دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 293392

استئوارتریت یكی از شایع‌ترین بیماری‌های پیش‌رونده است و تا جایی كه غضروف ممكن است از بین برود، ادامه خواهد داشت. در تمام مفاصل بدن امكان بروز این بیماری وجود دارد كه از میان آنها مفصل زانو یكی از شایع‌ترین مفاصل درگیر است. آشكارترین علامت این بیماری احساس درد در مفاصل است.

لیزرتراپی؛ درمان مكمل استئوارتریت زانو

سلامت نیوز:استئوارتریت یكی از شایع‌ترین بیماری‌های پیش‌رونده است و تا جایی كه غضروف ممكن است از بین برود، ادامه خواهد داشت. در تمام مفاصل بدن امكان بروز این بیماری وجود دارد كه از میان آنها مفصل زانو یكی از شایع‌ترین مفاصل درگیر است. آشكارترین علامت این بیماری احساس درد در مفاصل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،استئوارتریت بیشتر در دوران میانسالی و سالمندی شایع بوده كه در این افراد درد مزمن و ناتوانی ایجاد می‌كند.شیوع استئوارتریت زانو در ایران حدود ۱۵ تا۲۰ درصد گزارش شده است. این بیماران درد همراه با كاهش دامنه حركت در مفصل زانو دارند. هوای سرد، استرس و فعالیت بیش از حد می‌تواند درد ناشی از بیماری را افزایش دهد.

پیشگیری از پیشرفت آسیب با تشخیص زودهنگام و كم كردن وزن اضافه، فعالیت‌های فیزیكی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و ورزش در آب است‌. همچنین درمان آن شامل درمان‌های غیردارویی‌، دارویی و جراحی است.براساس توصیه پزشكان بهتر است روش‌های غیردارویی خط اول درمان باشد. در ده سال گذشته روش‌های درمان مكمل غیردارویی مانند طب سوزنی، الكتروتراپی و لیزرتراپی به‌صورت مكمل برای این بیماران به‌كار می‌رود.

لیزرتراپی كم‌توان، استفاده از نور لیزر با شدت پایین است و یك روش درمانی مكمل و غیردارویی و غیرتهاجمی است. با استفاده از تكنیك صحیح لیزرتراپی، درد در بیماران استئوارتریت زانو كاهش می‌یابد. پس از یك دوره درمان (حدود 10 تا ۱۵ جلسه لیزرتراپی) بیمار نیاز به درمان نگهدارنده یك جلسه در هر ماه به مدت شش ماه دارد. با مدیریت بیماری شامل كم كردن درد مفصل زانو، بهبود عملكرد مفصل زانو و بهبود كیفیت زندگی به این بیماران كمك می‌شود.

لیزر اكوپانكچر از جمله روش‌های لیزرتراپی در درد است و امروزه به‌طور وسیع در جهان برای از بین بردن درد در بیماری‌های عضلانی اسكلتی. شانه، مچ دست، لگن، زانو و كمر به‌كار می‌رود. تحریك نقاط طب سوزنی سنتی با تابش نور لیزر با شدت پایین، یكی از روش‌های مداخله مكمل و غیر دارویی در استئوارتریت زانو است. برای پاسخ‌دهی مناسب در روش‌های غیردارویی میزان دوز لیزر و تكنیك صحیح لیزرتراپی اهمیت دارد‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha