مدیرکل دفتر بازرسی و رئیس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حوزه سلامت 190 خاطرنشان کرد:« اگر مردم داخل قهوه خانه ها نروند موردی پیش نمی آید.متاسفانه مردم بدون رعایت پروتکل ها می روند و شرایطی را فراهم می کنند که پروتکل ها به هم می ریزد. مردم نباید به این مراکز مراجعه کنند. »

مردم به قهوه خانه های "دربند" نروند/هزینه بیمارستان ها، بیشترین شکایت مردم به سامانه ۱۹۰ است

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر بازرسی و رئیس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حوزه سلامت 190 خاطرنشان کرد:« اگر مردم داخل قهوه خانه ها نروند موردی پیش نمی آید.متاسفانه مردم بدون رعایت پروتکل ها می روند و شرایطی را فراهم می کنند که پروتکل ها به هم می ریزد. مردم نباید به این مراکز مراجعه کنند. »

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمدحسین حیدری، در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« در ارتباط با قهوه خانه ها در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا مقرر شد که شرایطی فراهم شود که با حفظ پروتکل های بهداشتی شرایط بازگشایی آنها فراهم شود و کلیه عوامل بهداشتی ما وارد عمل می شوند. موضوع قدیمی عرضه قلیان یک پروسه خاص خود را دارد و کنترل کامل در این مورد صورت نگرفت که اگر یک بازرسی ویژه میدانی انجام شود می توانیم به صورت ضربتی تر نسبت به آن اقدام کنیم.»


وی گفت:«بیشترین شکایت مردم به سامانه ۱۹۰ در طول سه ماه گذشته بر می گردد به بیمارستان ایی که باید خدمات بستری کرونا را انجام دهند و عمده ترین آن مربوط به هزینه ها بود. اگر کسی مشکلی با نوع پرداخت دارد می تواند با سامانه ۱۹۰هماهنگ کند و با حوزه درمان در ارتباط هستیم و این شکایت ها را ارجاع می دهیم و پیگیری می کنیم.»


 وی درباره وقفه های ایجاد شده در فرایند رسیدگی به شکایات مردمی در سامانه ۱۹۰ گفت:« در حوزه ۱۹۰ با توجه به اهمیتی که در حوزه های مختف است روند پاسخگویی متفاوت است. اگر شکایت در حوزه اورژانس باشد مثل دیر رسیدن اورژانس این وضعیت کمتر از ۱۲ ساعت مورد رسیدگی قرار می گیرد ولی در حیطه درمان در صورتی که شکایت ها از وضعیت بستری باشد حداکثر زمان رسیدگی را در سامانه جدیدمان ۷۲ ساعت تعریف کردیم. در حیطه های مختلف، رسیدگی به شکایات متفاوت است ولی به دلیل تاخیر در پاسخگویی سامانه ای را از سال قبل طراحی کردیم که به کمک ۱۹۰ بیاید که با شکایت کننده و حوزه های جواب دهنده ارتباط مناسب تری داشته باشیم و ظرف دو هفته آینده شکایت کنندگان به سامانه ۱۹۰ می توانند با دریافت پیامک از روند پیگیری شکایت خود اطلاع پیدا کند.»  


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره نحوه نظارت بر اماکن تفریحی مانند “دربند” که نه مردم و نه کسبه و رستوران ها رعایت پروتکل های بهداشتی را نمی کنند و قلیان هم سرو می شود، گفت:« قهوه خانه ها در زمینه سرو قلیان یک پروتکل های از قبل هم داشته اند ولی الان که عجین شده با حوزه کرونا یک کنترل و پایش جدی تری را می طلبد که شرایطی را فراهم کردیم و تمام بازرسین را در حوزه دانشگاه های مربوطه فعال کردیم که نتایج آن را ظرف یکی دو هفته آینده اعلام کنیم.امیدواریم شاهد کمک مردم باشیم، اگر مردم داخل قهوه خانه ها نروند موردی پیش نمی آید.متاسفانه مردم بدون رعایت پروتکل ها می روند و شرایطی را فراهم می کنند که پروتکل ها به هم می ریزد. مردم نباید به این مراکز مراجعه کنند. ما با کمیته انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا هماهنگ کردیم تا بازرسی های دقیق تری داشته باشیم که تا هفته اینده نتیجه آن مشخص می شود.»

مدیرکل دفتر بازرسی و رئیس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حوزه سلامت 190 خاطرنشان کرد:« اگر مردم داخل قهوه خانه ها نروند موردی پیش نمی آید.متاسفانه مردم بدون رعایت پروتکل ها می روند و شرایطی را فراهم می کنند که پروتکل ها به هم می ریزد. مردم نباید به این مراکز مراجعه کنند. »


وی درباره عدم رعایت پروتکل ها در اصناف و نحوه نظارت بر آنها گفت:« درباره اجرای پروتکل ها ما با عملیات قهری نمی توانیم پروتکل ها را نهادینه کنیم این پروتکل ها برای حفظ سلامتی مردم است و تک تک مردم باید نسبت به آن حساس باشند. ما آنقدر نیرو نداریم که دم درب هر بانک یا قهوه خانه ای نیرو برای نظارت بگذاریم. نظارت های مردمی بیشتر می تواند تاثیر داشته باشد. مردم باید به مراکز تفریحی مراجعه نکنند عدم حضورشان تعداد مشتری ها را کم می کند و شرایطی ایجاد می شود که صاحب امکنه مجبور به رعایت پروتکل ها شوند.»


وی درباره زیرمیزی گفت:« در سامانه ۱۹۰ بخشی تحت عنوان تعرفه داریم و ستاد تعرفه های استانی فعال هستند و به تخفات رسیدگی می کنند. اگر گزارشاتی در مورد زیرمیزی یا دریافت بیش از حد تعرفه دریافت کنیم همکاران در سامانه ۱۹۰ به بیمارستان و مطب متخلف مراجعه می کنند و موارد تخلف به کمیسیون ماده ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی ارجاع داده می شود و امتیاز منفی هم در پرونده مطب پزشک متخلف ثبت می شود. تا بهمن ماه تعرفه هایی که بالغ بر ده میلیون افزایش دریافتی بود را به افراد مسترد کردیم. در زمان شیوع کرونا وضعیت رسیدگی به تعرفه ها متوقف شد و اولویت بحران کرونا بود ولی از هفته گذشته شکایت های واصله در حال بررسی است.»


وی درباره رعایت پروتکل ها در پروازها گفت:« ارائه ماسک به مسافران در پروازها رعایت می شود ممکن است برای مردمی که مسافرت هوایی دارند این سوال پیش بیاید که چرا ظرفیت پروازها تکمیل است و فاصله گذاری رعایت نمی شود. طبق اصول فنی چرخش هوا در هواپیما صورت می گیرد اما مسافران باید در تمام طول مدت پرواز ماسک را از روی صورت خود برندارند. پذیرایی در حین پرواز هم متوقف شده است اگر مسافرین ماسک را داشته باشند به نظر می رسد بتواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کنند.»

وی درباره بیشترین شکایت از اصناف گفت:« هر صنفی که براساس مقرارات مجاز به بازگشایی می شود شکایت هایش هم سرازیر می شود اما بیشترین شکایتی که مردم داشتند از دفاتر خدماتی است از جمله خدمات مربوط به یکسری ادارات دولتی مثل بیمه ها است.»
وی درباره عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم خاطرنشان کرد:« میزان ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری از سوی مردم از ۸۰ درصد الان به ۲۰ درصد رسیده است. البته در برخی اماکن از جمله مترو و اتووبوس و پرواز ها ماسک زدن اجباری است.»


وی درباره کاسبان کرونا گفت:« تمامی مواردی که احتکار شده بود و کشف و ضبط شده براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در ا ختیار دانشگاه های مربوطه قرار گرفته است. در مورد کیت‌های تشخیصی وارداتی از یک کشور خارجی گزارشی از تخلفات برخی شرکت‌های داخلی به وزیر بهداشت ارائه کردیم. پرونده‌ای هم درباره این تخلف تشکیل شده و حتما به صورت دقیق رسیدگی می شود. »


وی درباره خطای تست های PCR برای تشخیص کرونا در برخی آزمایشگاه ها گفت:« آزمایش PCR بسته اینکه کیت مربوط به کدام شرکت سازنده است به شرکت سازنده آنها ممکن است جوابشان فالس پوزیتیو(مثبت کاذب) و فالس نگتیو(منفی کاذب) شود. در ابتدای شیوع کرونا برخی کیت های وارداتی درصد فالس نگتیو آنها بالا بود و در آن دوران ما مجبور بودیم حتی به صورت اهدایی کیت دریافت کنیم واین تست ها انجام شود ولی با بررسی های زیاد از سوی انستیتو پاستور در حال حاضر این خطای کیت ها کمتر شده است. اگر مردم به مراکزی که از طرف وزارت بهداشت معرفی شدند یا به آزمایشگاه خصوصی که مجاز به انجام تست کرونا هستند، مراجعه کنند و چنین موردی باشد رسیدگی می کنیم.»


وی درباره کمک های انسان دوستانه به ایران گفت:«کمیته کمک های اهدایی هنوز برقرار است و ما از کشورهای مختلف کمک های انسان دوستانه دریافت می کنیم. چین بالاترین میزان کمک های را دارد همچنین سازمان بهداشت جهانی و چند سازمان دیگر بین المللی  در زمینه کرونا به ایران کمک کردند و لازم می دانم از همه این کشورها و ایرانیان خارج از کشور که وسایل حفاظتی برای ما می فرستند تشکر کنم. امیدوارم شرایطی ایجاد شود که در کنار هم باشیم.»



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha