یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 292255

در دوره‌ای که همه به دنبال دستیابی به موفقیت و رشد و پیشرفت هستند کمتر کسی را می‌تــــوان دیــد کــــــه از دستـــاوردهایش راضــی و خشنود باشد.

راهکارهای دستیابی به موفقیت با شادکامی

سلامت نیوز-*ستاره حمیدی: در دوره‌ای که همه به دنبال دستیابی به موفقیت و رشد و پیشرفت هستند کمتر کسی را می‌تــــوان دیــد کــــــه از دستـــاوردهایش راضــی و خشنود باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، در دوره‌ای که همه به دنبال دستیابی به موفقیت و رشد و پیشرفت هستند کمتر کسی را می‌تــــوان دیــد کــــــه از دستـــاوردهایش راضــی و خشنود باشد.  متاسفانه افراد تمامی زندگی خود را وقف رسیدن به اهدافشان می‌کنند مسلم است که دستیابی به موفقیت به همه افراد احساس خوشبختی و شادابی می‌دهد اما رسیدن به اهداف شرط لازم است برای احساس خوشبحتی و نه کافی، مهم این است بیاموزیم که موفقیت و احساس خوشبختی تنها رسیدن به اهداف نیست بلکه لذت بردن از مسیری است که به هدف ختم می‌شود و در نهایت لذت بردن از دستاوردها.

 مسیر و اصول رسیدن به موفقیت، شادکامی و خوشبختی

رشد (موفقیت، شادکامی و خوشبختی و اعتماد به نفس بالاتر) = یادگیری بیشتر

+ تمرکز و توجه + زندگی در زمان حال

با توجه به توضیحات ذکر شده برای رسیدن به احساس شادی، موفقیت و شادکامی آموختن روش‌هایی است که بدان وسیله به آرامش رسیده و در لحظه حال زندگی کنید روانشناسان راهها و تکنیک‌های زیادی را جهت دستیابی به تمرکز و ماندن در زمان حال معرفی می‌کنند که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

آموختن تکنیک‌های ذهن آگاهی و یا بهوشیاری: این تکنیک توسط برخی درمانگران آموزش داده می‌شود به گونه‌ای که فرد بعد از آموختن مهارت‌ها قادر خواهد بود میزان تمرکز و توجه خود را افزایش داده و در لحظه زندگی نموده و حداکثر استفاده از زمان حال و اعمالی که هم اکنون انجام می‌دهد را ببرد. حال سؤال اینجاست به واقع ذهن آگاهی چیست؟ و چگونه ما را به سوی موفقیت و شادکامی رهنمون می‌شود؟ ذهن آگاهی یک عامل زیربنایی مهم برای رسیدن به رهایی و دستیابی به موفقیت است.
بیشتر بخوانید:
آدم‌های موفق وقت خود را با این چیز‌ها تلف نمی‌کنند!
 

ذهن آگاهی موانع رسیدن به موفقیت را رفع می‌کند و دیدی گسترده‌تر به افراد می‌دهد موانعی همچون:

افکار منفی و نشخوار ذهنی – مدیریت احساسات و هیجانات مثبت و منفی – ترس از آینده و مرور خاطرات ناخوشایند و شکست‌های قبلی.

افکار منفی و نشخوار ذهنی تکنیک و مسیری مؤثر و قوی برای خاموش کردن و از بین بردن فشارهای دنیا و افکار منفی و مزاحم است. در واقع همین افکار منفی و مزاحم یکی از موانع بزرگ آدمی جهت رسیدن به اهداف است، افکاری که ذهن را درگیر خود کرده و مدام در مغز افراد مرور می‌شود. (افکار مزاحمی که فرد را از پا درمی آورد و مانع رسیدن وی به خواسته‌هایش می‌شود) چه بسیارند افرادی که به کلینیک‌های روانشناسی مراجعه می‌کنند و تنها درخواستشان رهایی از افکار منفی و مخربی است که لحظه‌ای رهایشان نمی‌کند.

در واقع ذهن آگاهی یا حضور ذهن به معنای آگاهی از افکار، رفتار، هیجانات است به طوری که فرد بهتر بتواند رفتارها، هیجانات و مشکلات و موانع دنیای اطراف‌اش را مدیریت و تنظیم کند. زمانی که هر زن و مردی بیاموزد رفتارها و هیجانات مثبت ومنفی خود را همانند غم، شادی، خشم، انزجار و.... را مدیریت کند قادر خواهد بود زندگی اجتماعی و شغلی سالم‌تری را تجربه کرده و قدم به قدم به موفقیت و خواسته خود نزدیک شود.

تصور کنید فردی را که در محل کار خود قادر به کنترل خشم و عصبانیت‌اش نسبت به مافوق و یا همکاران‌اش نیست و با رفتارهای ناپخته خشم خود را بروز می‌دهد، طبیعی است دیگران نگرش مثبتی به این فرد نداشته و در مواقع نیاز جهت پیشرفت اش هیچ حمایتی از وی نخواهند کرد و یا پست‌های بالاتر را به وی پیشنهاد نخواهند داد.

یکی دیگر از موانع آدمی جهت رسیدن به احساس خوشبختی نبودن در لحظه اکنون است و ماندن در خاطرات دردناک و ناخوشایند گذشته و مرور مداوم آن‌ها و از سویی برخی دیگر نگرانی‌ها و ترس‌های آینده‌ای محتوم و اینجاست که ذهن آگاهی قادر است کمک شایانی به افراد می‌کند در ذهن آگاهی فرد می‌آموزد در لحظه زندگی کند و از هر آنچه هم اکنون اتفاق می افتد لذت ببرد و آرامش را تجربه کند. چه بسیارند افرادی که مدام نگران هستند و بیان می‌کنند که در دلشان آشوبی برپاست (همان آشوبی که آنها را از داشتن تمرکز برای رسیدن به اهدافشان دور می‌سازد) تکنیک‌های ذهن آگاهی به آدمی یاری می‌رساند تا نگرانی‌ها و ترس‌ها را رها کرده و به رهایی و آرامش برسد.

  
 چند توصیه مهم

روح انسانها تمایل به کمال‌گرایی دارد و این نیروی درونی بشر که او را به رشد و پیشرفت بیشتر ترغیب می‌کند در کنارش نیاز به مهارت‌هایی دارد که به تک تک افراد لذت بردن از زندگی را بچشاند.

و برای لذت بردن از مسیر و خود اهداف تنها راه ماندن در لحظه حال است و لذت بردن از زمان حال و آنچه که هم اکنون و حال در حال رخ دادن است محصلی را در نظر بگیرید که تمام هم و غم‌اش و آرزویش قبول شدن در یک دانشگاه خوب و ایده‌آل است یکسال تمام زمان صرف می‌کند به خود سختی می‌دهد تا به هدف اش برسد و در بهترین حالت به هدف خود می‌رسد فارغ از اینکه در یکسالی که گذشته هیچ لذتی از درس خواندن نبرده و فقط خود را مجبور به پیروی از یک سری برنامه‌های درسی کرده است. این فرد همین الگو را تا پایان عمر تکرار می‌کند و لحظات زندگی خود را برای رسیدن به خواسته‌های بعدی از دست می‌دهد و از سویی دیگر همین فرد می‌تواند یکسال برنامه ریزی کند برای درس خواندن و رسیدن به اهداف اش و از لحظه به لحظه درس خواندن و تلاش اش لذت ببرد. و حال سؤال اینجاست چگونه می‌توان آموخت که در زمان حال زندگی کرد و خوشبختی و موفقیت را در آغوش کشید؟ حال چرا موفقیت؟ زیرا تمامی انسان‌ها زمانی که به خواسته‌ها و اهدافشان دست یابند احساس شادی و خوشبختی می‌کنند و این موفقیت زمانی به دست می‌آید که آدمی بتواند بیاموزد و رشد کند و آموختن و یادگیری نیازمند تمرکز و توجه است.  توجهی که با توجه به مشغله‌ها و مشکلات زندگی به سختی برای اکثر افراد به سختی به دست می‌آید چه بسیار هستند که مدام از نداشتن تمرکز کافی برای درس خواندن، رشد کردن، ارتقاء یافتن شکایت می‌کنند و حال

باید آموخت چگونه تمرکز و توجه را افزایش داد و یادگیری و دستیابی به موفقیت را سهل‌تر نمود. نباید فراموش کرد یادگیری مختص کودکان، دانشجویان و محصلان نیست بلکه همه ما برای رشد در شغل و حرفه‌ای خود نیاز به یادگیری‌های جدید داریم و زمانی که قادر به تمرکز و یادگیری نباشیم دچار ناکامی خواهیم شد.

 

به عبارت دیگر ذهن آگاهی به معنای توجه کردن به شیوه‌ای خاص است. یعنی توجه و تمرکزی که سه عنصر در آن دخالت دارد:

 بودن در حال حاضر

 هدفمند

 بدون قضاوت.

گرچه ذهن آگاهی از تعلیمات قدیمی شرقی نشأت گرفته است ولی امروزه در غرب جایگاه ویژه‌ای دارد و توسط اساتیدی همچون ژوزف گلد اشتاین، جک کورن فیلد و شارون سالزبرگ تدریس می‌شود. ذهن آگاهی توسط بسیاری از روان شناسان بالینی در غرب به عنوان یک ابزار غیر دارویی برای کاهش استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تحقیقات اخیر نشان دهنده نقش درمانی ذهن آگاهی است که بر بسیاری از مشکلات جسمی و روانی، دردهای مزمن و استرس اثر مثبت و مفید دارد.

 

 مدیتیشن: یکی دیگر از راهکارهایی که هزاران سال بشر بدان پرداخته است انجام مدیتشن است، این روش نه تنها به افراد آرامش لازم و کافی را می‌دهد بلکه سبب آگاهی بیشتر فرد نسبت به خود و دنیای اطراف شده و در این صورت فرد دیدی، عمیق‌تر از دنیای خارج خود خواهد داشت و انتخاب‌ها و تصمیمات آگاهانه‌تری برای زندگی شغلی، اجتماعی، عاطفی‌اش خواهد گرفت. متاسفانه برخی شروع به تمرینات مدیتیشن می‌کنند و بعد از مدتی اظهار می‌کنند که هنور به آرامش نرسیده‌اند و ... فارغ از اینکه انجام تمرینات مدیتشین فقط یک جا آرام نشستن و روشن کردن شمع نیست و نیازمند مد نظر قرار دادن شرایطی است که باید فرد در این زمینه آموزش لازم را ببیند و در کنار آموزش تمرین و تکرار به مرور زمان تاثیرات شگفت انگیزی در زندگی فرد برجای می‌گذارد.

* روان درمانگر پویشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha