تحقیق جدید نشان می دهد اختلال فشارخون بالا در بارداری موسوم به پری کلامپسیا منجر به بروز مشکلات سلامت روان در کودکان می شود.

ارتباط فشارخون بالا در بارداری و بروز اختلالات روانی در کودک

سلامت نیوز:تحقیق جدید نشان می دهد اختلال فشارخون بالا در بارداری موسوم به پری کلامپسیا منجر به بروز مشکلات سلامت روان در کودکان می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مطالعه محققان فنلاندی بر روی ۴۷۴۳ جفت مادر و فرزند نشان داد بین اختلالات فشارخون بالا بارداری و اختلالات روانی دوره کودکی ارتباط وجود دارد.


پری‌کلامپسیا، یک مشکل شایع در دوره بارداری است که با فشارخون بالا و وجود پروتئین در ادرار مشخص می‌شود و می‌تواند به سایر اعضای بدن نظیر کبد و کلیه‌ها آسیب برساند. حالت شدید پری‌کلامپسیا، «اکلامپسیا» نام دارد که فشارخون بالا آن در طول بارداری منجر به حملات صرع می‌شود.


فشارخون بالا مادر در دوره بارداری و شدت آن، با افزایش ریسک اختلال روانی دوره کودکی و اختلالات رشد روانشناختی و رفتاری و هیجانی در نوزاد مرتبط است.
محققان متوجه شدند ریسک اختلالات روانی در بین کودکانی که مادرشان دچار فشارخون بالا دوره بارداری بود ۶۶ درصد بیشتر است.


همچنین در بین کودکانی که مادرشان مبتلا به پری‌کلامپسیا شدید بود خطر مشکلات روانی دوره کودکی، دو برابر بیشتر بود.
«ماریوس لاهتی پالکینن»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هلسینکی فنلاند، در این باره می‌گوید: «درحالیکه مطالعات قبلی، تأثیرات قابل توجه فشارخون بالا دوره بارداری را بر اختلال بیش فعالی، اوتیسم و شیزوفرنی در نوزاد نشان داده اند، اما یافته‌های جدید ما حاکی از تأثیرات پری‌کلامپسیا مادر بر بروز هرگونه اختلال روانی در دوره کودکی است.»


محققان همچنین اذعان می‌کنند که تلفیق اختلالات فشارخون بالا مادر در بارداری با چاقی و اضافه وزن و دیابت در بارداری منجر به بروز اختلالات روانی دوره کودکی از ۶.۶ درصد تا ۲۲.۲ درصد می‌شود.


این یافته‌ها بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه و درمان اختلال فشارخون بارداری تاکید دارد چراکه علاوه بر ارتباط مذکور، وجود این اختلال در دوره بارداری از فاکتورهای پرخطر اصلی مرگ مادر، مرده زایی، زایمان زودرس و عدم رشد کافی جنین در رحم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha