این روزها که بیماری واگیر کرونا زندگی جهانیان را متاثر از وجود خود کرده و ترس از مبتلا شدن به این بیماری به جان بسیاری از مردم افتاده است، بد نیست بدانیم سالانه از ۳۸۰هزار نفری که در کشور می‌میرند، فقط ۶۸هزار نفر به دلیل بیماری واگیردار جانشان را از دست می‌دهند و بقیه قربانی بیماری‌های خاموش و بی‌سروصدا بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند.

مرگ سالانه ۳۱۳هزار ایرانی به دلیل بیماری‌های غیرواگیر

سلامت نیوز: این روزها که بیماری واگیر کرونا زندگی جهانیان را متاثر از وجود خود کرده و ترس از مبتلا شدن به این بیماری به جان بسیاری از مردم افتاده است، بد نیست بدانیم سالانه از ۳۸۰هزار نفری که در کشور می‌میرند، فقط ۶۸هزار نفر به دلیل بیماری واگیردار جانشان را از دست می‌دهند و بقیه قربانی بیماری‌های خاموش و بی‌سروصدا بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، با این حال بسیاری از مردم به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند.آمار مرگ و میر با بیماری‌های غیرواگیر را دیروز وزیر بهداشت در مراسم افتتاح خط تولید انسولین قلمی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اعلام کرد. وی گفت: از ۳۸۰هزار مرگی که در سال رخ می‌دهد، ۳۱۳هزار مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون و دیابت، گرفتاری‌های قلب و عروق و... رخ می‌دهد.چاقی و شیوه زندگی غلط در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر موثر است.

در ادامه نمکی به بسیج غربالگری فشارخون در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته در بسیج ملی فشارخون، فشار خون حدود ۳۱ میلیون نفر از جمعیت کشور را اندازه‌گیری کنیم که دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمار فشار خونی را شناسایی کردیم که از بیماری خود اطلاع نداشتند. در کشور ما ۴۰ درصد از مبتلایان به پرفشاری خون از فشار خون‌شان خبر ندارند تا زمانی که روی تخت آی‌سی‌یو می‌روند. این اتفاق درباره دیابت هم وجود دارد، بسیاری از دیابتی‌ها از بیماری‌های خود خبر ندارند تا زمانی که گرفتار نارسایی کلیه یا عوارض چشمی آن می‌شوند.

وی تاکید کرد: بنابراین اولین سیاست‌مان این‌ است که با آموزش شیوه زندگی درست، تغذیه مناسب، ورزش منظم و... بتوانیم از این بیماری‌ها پیشگیری کنیم. اگر چه بیماری، بیماری است و واگیر و غیرواگیر ندارد، اما معمولا بیماری‌های غیرواگیر با تمام خطراتی که دارند در سایه هیاهوی بیماری‌های واگیرداری مانند کرونا چندان دیده نمی‌شوند، در صورتی که این بیماری‌ها تاثیر زیادی در بالا رفتن نرخ و مرگ در کشور دارند و بیش از ۸۵ درصد از علل مرگ و میر سالانه هستند.

به نحوی که فقط بیماری فشار خون سالانه حدود صد هزار قربانی می‌گیرد و چهار بیماری غیرواگیر سرطان، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و بیماری قلبی و عروقی ۸۲ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را به خوداختصاص داده‌‌اند.

چند ماه پیش، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در مورد روند رو به رشد بیماری‌های غیر واگیر به رسانه‌ها گفت: اگر با همین فرمان در حوزه بیماری‌های غیرواگیر پیش برویم و کاری بیش از ‌این‌که در حال حاضر انجام می‌دهیم، برنامه‌ریزی نکنیم؛ تا سال ۲۰۴۰ حدود ۳۹۰ هزار مرگ دیگر بر مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر اضافه خواهد شد.

به طوری که تا سال ۲۰۴۰ نزدیک به ۷۹۹ هزار و ۶۱۷ مرگ بر اثر بیماری‌های غیر واگیر خواهیم داشت.وی همچنین گفت: سالانه ۴۵ هزار میلیارد تومان برای بیماری‌های غیرواگیر هزینه می‌شود، که ۲۴ هزار میلیارد تومان از این هزینه به صورت غیر مستقیم و ناشی از هزینه‌هایی مانند غیبت از کار یا حضور غیر موثر در کار به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است. فقط در کشور ما نیست که بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میر است، بیماری‌های غیرواگیر در سراسر جهان نیز یکی از علل اصلی مرگ و میر محسوب می‌شود.

در سال 2012، 68درصد آمار فوت به دلیل ابتلا به این بیماری‌ها بوده است (38میلیون). از سال 2000 تا زمان ارائه این آمار بیماری‌های غیر واگیر رشدی معادل 60% داشته است. نیمی از این جمعیت سنی زیر 70 سال دارند. زنان نیز درصد قابل ملاحظه‌ای از مبتلایان را به خود اختصاص داده‌‌اند.رشد مرگ و میر جهانی ناشی از بیماری‌های واگیر سازمان ملل متحد را بر آن داشت که همه كشورهای جهان را مكلف كند كه برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با راهنمایی سازمان جهانی بهداشت برنامه‌ریزی كنند و طبق آن پیش بروند.

در این راستا، سازمان جهانی بهداشت موظف شد تا به راهنمایی دیگر كشورها بپردازد و در 2018 میلادی نیز كشورهای موفق را برای مهار این معضل معرفی كند.بهبود شرایط بهداشتی و تغییر وضعیت اقتصادی اجتماعی در ایران، به همراه شهرنشینی برنامه‌ریزی نشده، منجر به تغییر الگوی بیماری از بیماری‌های واگیردار به بیماری‌های غیرواگیر شده است.

شیوع بیماری‌های غیرواگیر با رفتار و شیوه زندگی ارتباط مستقیم دارد كه برای مهار آن باید رفتارهای پرخطر مانند كم تحركی و بی‌تحركی، سبك و روش تغدیه نادرست(استفاده از فست فود و غذاهای آماده)، مصرف غذاهای پرچرب و پرنمك، مصرف الكل و دخانیات حذف شود و پس از تغییر رفتار و سبک زندگی در گام بعدی برای اصلاح شیوه‌های اشتباه، به وجود امكانات ورزشی و غذاهای سالم و در دسترس نیاز است.

به گفته کارشناسان حوزه بهداشت، افراد در هر رده‌های سنی سالخوردگی، جوانی و حتی كودكی ممكن است در معرض ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر قرار گیرند، بنابراین مردم جامعه باید با توجه به سنی كه در آن قرار گرفته‌‌اند در هر مقطعی با انجام دادن معاینه و چكاب‌های ضروری از احتمال ابتلا به این گونه بیماری‌ها پیشگیری كنند. کارشناسان امر معتقدند 85 درصد نقش در مهار ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر، بردوش مردم و 15 درصد نیز بر عهده نهادها، سازمان‌ها و مسئولان است.

بنابراین می‌توان سه راهبرد اصلی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در ایران را شامل ارتقای سواد سلامت مردم، دسترسی مردم به خدمات مراقبت‌های اولیه و تغییر سبک زندگی مردم برای کاهش عوامل خطر مرتبط با تغذیه، دخانیات، الکل و کاهش تحرک فیزیکی دانست. لازم به یادآوری است که بیماری‌های غیر واگیر به گونه‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که به صورت مستقیم از یک فرد به فرد دیگر قابل انتقال نیست. این بیماری‌ها اکثراً غیر عفونی هستند، با این حال برخی از بیماری‌های انگلی که در آن چرخه عمر انگل شامل انتقال میزبان به میزبان نیست نیز در گروه بیماری‌های غیر واگیر جا می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha