وقتی كرونا به شهرهای ما تاخت، نخستین دستورالعمل دفاعی این بود؛ مرتب دست‌های‌تان را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. بعد باید همه سطوحی كه با آنها سر و كار داشتیم را ضدعفونی می‌كردیم.

افزایش مصرف روزانه ۷۰۰ میلیون لیتر آب در تهران ركورد 50 سال اخیر را شكست

سلامت نیوز: وقتی كرونا به شهرهای ما تاخت، نخستین دستورالعمل دفاعی این بود؛ مرتب دست‌های‌تان را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. بعد باید همه سطوحی كه با آنها سر و كار داشتیم را ضدعفونی می‌كردیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،این خود بخش دیگری بر مصرف آب افزود. چاره‌ای نبود. از قضا در اسفند و به سبب رسم خانه‌تكانی پیش از نوروز همیشه مصرف آب افزایش می‌یافت اما این‌بار چنان مصرف آب افزایش یافت كه مسوولان خبر از رشد 30درصدی مصرف دادند و درست در آخرین روز سال خبر رسید كه تهرانی‌ها در مصرف آب در50 سال اخیر ركورد زدند.

هنوز 13 روز از ثبت نخستین موارد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس كرونا نگذشته بود كه فرصتی برای گفت‌وگو با وزیر نیرو برای روزنامه اعتماد دست داد. همه‌ چیز تحت‌تاثیر شیوع كرونا بود و گفت‌وگو با «رضا اردكانیان» هم متاثر از همین وضعیت. جالب اینجا بود كه شیوع كرونا باعث شده بود سفر استانی اردكانیان به استان‌ها لغو و به جای آن ویدیوكنفرانس جایگزین شود كه فرصت طرح پرسش‌های روزنامه اعتماد دست‌ داد.

او در روز 13 اسفند 98 گفت: «در برخی استان‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تا 30درصد افزایش مصرف آب داشته‌ایم.»اردكانیان همچنین از اقدامات وزارت نیرو در مورد آب و كرونا توضیح داد: بر كسی پوشیده نیست كه آب نقش مهمی در حفظ بهداشت و مقابله با شیوع بیماری‌های واگیردار دارد.

این موضوع امتحان خودش را هم در ادوار مختلف پس داده است. كار ما به عنوان وزارت نیرو از این حیث در یك پیوستگی و نزدیكی تام با سازمان بهداشت كشور كه در قالب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی فعال است، دارد. قبل از هر چیز برای جلوگیری از بیماری، حالا چه ویروس كرونا كه امروز گرفتار آن هستیم یا ویروس یا بیماری دیگری، خود آب باید سالم و بهداشتی باشد.

این وظیفه ماست كه توسط سامانه‌های تصفیه‌خانه آب آن را انجام بدهیم.  وزیر نیرو توضیحاتش را این‌گونه ادامه داد كه «وقتی موضوع شیوع كرونا مطرح شد، دستورالعمل‌های ویژه‌ای خاص ضدعفونی‌ كردن تجهیزات و سازه‌ها مثل تصفیه‌خانه‌های آبفا صادر شد و به تبع آن كنترل‌ها شدت گرفت و همچنان به صورت سختگیرانه‌ای در حال انجام است.

تنها مساله‌ای كه با آن مواجه شده‌ایم و طبیعی هم هست، افزایش مصرف آب است. هم با توصیه‌هایی كه برای شستن مكرر دست‌ها مطرح شده و هم سایر تجهیزاتی كه در معرض استفاده هستند، مصرف آب افزایش پیدا كرده و در برخی استان‌ها به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش 30درصدی داشته‌ایم.» حالا 53 روز از ثبت و اعلام رسمی نخستین موارد مرگ بر اثر ابتلا به كرونا سپری شده است و 40 روز از زمانی كه وزیر نیرو از افزایش مصرف آب خبر داده بود.

اینك مدیران ارشد آب در تهران و كشور هشدارهایی می‌دهند. اگر احیانا شما همبیننده سریال «بازی تاج و تخت» یا همان«Game of thrones» بوده باشید با این اصطلاح زیاد برخورد كرده بودید كه «زمستان در راه است.» ماجرا در مورد ایران نیمه‌خشك و بیابانی ما اصطلاحی شبیه به آن دارد كه مفاهیمی را با خود به همراه دارد: «تابستان در راه است.»


 از چه سخن می‌گوییم

وقتی می‌گوییم تابستان در راه است دقیقا از چه سخن می‌گوییم. خاطرتان هست در تابستان 1397 مردم آبادان و خرمشهر چه رنجی كشیدند؟ آیا می‌دانید مردم سیستان‌وبلوچستان آب سالم و بهداشتی ندارند و سازمان هلال‌احمر برای بهبود دسترسی آنها به آب «نذرآب» را طراحی و اجرا كرد. خاطرتان هست در تابستان1380 توزیع آب در تهران سهمیه‌بندی شد و هر منطقه‌ای در هفته روزهایی را آب نداشت؟ وقتی می‌گوییم تابستان در راه است گرمای طاقت‌فرسای آن را به خاطر بیاورید و در ذهن‌تان مجسم كنید كه «كرونا» هنوز هست و علاوه بر رفع عطش باید مرتب دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید!

در این شرایط «قاسم تقی‌زاده خامسی» معاون آب و آبفای وزیر نیرو میزان كاهش ورودی سدهای كشور نسبت به پارسال را ۱۰درصد عنوان كرده است. حالا در روزهای پایانی فروردین محمد شهریاری مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق‌آبی شركت آب منطقه‌ای تهران به ایسنا گفته است: باوجود وقوع بارش، روند فعلی مصرف آب در واقع یك هشدار برای تامین آب در تابستان است و اگر شرایط ادامه یابد، ممكن است دچار مشكل شویم. در همین حال او به ایرنا از آمار دیگری خبر داده و افزوده است:

«طی روزهای اخیر بیشترین مصرف را طی ۵۰ سال گذشته در تهران شاهد بودیم، به‌گونه‌ای كه میزان مصرف آب تقریبا معادل مصرف در پیك تابستان ثبت شده لذا تقاضای ما از تمام مردم و همشهریان این است كه نسبت به رعایت الگوی مصرف دقت لازم را داشته باشند.» همچنین وحید عسگری‌نژاد، رییس گروه بهره‌برداری از تاسیسات تامین آب شركت مدیریت منابع آب ایران در این باره به ایرنا گفت: حدود ۳۷۶ میلی‌متر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۳ فروردین در استان تهران اتفاق افتاده كه نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰درصد رشد دارد.

عسگری‌نژاد موجودی فعلی سدهای تهران را ۷۳۰ میلیون متر مكعب اعلام كرد كه این موجودی نسبت به پارسال ۶درصد كاهش دارد. این داده‌های آماری را در كنار سخنان مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران بگذارید.

محمدرضا بختیاری با اشاره به اینكه مصرف آب در تهران به حدود 3 میلیون متر مكعب رسیده است، یعنی بین 600 تا 700 هزار متر مكعب افزایش یافته كه در تاریخ مصرف آب در تهران بی‌سابقه است، توضیح داد: ما درك می‌كنیم كه این رشد مصرف به دلیل بحث بیماری كرونا و رعایت بهداشت است، اما رقم مصرف باوجود برودت و سردی هوا معادل خرداد و تیر ماه سال‌های قبل شده است.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران تصریح كرد: از ابتدا كه بحث كرونا پیش آمد میزان مصرف بالا رفت و تقریبا هیچ روزی به زیر 3 میلیون مترمكعب نرسیده است، یعنی معادل 20 خرداد به بعد كه هوا گرم و كولرها روشن می‌شود، مصرف آب داریم و این بدان معناست كه از ابتدای اسفند ماه وارد پیك مصرف شده‌ایم. تا به‌ حال هم مساله‌ای پیش نیامده، اما اگر مصرف به همین شكل پیش برود ممكن است تابستان دچار مشكل شویم. البته برنامه‌ریزی لازم انجام می‌شود، ولی جا دارد كه مردم هم كمك كنند، 700 هزار متر مكعب در روز به معنای 700 میلیون لیتر در روز است.


ماجرای آن 20 ثانیه شستن دست‌ها

وقتی خبر رسید كه ركورد مصرف آب در 50 سال گذشته در تهران در آخرین روز سال 98 شكسته شد نگرانی‌ها در مورد وضعیت منابع آب در تابستان برجسته‌تر شد. در یك برآورد ساده از یك شیر معمولی آشپزخانه با محاسبه كورنومتر مشخص شد در مدت 20 ثانیه حدود 3.2 لیتر آب مصرف می‌شود. از اینجا توصیه‌ها به این سمت هدایت شد كه دست‌كم در فاصله مالیدن دست‌ها با صابون و مایعات شوینده آب را ببندیم و فقط در موقع آبكشی شیر آب را باز كنیم.  ایرنا نیز در این باره در مطلبی نوشته است:

اگر در این مدت شیر آب باز بماند، حداقل یك لیتر آب شرب سالم و بهداشتی هدر می‌رود. با یك محاسبه سرانگشتی، چنانچه این ۲۰ ثانیه به مدت ۲۰ بار در طول شبانه‌روز تكرار شود، میزان آبی كه هر فرد هدر خواهد داد به 20 لیتر افزایش خواهد یافت. حال اگر ۲۰ لیتر در جمعیت ۸۳ میلیون نفر كشورمان محاسبه شود، روزانه یك میلیارد و ۶۶۰ میلیون لیتر آب در صورت بی‌توجهی به این موضوع هدر خواهد رفت. این خبرگزاری در ادامه تاكید كرده است:

بنابر این، ابتدا دستان خود را با آب خیس كنید، سپس شیر آب را ببندید و به دست‌های‌تان صابون بزنید و دستان صابونی خود را به هم بمالید. پس از آن، دست‌های‌تان را با آب بشویید؛ سپس با حوله تمیز یا خشك‌كن برقی دست‌تان را خشك كنید.

نكته‌ای كه محمدرضا بختیاری درباره آن تاكید كرده است: درست است كه برای رعایت توصیه‌های بهداشتی اولین نیاز و مهم‌ترین مساله آب است اما مردم هم رعایت كنند و مصرف بهینه را فراموش نكنند، برخی از ابتدای شستن دست تا انتها شیر آب را باز می‌گذارند و این كار موجب هدررفت آب می‌شود.

حالا درباره آنچه خواندید این نكته شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق‌آبی شركت آب منطقه‌ای تهران را هم گوشه ذهن‌تان داشته باشید كه گفته اگر رویه مصرف به همین شكل ادامه یابد، چه می‌شود. او گفته است:

تهران تا چه زمانی می‌تواند پاسخگوی تامین آب باشد. براساس این طرح برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین آب تا افق ۱۴۱۰ و ۱۴۱۵ تدوین شده است و باید گفت كه درباره بحث تامین آب در میان‌مدت برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده اما كلا اقلیم كشور خشك و نیمه‌خشك است لذا باید به مساله سازگاری با كم‌آبی نیز توجه كنیم و امیدواریم بتوانیم این شرایط را با كمترین مشكل در پیك تابستان پشت‌سر بگذاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha