پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 292484

در آستانه حلول ماه مبارك رمضان، لازم دیدم نكاتی را در مورد روزه گرفتن در افراد با بیماری زمینه‌ای و بعد از اعمال جراحی برایتان بنویسم. این بیماران برای گرفتن روزه باید حتما با پزشك متخصص خودشان مشاوره انجام دهند.

نكات مهم برای روزه‌داری پس از جراحی

سلامت نیوز:در آستانه حلول ماه مبارك رمضان، لازم دیدم نكاتی را در مورد روزه گرفتن در افراد با بیماری زمینه‌ای و بعد از اعمال جراحی برایتان بنویسم. این بیماران برای گرفتن روزه باید حتما با پزشك متخصص خودشان مشاوره انجام دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،ابتدا نكات تغذیه‌ای را ذكر می‌كنم تا روزه‌داری برای شما اذیت‌كننده و مضر نباشد.

1. تا چند سال آینده كه ماه رمضان در فصول گرم واقع شده است، توصیه می‌كنیم در محیط‌هایی كه دمای بالایی دارند قرار نگیرید. اگر در بیرون از منزل كار مهم و ضروری ندارید، از منزل خارج نشوید.

2. توجه داشته باشید كه در ایام رمضان فقط سه‌وعده غذایی سحری، افطار و شام وجود دارد.

توصیه ما این است كه هیچ‌یك از این سه وعده را حذف نكنید. البته هیچ‌یك از این وعده‌های غذایی را هم با هم تركیب نكنید. برای مثال وعده افطار را بعد از اذان میل كنید و شام را یكی‌دو‌ساعت بعد میل كنید.

3. روزه خود را حتما با یك نوشیدنی ولرم باز كنید.

توجه داشته باشید نوشیدنی‌های سرد باعث آسیب به معده می‌شود و البته نوشیدنی‌هایی هم كه داغ باشد باز هم برای معده مضر خواهد بود. بعد از چند دقیقه برای افطار از مواد مقوی، سبك و البته ولرم استفاده كنید. برای مثال سوپ، حلیم و البته آش می‌تواند انتخاب مناسبی برای وعده افطار باشند، البته توجه داشته باشید كه این غذاها را نباید در حجم بالا و تند تند مصرف كنید، زیرا باعث دل درد و معده درد بعد از آن خواهد شد.برای افطار غذای پر‌چرب و شور و... مصرف نكنید.

4. برای سحری غذاهای چرب مصرف نكنید. توجه داشته باشید كه غذاهای چرب به‌هیچ عنوان در وعده سحری نباید مصرف شود، زیرا علاوه بر این‌كه ایجاد سیری كاذب می‌كند، باعث می‌شود كه فرد در طول روز احساس تشنگی بسیاری داشته باشد. 

كته دیگری كه در غذاهای وعده سحری باید به آن توجه داشته باشید این است كه غذاهای شور و شیرین را هرگز مصرف نكنید و این در حالی است كه توصیه می‌كنیم در وعده سحری حتما یك لیوان شیر ولرم به همراه چند خرما میل كنید، شیر و خرما سبب می‌شود كه در طول روز احساس گرسنگی بسیار كمی داشته باشید.

در اكثر موارد با جراحی كیسه صفرا و خارج‌كردن آن از بدن مشكل سلامتی خاصی برای فرد رخ نمی‌دهد و می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد، تنها باید در مصرف مواد غذایی چرب احتیاط كند و تحت نظر پزشك مواد غذایی مصرف كند.

همچنین برخی افراد پس از خارج كردن كیسه صفرا با مشكلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست مواجه می‌شوند كه با رعایت دقیق رژیم غذایی مشكلات گوارشی در آنها برطرف می‌شود. به افرادی كه كیسه صفرا ندارند توصیه می‌شود در ماه مبارك رمضان در دو وعده سحر و افطار مایعات كافی بنوشند، همچنین در وعده افطار از خوردن حجم بالایی از غذاهای چرب خودداری كنند، این دسته از افراد در فاصله افطار تا سحر می‌توانند چند وعده غذا در حجم و با میزان چربی كم مصرف كنند تا دچار مشكلات گوارشی نشوند.

در افرادی كه تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته‌اند توصیه می‌شود حداقل تا شش ماه بعد از جراحی اسلیو و یك سال بعد از اعمال جراحی بای‌پس معده روزه نگیرند. چون این بیماران در این مدت در بیشترین سیر كاهش وزن قرار دارند و تحت درمان با داروها و مكمل‌ها هستند و روزه‌داری برای آنان مضر است.

بیماران مبتلا به دیابت، نارسایی كلیه، فشار خون، كم‌خونی، ام‌اس، سابقه اختلالات و خونریزی‌های گوارشی، بیماری‌های ریوی، افزایش فشار چشم (گلوكوم)، بارداری و شیردهی، نارسایی قلبی، نارسایی كبدی و... ممكن است برای روزه‌داری محدودیت داشته باشند، این دسته از بیماران باید ضمن مشورت با پزشك معالج خود، اقدام به روزه گرفتن كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha