شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 292526

بسیاری از ما عامل ایجاد ترك پاشنه پا را كم‌آبی و رطوبت كم پوست می‌دانیم. اما در كنار این عامل، عوامل دیگری نیز می‌توانند در بروز ترك‌های پاشنه نقش داشته باشند.

ترك پاشنه و راه‌های جلوگیری از آن

سلامت نیوز: بسیاری از ما عامل ایجاد ترك پاشنه پا را كم‌آبی و رطوبت كم پوست می‌دانیم. اما در كنار این عامل، عوامل دیگری نیز می‌توانند در بروز ترك‌های پاشنه نقش داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،آگاهی از عوامل ایجاد كننده مشكل می‌تواند به شمادر جلوگیری از آن كمك كند.

اضافه‌وزن: پاها وزن كل بدن شما را تحمل می‌كنند، بنابراین اگر اضافه‌وزن داشته باشید فشار روی لایه‌های چربی موجود در زیر پاشنه پا افزایش پیدا می‌كند. در این شرایط پاشنه‌ها به دو طرف پهن می‌شوند تا وزن بیشتری را تحمل كنند. اگر در این حالت، پوست شما خشك باشد، ترك خواهد خورد.

كمبود ویتامین‌ها: كمبود بعضی ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی باعث می‌شود پوست نتواند به خوبی عمل كند و خشك و ترك‌خرده شود. سعی كنید مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های A، B3، C، E، روی و اسیدهای چرب امگا 3 را به رژیم غذایی خود اضافه كنید.

كفش نامناسب: كفش‌هایی مانند صندل كه پشت‌شان باز است به چربی‌های زیر پوست پاشنه پا امكان گسترده شدن به اطراف را می‌دهند و زمینه ترك خوردن پاشنه را فراهم می‌آورند.

كفش‌هایی كه اندازه مناسبی ندارند یا كف آنها باریك است هم ترك و درد پاشنه ایجاد می‌كنند. برای جلوگیری از مشكل بهتر است بیشتر از كفش‌هایی كه پشت‌شان بسته است استفاده كنید.

یائسگی: بعضی از زنان، بعد از یائسگی دچار عارضه‌ای به نام «كراتودرمی اكتسابی» می‌شوند، شرایطی كه ممكن است به ایجاد ترك در پاشنه‌ها یا دیگر نقاط بدن منجر شود.

این افراد می‌توانند برای رهایی از مشكل ترك پا از پماد استروژن استفاده كنند. البته بهتر است ابتدا با پزشك در این زمینه مشورت شود.

زیاد روی پا ایستادن: ایستادن برای مدت طولانی به خصوص روی سطوح سفت یا چوبی می‌تواند فشار بیشتری به پاشنه‌ها و پوست این ناحیه از بدن واردكند. اگر مجبورید مدت زیادی روی پا باشید، هرازگاه حركت ورزشی ساده‌ای را برای توزیع دوباره وزن بدن انجام دهید.

روش‌های نادرست حمام كردن: حمام داغ و طولانی‌مدت باعث می‌شود چربی‌های روی پوست پاشنه از بین برو‌د و در نتیجه پوست، خشك و سفت شود. همچنین استفاده از شوینده‌ها و صابون‌های قوی به سد دفاعی طبیعی پوست آسیب می‌رساند.

برخی مشكلات سلامت: اختلالات تیروئید، دیابت، عوامل ژنتیك، پسوریازیس، اگزما و برخی دیگر از بیماری‌های پوستی می‌توانند عامل ترك پاشنه باشند. تقویت بهداشت پا با استفاده از مرطوب‌كننده‌ها و شوینده‌ها می‌تواند به جلوگیری از ایجاد ترك‌ها كمك كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha