شک همسرتان در جواب این جمله شما خواهد گفت: «تو دقیقا منظورت همان بود.» در واقع این مدل حرف زدن شما را در گذشته نگه می‌دارد، درحالی که شما باید روی آینده و حل مشکل تان تمرکز کنید. حتی اگر همسرتان این جمله را به زبان آورد به او بگویید: «بله، می‌دانم که منظور تو آن نبود، اما حال نتیجه اش این شده، پس بهتر است که ازین به بعد فلان کار را انجام دهیم.»

از این که دعوا داشتید، خودتان را سرزنش نکنید

هیچکس حوصله دعوا ندارد، اما دعوا هم گاهی فواید خود را دارد. در حقیقت زمانی که شما با شریک زندگی تان در مورد موضوعی دعوا می‌کنید، بدین معنی ست که هنوز به او و به تبع رابطه عاطفی تان اهمیت می‌دهید و برای درست کردن آن تلاش می‌کنید؛ بنابراین پس از دعوا، احساس نکنید که همه چیز تمام و رابطه شما خراب شده است. به جنبه‌های مثبت آن هم نگاه کنید. در دعوا خیلی حرف‌ها که شما در حالت عادی نمی‌زنید را به زبان می‌آورید، شیوه حرف زدن و حل مشکل را تمرین می‌کنید یا این که به راهکار‌هایی می‌رسید که برای یک رابطه بلند مدت لازم است؛ بنابراین از دعوایتان غول نسازید و کسی را برای آن سرزنش نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha